EPN-V2

BLNR0000 Norwegian Course description

Course name in Norwegian
Forberedende norsk til barnehagelærerutdanning
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Se fagplanen.

Learning outcomes

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. For å kunne avlegge eksamen i emne 2 må følgende tre arbeidskrav være godkjent:

Arbeidskrav 1: Profesjonsetikk

Studentene skal identifisere profesjonsetiske situasjoner fra praksisfeltet og analysere disse ved hjelp av etiske teorier. Arbeidet presenteres muntlig (ca. 10 minutter). Formål med arbeidskravet er at studentene skal få øvelse i å forstå og reflektere over ulike etiske valg i læreres hverdag.

Arbeidskrav 2: Undervisningsplanlegging og vurdering

En flerfaglig oppgave i samarbeid mellom norsk, pedagogikk og elevkunnskap og matematikk der studentene i grupper gjennomfører undervisningsaktiviteter i norsk og matematikk i praksis. Deretter vurderer og reflekterer de over arbeidet i en skriftlig tekst på 2000 ord +/- 10 % i grupper på 2-3 og presenterer utvalgte perspektiver muntlig i et refleksjonsseminar. Formålet med arbeidskravet er økt kunnskap om og ferdighet i vurdering av undervisningskvalitet.

Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, får studentene en ny frist til å levere et nytt forbedret arbeidskrav én gang. Dersom studentene ikke møter til den muntlige framføringa, eller denne ikke blir godkjent, kan de etter næmere vurdering få én ny mulighet til å presentere gruppeoppgaven.

Målform: Bokmål.

Arbeidskrav 3: Det mangfoldige klasserommet

Studentene skal skrive et individuelt fagnotat der de bruker perspektiver og kunnskap fra temaet ¿det mangfoldige klasserommet. Formålet med arbeidskravet er økt kunnskap om undervisning og læring i en skole preget av pluralisme og mangfold (ca. 1000 ord).

Arbeidskravene vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskravene innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. For nærmere beskrivelse av arbeidskrav, se fagplanen.

Obligatorisk 4: Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Læring i pedagogikk og elevkunnskap forutsetter samhandling med medstudenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget knyttet til temaene i emnet. Faget skal være profesjonsrettet og bidra til sammenheng i studiet og til kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon hos studenten. Faget skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse hos studenten, noe som ikke kan tilegnes kun ved lesing, men som må utvikles i dialog og ved tilstedeværelse i undervisning. Gjennom studentaktive arbeidsformer som undervisningsøvinger, dramatisering og rollespill skal studentene gis muligheter til å utvikle ferdigheter som er relevante for profesjonelt lærerarbeid. Det kreves derfor oppmøte på minimum 80 % % av forelesninger/faglige aktiviteter knyttet til dette emnet. Ved fravær utover 20 %, og inntil 40 %, vil det gis kompensatorisk arbeid som kan inkludere krav om oppmøte. Form og omfang bestemmes av faglærer. Ved fravær utover 40 % vil studenten trekkes fra eksamen i emnet. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse og eventuelt kompensatorisk arbeid.

Fagovergripende tema

I programplanen er det beskrevet ulike fagovergripende temaene på de ulike studieårene. Det er krav om deltakelse i disse faglige aktivitetene. Knyttet til emne 2 er følgende faglige aktiviteter:

  • kurs i forskningsmetode (intervju)
  • lesegruppe 2
  • dramakurs
  • lærerverksted - øve på praksissituasjoner med estetiske læringsprosesser
  • Interact - kurs i tverrprofesjonelt samarbeid omkring barnet (med arbeidskrav og pensum)

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må snarest mulig ta kontakt med faglærer.

Content

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Teaching and learning methods

Skriftlig individuell eksamen under tilsyn, fire timer.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Course requirements

Arbeidskravene som har flere deler, dokumenteres ved å samles i mappe og gis en samlet vurdering. Innholdet i arbeidskravene kan være knyttet til konkrete oppgaver i andre fag, og etter avtale med lærer, kan temaene endres tilsvarende. Minst en av de skriftlige oppgavene må gjennomføres på den målformen studenten ikke bruker til vanlig.

  • Arbeidskrav 1: Skriftlig refleksjonsnotat. Minst to av tre må gjennomføres.
    • A) En tekst om tilnærming til akademiske tekster
    • B) En tekst om å analysere akademiske tekster, med særlig vekt på logikk og på henvisninger.
    • C) En tekst om begreper i akademiske tekster.

Omfanget er på mellom 350-700 ord, det nøyaktige omfanget angis i hver enkelt oppgave.

  • Arbeidskrav 2: Skriftlig refleksjonsnotat. Minst to av tre må gjennomføres.
    • A) Skriving av avsnitt.
    • B) Ordning av stoffet i en tekst.
    • C) Respons på medstudenters fagtekster.

Omfanget er på mellom 350-700 ord, det nøyaktige omfanget angis i hver enkelt oppgave.

  • Arbeidskrav 3: Muntlig presentasjon, hver på inntil fem minutter. Minst to av tre må gjennomføres.
    • A) Deltagelse i en diskusjon.
    • B) Presentasjon av artikkel.
    • C) Presentasjon av fagstoff.

Krav til deltakelse

For å få godkjent kurset, må studenten delta på minst 80% av klasseromsundervisningen.

Assessment

Muntlig individuell prøve. Omfang: inntil 15 minutter. Her gjør studenten rede for inntil tre kompetanser studenten har tilegnet seg i løpet av kurset og hvordan de er kommet til nytte i arbeidet med fagene. Studenten peker også på minst ett område der det er ønskelig at studenten videreutvikler sin kompetanse.

Prøven avholdes i vårsemesteret.