Programplaner og emneplaner - Student
BLH3320 Aesthetics and Special Needs – Nordic Childhoods Course description
- Course name in Norwegian
- Aesthetics and Special Needs – Nordic Childhoods
- Study programme
-
Aesthetics and Special Needs – Nordic Childhoods
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Aesthetics and Special Needs is one of the courses under Nordic Childhoods. It focuses on Nordic culture where nature plays an important role in society, aesthetics and in work with children. Joint events with the other Nordic Childhoods courses, are integrated as overnight trips and outdoor excursions. We also visit schools, kindergartens and other institutions. We focus on play, learning by doing, experience and workshops.
Aesthetics has not been a common way of approaching children with special needs. This course tries to change this by focusing on the value of aesthetics for children with special needs. The course is interdisciplinary, and takes a holistic approach to the field.
Aesthetics are important for everybody, also including children and young people with special needs. Through literature, storytelling, music, dance, drama and other aesthetic acts we perceive and understand the world and ourselves. Through aesthetics we perform and collaborate with others. For some children and young people lack verbal language; have problems with emotions, communication and interaction or find it hard to take other perspectives; aesthetic communication becomes is particularly important. The aim of this course is
- to enhance knowledge about and discuss the relationship between children and young people with special needs and aesthetic expressions,
- to introduce ways of working in practise with different kinds of aesthetic expressions when targeting various kinds of special needs.
The course is interfaculty and explores different disciplines, and ways of conceptualising and practicing aesthetics with respect to a variety of special needs.
Recommended preliminary courses
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has knowledge of aesthetics and different aesthetic approaches
- has knowledge of historical changes in the views on children and young people, normality and deviance, inclusion and exclusion
Skills
The student is able to
- work creatively with aesthetics and children and young people with special needs
- reflect on work with children and young people with special needs
- communicate with children and young people through aesthetics
General competence
The student
- has an understanding of aesthetics and its value to children and young people with special needs
- has an understanding of the value of perspectives from different subjects, professions, trades, arts and sciences
- is able to analyze and discuss how to understand and respond to children and young people with special needs
Content
En intern sensor og en ekstern sensor.
Teaching and learning methods
Masterprosjektet tar utgangspunkt i masterfaget (fag 1) og skal være et profesjonsrettet og praksisorientert forskningsarbeid. Masterprosjektet skal ha innslag av praktisk skapende arbeid, dette inkluderer kunstnerisk og erfaringsbasert utviklingsarbeid. Masterprosjektet åpner for utprøving og forskning i praksisarenaen.
Masterprosjektet skal demonstrere innsikt i aktuell forskning og teorier, metoder og tilnærminger som er relevante for prosjektets tema og problemstilling(er). Dette innebærer forskningsmessig behandling av de elementer som inngår i arbeidet, som problemstilling(er), empiri, metode, presentasjon, tolking og drøftingsperspektiv. Masterprosjektet skal inneholde både en teoretisk og en praktisk estetisk del.Retningslinjer for masteroppgaver ved fakultetet finner du her: Retningslinjer for masteroppgaver ved Fakultet for teknologi, kunst og design - Student - minside (oslomet.no)
Course requirements
Fullført og bestått øvrige emner ved studiet, jamfør nasjonale retningslinjer for utdanningen; tilsvarende 255 studiepoeng.
Assessment
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om design, kunst og håndverk som skolefag og forskningsfelt, nasjonalt, nordisk og internasjonalt
- har inngående kunnskap om egen profesjon, lærerrollen, undervisning og læring innen fagområdet
- har inngående kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetoder som er relevant for utdanningsforskning, med særlig vekt på praktiske og estetiske fag
- har inngående kunnskap om forskningsetikk rettet mot utdanning og praktisk skapende arbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan kritisk analysere og reflektere over faglige problemstillinger basert på kunnskap om undervisning, fagets egenart og verdigrunnlag
- kan anvende avansert fagdidaktisk kunnskap som er relevant for et avgrenset tema på en selvstendig og reflektert måte
- kan analysere eksisterende teorier, anvende relevante metoder for forskning og reflektere over etiske problemstillinger
- kan anvende metoder for praktisk skapende arbeid i innovasjonsprosesser, design eller kreativ utforskning
- kan formidle eget praktisk skapende arbeid ved hjelp av digitale medier og verktøy.
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk anvende forskningsbasert, profesjonsrettet kunnskap til utforskning av nye problemområder
- kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementet
Permitted exam materials and equipment
Arbeidet med masterprosjektet er i hovedsak et selvstendig arbeid, supplert med veiledning, praktisk estetisk arbeid og progresjonsseminarer hvor studentene legger fram sitt arbeid for hverandre.
Grading scale
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
- Fremlegg av masterprosjektet for medstudenter og lærer på minst to fou-seminarer.
- Deltagelse i planlegging og forberedelse av felles digital plattform for presentasjon av masterprosjektene.
Examiners
Masterprosjektet gjennomføres individuelt og skal omfatte både praktisk estetisk arbeid og teoretisk skriftlig del.
Praktisk estetisk arbeid
Praktisk estetisk arbeid skal inngå i masterprosjektet. Studenten utarbeider en digital presentasjon for offentlig visning. Praktisk estetisk del teller 30% av samlet karakter.
Skriftlig oppgave
Teoretisk del av prosjektet skal være en skriftlig, forskningsmessig behandling av undersøkelsesfeltet og problemstilling(er). Omfang: 15.000-18.000 ord. Teoretisk del teller 70% av samlet karakter.
Admission requirements
Gradert skala A-F.