EPN-V2

BLH3900 Bachelor's Thesis Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Curriculum
FALL 2022
Schedule
  • Introduction

    I arbeidet med bacheloroppgaven skal studentene bygge på kunnskaper fra tidligere deler av studiet og fordype seg i et tema de ser som vesentlig for sitt framtidige arbeid som barnehagelærer. Gjennom perioden skal de erfare at fordypning på et avgrenset område gir utvidet innsikt i og handlingsrepertoar for pedagogisk arbeid med barn, personale og foreldre med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger. Bacheloroppgaven stiller høye krav til selvstendighet og evne til å søke veiledning og innhente kunnskap og erfaringer fra ulike kilder.;

    Undervisningen starter i høstsemesteret og avsluttende vurdering er i vårsemesteret.

  • Required preliminary courses

    Progresjonskrav for utdanningen fremgår av programplan for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.;

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

    Kunnskaper

    Studenten

    • har begynnende kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk
    • har utvidet kunnskap om og innsikt i bacheloroppgavens tema

    Ferdigheter

    Studenten

    • har evne til å formulere og avgrense et pedagogisk og/eller fagdidaktisk problem
    • kan anvende metodisk kunnskap til å formidle og dokumentere sentralt fagstoff innen det selvvalgte temaet
    • kan planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid i tråd med faglige og metodiske krav og forskningsetiske retningslinjer
    • viser ferdigheter i akademisk skriving og hvis aktuelt, fremstille et praktisk arbeid visuelt.

    Generell kompetanse

    Studenten

    • diskuterer sammenhengen mellom det selvvalgte teamet og barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
    • kan reflektere kritisk og etisk rundt oppgavens tema;
  • Content

    I bachelorperioden skal studenten videreutvikle kunnskaper om akademisk skriving, samt oppøve begynnende kunnskaper om vitenskapsteori, forskningsetikk og metode. Målet med bacheloroppgaven er at studenten skal dokumentere profesjonskunnskap. Emnets innhold defineres av en selvvalgt problemstilling som skal sees i sammenheng med fremtidig profesjonsutøvelse. Studenten velger selv tema, problemstilling og metode for oppgaven. Bacheloroppgaven kan ta utgangspunkt i temaer studenten har jobbet med i sin fordypning, men må være en videreutvikling av disse temaene. Problemstilling skal godkjennes av veileder, og metoden må henge sammen med valgt problemstilling.

    Oppgaven kan dokumenteres og utføres på ulike måter. Alle studenter skal skrive en fagtekst om sitt arbeid. I enkelte temaer kan den skriftlige fagteksten kombineres med et praktisk arbeid. Da vil deler av bacheloroppgaven ha form som for eksempel digitale arbeider, foto, video-/lydopptak, bildebok, installasjoner, egenprodusert utstillinger, forestillinger eller konserter. Andre muligheter er utarbeidelse av opplegg sammen med barn knyttet til spesifikke fagdidaktiske utfordringer. Praktisk arbeid som ikke kan legges ved oppgaven, dokumenteres der det finner sted og legges ved fagteksten. Dersom man velger å gjøre et praktisk arbeid, må fagteksten inneholde diskusjoner om ulike valg og pedagogiske forståelser relatert til det praktiske arbeidet/prosessen man har utført.;

  • Teaching and learning methods

    Arbeids- og undervisningsformer i emnet er

    • oppgave og metodeseminar
    • veiledning
    • individuelt arbeid;
  • Course requirements

    Det er ingen obligatoriske arbeidskrav knyttet til emnet.

  • Assessment

    Language of instruction: Norwegian

    The purpose of this course is to develop the students’ skills and relational competence in mental health care. The course covers human reactions to traumatic stress, as well as key work methods and prevention strategies at an individual, group and society level. The student will acquire knowledge and skills in order to identify, evaluate and interact with people with psychological reactions as a consequence of trauma and crises.

    Master's Degree Programme in Health Sciences - specialisation in Mental Healthcare

    and Advanced Programme in Mental Health Care is carried out jointly.

  • Permitted exam materials and equipment

    Admission to the programme.

  • Grading scale

    After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student

    • can discuss the significance of trauma, crises and people’s reactions to these in a social and cultural context;
    • can assess how attitudes affect relational and care work
    • has insight into how communication can be used as a tool in relational and care work
    • can describe key explanatory models on the connection between traumatic stress, mental health complaints and associated work methods
    • can critically assess the significance of relationships when working with people with complaints related to traumatic stress

    Skills

    The student

    • can apply research-based knowledge when working with people with traumatic stress and mental health complaints at individual, group and societal levels
    • can discuss and apply relevant theories when working with people with traumatic stress and mental health complaints at individual, group and societal levels
    • can apply relational knowledge in cooperation with users/patients with trauma experiences
    • can identify and assess the risk of suicide and violence

    General competence

    The student

    • can discuss the connection between professional understanding, perspective on human life and attitudes when interacting with people with traumatic stress and mental health complaints
    • can use relevant knowledge on traumatic stress when interacting with users/patients, next of kin, professionals and the general public
  • Examiners

    The course will use varied, student-active work methods. Work and teaching methods include study groups, lectures, seminars, self-study, and simulation and relational skills training. The simulation is based on recognised therapeutic methods in the field of mental health care.