EPN-V2

BLH3900 Bachelor's Thesis Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

I arbeidet med bacheloroppgaven skal studentene bygge på kunnskaper fra tidligere deler av studiet og fordype seg i et tema de ser som vesentlig for sitt framtidige arbeid som barnehagelærer. Gjennom perioden skal de erfare at fordypning på et avgrenset område gir utvidet innsikt i og handlingsrepertoar for pedagogisk arbeid med barn, personale og foreldre med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger. Bacheloroppgaven stiller høye krav til selvstendighet og evne til å søke veiledning og innhente kunnskap og erfaringer fra ulike kilder.

Undervisningen starter i høstsemesteret og avsluttende vurdering er i vårsemesteret.

Required preliminary courses

Progresjonskrav for utdanningen fremgår av programplan for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har begynnende kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk
  • har utvidet kunnskap om og innsikt i bacheloroppgavens tema

Ferdigheter

Studenten

  • har evne til å formulere og avgrense et pedagogisk og/eller fagdidaktisk problem
  • kan anvende metodisk kunnskap til å formidle og dokumentere sentralt fagstoff innen det selvvalgte temaet
  • kan planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid i tråd med faglige og metodiske krav og forskningsetiske retningslinjer
  • viser ferdigheter i akademisk skriving og hvis aktuelt, fremstille et praktisk arbeid visuelt.

Generell kompetanse

Studenten

  • diskuterer sammenhengen mellom det selvvalgte teamet og barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
  • kan reflektere kritisk og etisk rundt oppgavens tema , metode og datagrunnlag

Content

The students shall acquire knowledge of and insight into the development of applications (apps) for mobile devices. The course takes the framework for the Android platform as its point of departure to highlight important concepts in the development of mobile devices. The course will be a useful foundation for students who wish to work on mobile applications in connection with their bachelor’s thesis. It is desirable but not a requirement that students have access to an Android device.

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er

  • oppgave og metodeseminar
  • veiledning
  • individuelt arbeid

Course requirements

Det er ingen obligatoriske krav knyttet til emnet.

Assessment

Kunnskapsområdet skal gi studentene grunnleggende forståelse av hvordan språk, litteratur og matematikk kan brukes som kilder til opplevelse, lek, kommunikasjon, læring og danning. Studentene skal erverve innsikter og ferdigheter i barns kommunikative, språklige, matematiske og litterære kompetanse. Kunnskapsområdet fokuserer på barnehagelærerens rolle og ansvar for å gi barn varierte erfaringer med tilpassede språklige, litterære og matematiske aktiviteter. Kunnskapsområdet belyser temaer knyttet til overgangen barnehage/skole. 

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. En skriftlig gruppetekst, ca 500 ord, basert på individuelle digitale fortellinger og diskusjoner i gruppe. Målform: sidemål.
  2. Nettseminar om matematikk i barnehagen, basert på individuelle observasjoner, pedagogisk refleksjon i gruppe og en studietest.
  3. Individuell fagtekst om barns språk med utgangspunkt i en eller flere samtaler som involverer barn. Fagteksten skal ha et omfang på ca. 1200 ord. Eventuell transkripsjonen og/eller annet materiale kommer i tillegg.

Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Studentene må ha deltatt i følgende faglige aktiviteter før eksamen kan avlegges:

  • Gruppeframlegg om barnelitteratur. Omfang: Om lag 15 minutter per gruppe.
  • To seminarer om barns språkutvikling.
  • To seminarer i matematikk: Spillseminar og målingsseminar.       
  • Temadagen Refleksjon, profesjon, praksis 1 (RPP1)

Utfyllende informasjon om undervisning med krav om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Det er krav om 80 prosent deltakelse i all undervisning.