EPN-V2

BLHP1ÅR Practical Training in Preschool, 1st Year Course description

Course name in Norwegian
Praksis i barnehage, 1.studieår
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Introduction

Emnet favner bredt og omfatter fysioterapi med personer/brukere som har, eller som har risiko for å få, midlertidig eller varig redusert funksjon som følge av ulike tilstander, sykdommer og/eller skader. I det tverrfaglige samarbeidet for pasient/bruker er målet med fysioterapi å fremme fysisk og mental helse gjennom å styrke mestringsevne, forebygge funksjonssvikt, opprettholde og/eller bedre funksjon, samt fremme aktivitet og deltakelse i et livsløpsperspektiv.

Emnet er delt inn i fem fagenheter:

  • fysioterapi ved pulmonale, koronare og vaskulære sykdommer (8 stp.)
  • fysioterapi ved nevrologiske funksjonsforstyrrelser (8 stp.)
  • fysioterapi og pediatri (3,5 stp.)
  • fysioterapi og geriatri (3 stp.)
  • fysioterapi i psykisk helsearbeid (3 stp.)

I tillegg kommer noen fellesfaglige temaer (2,5 stp.) og praksis (7 stp.). Emnet omfatter også rammebetingelsene som styrer helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende- og habiliterende virksomhet: lover, forskrifter, politiske føringer og andre bestemmelser.

I emnet inngår også det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget INTER1200, «Kommunikasjon med barn og unge», som har fokus på kommunikasjon og samhandling med barn, ungdom og familiene deres, samt hvordan tverrprofesjonelt arbeid må koordineres for å styrke tilbudet til det enkelte barn.

Læringsutbyttene nedenfor gjelder for alle fem fagenheter, samt INTER1200. De kan også i stor grad overføres til og anvendes på andre pasient-/brukergrupper.

Learning outcomes

Praksisopplæringen er knyttet til innholdet i kunnskapsområdene og relateres til studentenes erfaringsbakgrunn og kompetanse.

Content

I heftet "Informasjon om praksisopplæringen" vil innhold, fokus og oppgaver i de enkelte praksisperiodene bli beskrevet nærmere. Heftet publiseres på universitetets digitale læringsplattform.

Teaching and learning methods

De fem forskjellige fagenhetene er i all hovedsak adskilte enheter som etterfølger hverandre. Noen temaer er felles og spredt utover semesteret. Arbeids- og undervisningsformene kombinerer ressursforelesninger, introduksjonsforelesninger, ferdighetstrening i gymsal, framlegg av personer som forteller om pasienterfaringer, arbeid med gruppeoppgaver hvorav noen legges fram for medstudenter og lærere, og ferdighetstrening hovedsakelig på medstudent(er). Studenten skal foreta bevegelsesanalyser av barn og voksne direkte og med utgangspunkt i video, gjennomføre tester/undersøkelser på medstudent, barn og eldre personer, utprøve ulike fysioterapibehandlinger/tiltak. Ferdighetstrening gir grunnlag for å trene seg i å beskrive, analysere, klinisk resonnere, prøve ut og dosere tiltak. Problembaserte kasuistikker med ulike praksisrelevante problemstillinger gir studenten anledning til trening i kritisk tenkning, samt til å bevisstgjøre egne læringsbehov. Det inngår skriftlige arbeidsoppgaver i hver fagenhet, og noen av disse inngår i studentens eksamensmappe, se «Vurdering».

Studenten har en 4 ukers behandlings- og rehabiliteringspraksis, hovedsakelig i kommunehelsetjenesten, hvor studenten arbeider med pasienter og med skriftlige oppgaver.

Course requirements

For å framstille seg til eksamen må praksis være bestått, arbeidskravene godkjent, og krav til fremmøtepliktig studiedeltakelse være godkjent.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent:

Obligatorisk tilstedeværelse

Det kreves:

  • minimum 90 % tilstedeværelse i klinisk praksis

Praksis

Innhold: * * merkete læringsutbytter under «ferdigheter»

Varighet: 4 uker

Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått

Praksisveileder vurderer studentene.

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene (unntatt de 3 * * merkete under «ferdigheter». Disse vurderes i praksis).

Eksamensform: Individuell muntlig eksamen basert på mappe; varighet inntil 40 minutter. Mappen skal leveres cirka én uke før eksamensstart. Den skal inneholde 11 skriftlige oppgaver à 1-6 sider. Mappeoppgavene vil fungere som innfallsvinkler for eksaminering. Mappen blir ikke vurdert.

Grading scale

Alle besvarelser vurderes av to interne sensorer.

Examiners

Det er praksislærer som vurderer praksisperiodene.