Programplaner og emneplaner - Student
BLNR0000 Norwegian Course description
- Course name in Norwegian
- Forberedende norsk til barnehagelærerutdanning
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 0.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studenter som er tatt opp til studiet, y-veien til barnehagelærerutdanningen ,får ekstra kurs i det første studieåret.Hensikten med emnet er at studenter på studiet skal kunne tilegne seg nødvendige kunnskaper i norskfaget for å møte kunnskapsområdet i utdanningen og å tilegne seg nødvendige skriftlige og muntlige ferdigheter.
Learning outcomes
- Studenten har ferdigheter i å tilnærme seg, lese og analysere akademiske tekster
- Studenten har ferdigheter i å skrive faglige tekster i tråd med utdanningens veiledningsdokument og i tråd med kravene til skriving på begge målformer og ferdigheter i å bruke utdanningens digitale læringsplattform
- Studenten har ferdigheter i å presentere fagstoff muntlig, å delta i gruppesamtaler og plenumssamtaler og å dokumentere slike aktiviteter
Content
- Akademiske teksters struktur, kontekst og hensikt
- Skriving av fagtekster som læringsmåte og dokumentasjonsform
- Muntlig presentasjon og muntlig samtale
Teaching and learning methods
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
- Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
- Refleksjonsnotat om et aktuelt tema.
Course requirements
Arbeidskravene som har flere deler, dokumenteres ved å samles i mappe og gis en samlet vurdering. Innholdet i arbeidskravene kan være knyttet til konkrete oppgaver i andre fag, og etter avtale med lærer, kan temaene endres tilsvarende. Minst en av de skriftlige oppgavene må gjennomføres på den målformen studenten ikke bruker til vanlig.
- Arbeidskrav 1: Skriftlig refleksjonsnotat. Minst to av tre må gjennomføres.
- A) En tekst om tilnærming til akademiske tekster
- B) En tekst om å analysere akademiske tekster, med særlig vekt på logikk og på henvisninger.
- C) En tekst om begreper i akademiske tekster.
Omfanget er på mellom 350-700 ord, det nøyaktige omfanget angis i hver enkelt oppgave.
- Arbeidskrav 2: Skriftlig refleksjonsnotat. Minst to av tre må gjennomføres.
- A) Skriving av avsnitt.
- B) Ordning av stoffet i en tekst.
- C) Respons på medstudenters fagtekster.
Omfanget er på mellom 350-700 ord, det nøyaktige omfanget angis i hver enkelt oppgave.
- Arbeidskrav 3: Muntlig presentasjon, hver på inntil fem minutter. Minst to av tre må gjennomføres.
- A) Deltagelse i en diskusjon.
- B) Presentasjon av artikkel.
- C) Presentasjon av fagstoff.
Krav til deltakelse
For å få godkjent kurset, må studenten delta på minst 80% av klasseromsundervisningen.
Assessment
Muntlig individuell prøve. Omfang: inntil 15 minutter. Her gjør studenten rede for inntil tre kompetanser studenten har tilegnet seg i løpet av kurset og hvordan de er kommet til nytte i arbeidet med fagene. Studenten peker også på minst ett område der det er ønskelig at studenten videreutvikler sin kompetanse.
Prøven avholdes i vårsemesteret.
Grading scale
Bestått - Ikke bestått
Examiners
Summativ vurdering gjennomføres av en representant fra praksisstedet og en representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått fattes av universitetet.