EPN-V2

BLH3900 Bachelor's Thesis Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Quantum information technology implements quantum phenomena to process information and communicate it beyond the limits of the classical world. According to the EU Quantum Technologies Flagship report, such technology is based on the following pillars:

  • Quantum computation
  • Quantum communication
  • Quantum simulation
  • Quantum metrology and sensing

This course will introduce students to the first three of these fields, by equipping them with knowledge of principles, ideas, and methods. Many of these methods are also applicable within several other fields.

Prior knowledge in quantum physics is not required. The students will be trained to create their own quantum algorithms, simulate quantum systems, and implement the corresponding programs on classical and quantum computers. By implementing calculations and simulations of quantum systems, the students will learn about the fundamental quantum phenomena and key concepts. Moreover, in order to lay the proper foundation, the fundamental concepts of classical information theory is introduced.

A selection of recently published quantum algorithms and methods, including communication protocols, computational methods of modern quantum physics, and optimization algorithms, will be presented and analysed. Particular focus will be given to applications in data science in order to address research challenges in sustainable systems. Finally, the most recent challenges and particular proof of concept problems, including so-called quantum supremacy, will be addressed.

Required preliminary courses

Students taking the course should be familiar with elementary calculus, including the concepts of complex numbers and numerical methods, and with basic linear algebra. Moreover, the students should be in command of a programming language/computing environment such as, e.g., Python, MATLAB or C(++).

In this regard, it is worth mentioning that the first lectures of the course will be spent on reminding the students of the basic concepts from mathematics.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

Kunnskaper

Studenten

  • har begynnende kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk
  • har utvidet kunnskap om og innsikt i bacheloroppgavens tema

Ferdigheter

Studenten

  • har evne til å formulere og avgrense et pedagogisk og/eller fagdidaktisk problem
  • kan anvende metodisk kunnskap til å formidle og dokumentere sentralt fagstoff innen det selvvalgte temaet
  • kan planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid i tråd med faglige og metodiske krav og forskningsetiske retningslinjer
  • viser ferdigheter i akademisk skriving og hvis aktuelt, fremstille et praktisk arbeid visuelt.

Generell kompetanse

Studenten

  • diskuterer sammenhengen mellom det selvvalgte teamet og barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
  • kan reflektere kritisk og etisk rundt oppgavens tema;

Content

I bachelorperioden skal studenten videreutvikle kunnskaper om akademisk skriving, samt oppøve begynnende kunnskaper om vitenskapsteori, forskningsetikk og metode. Målet med bacheloroppgaven er at studenten skal dokumentere profesjonskunnskap. Emnets innhold defineres av en selvvalgt problemstilling som skal sees i sammenheng med fremtidig profesjonsutøvelse. Studenten velger selv tema, problemstilling og metode for oppgaven. Bacheloroppgaven kan ta utgangspunkt i temaer studenten har jobbet med i sin fordypning, men må være en videreutvikling av disse temaene. Problemstilling skal godkjennes av veileder, og metoden må henge sammen med valgt problemstilling.

Oppgaven kan dokumenteres og utføres på ulike måter. Alle studenter skal skrive en fagtekst om sitt arbeid. I enkelte temaer kan den skriftlige fagteksten kombineres med et praktisk arbeid. Da vil deler av bacheloroppgaven ha form som for eksempel digitale arbeider, foto, video-/lydopptak, bildebok, installasjoner, egenprodusert utstillinger, forestillinger eller konserter. Andre muligheter er utarbeidelse av opplegg sammen med barn knyttet til spesifikke fagdidaktiske utfordringer. Praktisk arbeid som ikke kan legges ved oppgaven, dokumenteres der det finner sted og legges ved fagteksten. Dersom man velger å gjøre et praktisk arbeid, må fagteksten inneholde diskusjoner om ulike valg og pedagogiske forståelser relatert til det praktiske arbeidet/prosessen man har utført.;

Teaching and learning methods

None

Course requirements

The exam consists of two parts:

1. An individual project report of about 2000 - 4000 words. The report counts 50% towards the final grade.

2. A 30 minute individual oral exam, which includes a 10 minute presentation of the candidates project. The oral exam counts 50% towards the final grade. Both exams must be passed in order to pass the course. The oral exam cannot be appealed.

New/postponed exam

In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for applying for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.

In the event of a postponed examination in this course the exam may be held as an oral exam. Oral exams cannot be appealed.

Assessment

The student can bring their own project report. The student is also allowed to make use of her/his own computer for the presentation of the project.

Permitted exam materials and equipment

For the assessment, a grading scale from A to E is used. A denotes the highest and E the lowest passing grade, and F denotes a fail.

Grading scale

Two internal invigilators/examiners. External examiner is used periodically.

Examiners

Bacheloroppgaven vurderes av en intern og en ekstern sensor.;