Programplaner og emneplaner - Student
BLH3900 Bachelor's Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Bacheloroppgave
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I arbeidet med bacheloroppgaven skal studentene bygge på kunnskaper fra tidligere deler av studiet og fordype seg i et tema de ser som vesentlig for sitt framtidige arbeid som barnehagelærer. Gjennom perioden skal de erfare at fordypning på et avgrenset område gir utvidet innsikt i og handlingsrepertoar for pedagogisk arbeid med barn, personale og foreldre med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger. Bacheloroppgaven stiller høye krav til selvstendighet og evne til å søke veiledning og innhente kunnskap og erfaringer fra ulike kilder.
Undervisningen starter i høstsemesteret og avsluttende vurdering er i vårsemesteret.
Required preliminary courses
Progresjonskrav for utdanningen fremgår av programplan for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har begynnende kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk
- har utvidet kunnskap om og innsikt i bacheloroppgavens tema
Ferdigheter
Studenten
- har evne til å formulere og avgrense et pedagogisk og/eller fagdidaktisk problem
- kan anvende metodisk kunnskap til å formidle og dokumentere sentralt fagstoff innen det selvvalgte temaet
- kan planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid i tråd med faglige og metodiske krav og forskningsetiske retningslinjer
- viser ferdigheter i akademisk skriving og hvis aktuelt, fremstille et praktisk arbeid visuelt.
Generell kompetanse
Studenten
- diskuterer sammenhengen mellom det selvvalgte teamet og barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
- kan reflektere kritisk og etisk rundt oppgavens tema
Content
Undervisningen er forskningsbasert, profesjonsrettet og praksisnær. Det vil i undervisningen legges vekt på formidling og diskusjon av forskningsresultater innenfor aktuelle fagfelt. Temaene som tas opp til undervisningen er profesjonsrettete. Studentene vil tilegne seg kunnskaper og utvikle sine ferdigheter gjennom studiet i et vekselspill mellom erfaringene de får med seg fra praksisopplæringen og fagstoffet som gjennomgås på forelesninger og seminarer på universitetet.
Studiet benytter seg av ulike arbeidsformer (blant annet forelesninger, seminarer, selvstudium, skriftlig og muntlig arbeid, individuelt og i gruppe, samt praksisopplæring) og ulike læringsarenaer (universitetet og barnehage) for å binde forskning og teori sammen med praksisfelt og for å aktivere studenten. Undervisningen i kunnskapsområdet vil i stor grad basere seg på dialog, særlig gjennom seminarer, erfaringsdelinger og faglige diskusjoner. I tillegg får studentene lesehjelp i form av en digital kunnskapsprøve.
I emnet ligger også temadagen Refleksjon, profesjon, praksis 1 (RPP1). Temaet videreføres i kunnskapsområdet samfunn, religion, livssyn og etikk (RPP2).
Veiledet praksisstudier
Praksisstudiet i andre studieår er veiledet og består av 35 praksisdager. Fem av disse dagene har fokus på overgangen fra barnehage til skole.
Fravær fra praksis i emnet må være tatt igjen innen utgangen av vårsemesteret. Praksislærer vurderer praksisostudiet til bestått eller ikke bestått.
Mer informasjon om praksisstudier finnes i retningslinjer for praksisstudiet og i heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden
For utfyllende informasjon om praksisstudier se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er
- oppgave og metodeseminar
- veiledning
- individuelt arbeid
Course requirements
Det er ingen obligatoriske arbeidskrav knyttet til emnet.
Assessment
Kunnskapsområdet skal gi studentene grunnleggende forståelse av hvordan språk, litteratur og matematikk kan brukes som kilder til opplevelse, lek, kommunikasjon, læring og danning. Studentene skal erverve innsikter og ferdigheter i barns kommunikative, språklige, matematiske og litterære kompetanse. Kunnskapsområdet fokuserer på barnehagelærerens rolle og ansvar for å gi barn varierte erfaringer med tilpassede språklige, litterære og matematiske aktiviteter. Kunnskapsområdet belyser temaer knyttet til overgangen barnehage/skole.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte i faget definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskaper
Studenten
- kan gjøre rede for barns muntlige språkutvikling, matematiske begrepsdanning og utforskning av symboler, skrift og digitale medier
- har kunnskap om et tekstlig mangfold, både skjønnlitteratur og sakprosa for barn på begge de norske målformene
- har kjennskap til samisk fortellertradisjon
- har kunnskap om barnekulturens betydning for barn og kan anvende denne til å vurdere kvalitet i barnelitteratur
- har kunnskap om barns tallutvikling, måling og regnestrategier, og har innsikt i hvordan denne kunnskapen kan anvendes i tilrettelegging av barnehagens læringsmiljø
- har kunnskap om lekens betydning for barns språk-, tekst- og matematikkforståelse, og om hva som påvirker disse områdene
Ferdigheter
Studenten
- har erfaringer med å gjennomføre tiltak for å skape et godt miljø for språk, tekst og matematikk og kan skape gode leke- og læringsmiljøer for språklig og matematisk utforskning
- kan drøfte og reflektere kritisk over verdien av observasjon og kartlegging
- kan planlegge, lede og gjennomføre faglige prosesser innenfor språk, tekst og matematikk
- kan gi barn erfaring med ulike sjangre og formidle litteratur for barn i ulike aldersgrupper
- kan legge til rette for medvirkning og skapende prosesser i møte med språk, tekst og matematikk
- kan bruke fagspråk i kommunikasjon med personalet og foresatte
Generell kompetanse
Studenten
- kan dokumentere og evaluere barnehagens arbeid med lek, språk, tekst og matematikk med utgangspunkt i gjeldende rammeplan
- har et helhetlig perspektiv på barns læring
- har kunnskaper om aktuelle faglig-pedagogiske problemstillinger og debatter
- er en kompetent og bevisst språklig formidler, muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk)¿