EPN-V2

BLNR0000 Norwegian Course description

Course name in Norwegian
Forberedende norsk til barnehagelærerutdanning
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Studenter som er tatt opp til studiet, y-veien til barnehagelærerutdanningen ,får ekstra kurs i det første studieåret.Hensikten med emnet er at studenter på studiet skal kunne tilegne seg nødvendige kunnskaper i norskfaget for å møte kunnskapsområdet i utdanningen og å tilegne seg nødvendige skriftlige og muntlige ferdigheter.

Learning outcomes

  • Studenten har ferdigheter i å tilnærme seg, lese og analysere akademiske tekster
  • Studenten har ferdigheter i å skrive faglige tekster i tråd med utdanningens veiledningsdokument og i tråd med kravene til skriving på begge målformer og ferdigheter i å bruke utdanningens digitale læringsplattform
  • Studenten har ferdigheter i å presentere fagstoff muntlig, å delta i gruppesamtaler og plenumssamtaler og å dokumentere slike aktiviteter

Content

  • Akademiske teksters struktur, kontekst og hensikt
  • Skriving av fagtekster som læringsmåte og dokumentasjonsform
  • Muntlig presentasjon og muntlig samtale

Teaching and learning methods

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  1. Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
  2. Refleksjonsnotat om et aktuelt tema.

Course requirements

Arbeidskravene som har flere deler, dokumenteres ved å samles i mappe og gis en samlet vurdering. Innholdet i arbeidskravene kan være knyttet til konkrete oppgaver i andre fag, og etter avtale med lærer, kan temaene endres tilsvarende. Minst en av de skriftlige oppgavene må gjennomføres på den målformen studenten ikke bruker til vanlig.

  • Arbeidskrav 1: Skriftlig refleksjonsnotat. Minst to av tre må gjennomføres.
    • A) En tekst om tilnærming til akademiske tekster
    • B) En tekst om å analysere akademiske tekster, med særlig vekt på logikk og på henvisninger.
    • C) En tekst om begreper i akademiske tekster.

Omfanget er på mellom 350-700 ord, det nøyaktige omfanget angis i hver enkelt oppgave.

  • Arbeidskrav 2: Skriftlig refleksjonsnotat. Minst to av tre må gjennomføres.
    • A) Skriving av avsnitt.
    • B) Ordning av stoffet i en tekst.
    • C) Respons på medstudenters fagtekster.

Omfanget er på mellom 350-700 ord, det nøyaktige omfanget angis i hver enkelt oppgave.

  • Arbeidskrav 3: Muntlig presentasjon, hver på inntil fem minutter. Minst to av tre må gjennomføres.
    • A) Deltagelse i en diskusjon.
    • B) Presentasjon av artikkel.
    • C) Presentasjon av fagstoff.

Krav til deltakelse

For å få godkjent kurset, må studenten delta på minst 80% av klasseromsundervisningen.

Assessment

Muntlig individuell prøve. Omfang: inntil 15 minutter. Her gjør studenten rede for inntil tre kompetanser studenten har tilegnet seg i løpet av kurset og hvordan de er kommet til nytte i arbeidet med fagene. Studenten peker også på minst ett område der det er ønskelig at studenten videreutvikler sin kompetanse.

Prøven avholdes i vårsemesteret.

Grading scale

Bestått - Ikke bestått

Examiners

Summativ vurdering gjennomføres av en representant fra praksisstedet og en representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått fattes av universitetet.