Programplaner og emneplaner - Student
BLMT0000 Mathematics Course description
- Course name in Norwegian
- Forberedende matematikk til barnehagelærerutdanning
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 0.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Hensikten med emnet er at studenten skal kunne tilegne seg nødvendige kunnskaper i matematikk for å møte kunnskapsområdet i utdanningen og å tilegne seg nødvendige skriftlige og muntlige ferdigheter.
Learning outcomes
- Studenten har kunnskap om tilnærminger til matematikk i barnehagen
- Studenten har ferdigheter i observasjon av barnas matematiske lek og utforsking.
- Studenten har ferdigheter i å presentere fagstoff muntlig, å delta i gruppesamtaler og plenumssamtaler
Content
- Småbarns matematikkforståelse
- Matematikk i lek og hverdagssituasjoner
- Dokumentasjon av barnas matematikk
Teaching and learning methods
Undervisningsformene vil variere mellom forelesninger, kollokviearbeid, gruppe- og individuelle veiledninger, case arbeid og digitale læringsverktøy. Det forventes arbeid mellom undervisningsøktene som for eksempel lese en artikkel, skrive en kort refleksjon, forberede et lite faglig innlegg til undervisningen eller lignende. Undervisningen vil ta utgangspunkt i studentenes erfaringer fra øvrig undervisning, og innholdet vil støtte opp under studiekompetansen studentene trenger for å delta der.
Course requirements
Arbeidskrav 1: Observasjon og refleksjon over matematikk i en lek og/eller i en hverdagssituasjon, omfang omlag 700 ord
Arbeidskrav 2: Utforming av plan for en matematisk aktivitet bygd på arbeidskrav 1, omfang omlag 700 ord.
Arbeidskrav 3: Digital flervalgsoppgave med tidsbegrensning som avlegges via læringsplattformen
Krav til deltakelse
Det er krav om 80 % frammøte til undervisning og veiledning
Assessment
Muntlig presentasjon i grupper (2 - 3 studenter) ut fra oppgitt matematisk case, omfang 20 minutter.
Prøven avholdes i vårsemesteret.