EPN-V2

BLH3290 Childhood, Identity and Diversity Course description

Course name in Norwegian
Barndom, identitet og mangfold
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history
Curriculum
FALL 2023
Schedule
  • Introduction

    Masteroppgaven skal ha et omfang på 36.000 ord +/- 10 %. Innholdsfortegnelse, sammendrag, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.

    Det skal utarbeides et sammendrag på norsk og engelsk på inntil 350 ord.

    Masteroppgaven kan inneholde multimodale dokumentasjonsformer (bilde, video og annet) eller kunstnerisk arbeid.

    Dersom den skriftlige masteroppgaven ikke innfrir de formelle kravene til oppgaven, vil innleveringen registreres som ikke godkjent med karakteren F. Det vil da ikke bli avholdt muntlig eksamen for kandidaten.

    Muntlig eksamen starter med en presentasjon av oppgaven (inntil 15 minutter). Det vil deretter være en samtale om oppgaven med utgangspunkt i spørsmål fra sensorene (inntil 30 minutter).

    Det gis én samlet karakter som primært er basert på det skriftlige arbeidet.

    Ny/utsatt eksamen

    En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått. Oppgaven må da leveres i bearbeidet form og innen avtalt tidspunkt. Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til ny eksamen.

    Vurdering

    Masteroppgaven blir vurdert ut fra følgende kriterier:

    • problemstillingens originalitet og relevans for barnehagefeltet
    • dokumentasjon og bruk av relevant teori og forskning, samt systematikk i bruk av kilder
    • tydelig avgrensning og sammenheng mellom problemstilling, metodevalg og teoretisk perspektiv, samt drøfting og konklusjoner
    • evne til å samle, systematisere, tolke og diskutere et aktuelt forskningsmateriale og presentere kunnskap på en oversiktlig måte
    • refleksjon over etiske spørsmål i forskningsprosessen
    • skriftlig framstilling, oversiktlig innholdsfortegnelse, nøyaktige litteraturhenvisninger, litteraturliste og vedlegg

    Publisering

    For at masteroppgaven skal kunne publiseres og bli offentlig tilgjengelig, må studenten godkjenne en publiseringsavtale i forkant av innleveringen. Forutsatt studentens godkjenning vil ikke-klausulerte masteroppgaver, som er bestått, publiseres i universitetets digitale vitenarkiv.

  • Required preliminary courses

    Du finner utfyllende informasjon om progresjonskrav i programplan for barnehagelærerutdanning, heltid.

  • Learning outcomes

    Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte i faget definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

     

    Kunnskaper

    Studenten har

    •  Kunnskap om barns identitet og samfunnsdeltakelse.
    •  Kunnskap om mangfoldsbegreper og det kulturelle og religiøse mangfoldet i Norge.
    •  Kunnskap om integrerings- og religionspolitikkens betydning for inkludering i barnehagen.
    • Kunnskap om rasisme og diskriminering.
    • Kunnskap om kjønnsteori, sammensatte identiteter (interseksjonalitet) og maktrelasjoner.
    • Kunnskap om etiske problemstillinger knyttet til kjønn, religion og diskriminering i barnehagen

     

    Ferdigheter

    Studenten

     

    • Kan anvende kunnskaper om identitet i møte med ulike barn.
    • Kan planlegge, gjennomføre og presentere et empirisk arbeid i tilknytning til barnehagen.
    • Kan kritisk vurdere politiske dokumenter knyttet til emnets temaer.
    • Kan kommunisere og samarbeide med barn, ansatte og foreldre med ulike bakgrunner.
    • Kan lede arbeid med refleksjon over profesjonsetiske emner i barnehagen.

     

    Generell kompetanse

    • Studenten kan lede og legge til rette for et inkluderende læringsmiljø i barnehagen uansett språklig, kulturell, religiøs eller sosial bakgrunn.
    • Har endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens ansvar for likestilling og barns rettigheter.
    • Kan identifisere etiske dilemmaer, utøve profesjonelt skjønn og foreta begrunnede valg knyttet til emnene mangfold og identitet i barnehagen
    • Kan reflektere kritisk over egne og andres verdier og barnehagens faglige virksomhet i møte med barn, foresatte og ansatte.
  • Content

    Studiet består av fire hovedtemaer:

    1.  Hvem er «vi» i barnehagen? Barndom og identitet
    2. Hva er et mangfoldig samfunn?
    3. Barn som samfunnsborgere
    4. Finnes rasisme i barnehagen?

     

    1. Hvem er «vi» i barnehagen? Barndom og identitet

    •  Barndom og identitet i norsk kontekst
    •  Barns sammensatte identitet (interseksjonalitet)
    •  Ledelse i barnehager preget av mangfold

     

    2.  Hva er et mangfoldig samfunn?

    •  Mangfoldsbegreper
    •  Religiøst og kulturelt mangfold i Norge
    •  Religions- og integreringspolitikk

     

     

    3. Barn som samfunnsborgere

     

    • Medborgerskap, rettigheter og forskjellighet
    • Tilhørighet og likeverdig deltagelse
    • Etiske problemstillinger knyttet til demokrati og religionsfrihet

     

    4. Finnes rasisme i barnehagen?

     

    • Rasisme og diskriminering
    • Forståelser av ulikhet
    • Ulike perspektiver på makt og ledelse
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen gis som forelesninger, seminarer og veiledning. Studentaktive læringsformer vektlegges. Studentene skal utarbeide og gjennomføre et empirisk prosjekt, som gir trening i å designe og bearbeide et empirisk materiale. Gjennom seminarundervisningen skal studentene opparbeide praktiske ferdigheter til å gjennomføre et empirisk prosjekt: intervjuer, dokumentanalyse, kildearbeid, fortolkning av data og tekster og etisk analyse, samt å presentere forskningsfunn i lys av relevante teoretiske perspektiver.  Dette arbeidet danner kunnskapsgrunnlag for en selvstendig semesteroppgave som inngår i avsluttende vurdering

    Dersom det er mulig kan prosjektet og empirien utbygges til å inngå i bacheloroppgaven.

  • Course requirements

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter at følgende arbeidskrav er godkjent:

     

    1.       Arbeidskrav i gruppe. Studentene skal gjennomføre et empirisk prosjekt tilknyttet emnets temaer.

              a.       De skal skrive en selvvalgt prosjektbeskrivelse (1000 ord +/- 10 %).

              b.       Gjennomføre det empiriske arbeidet (datainnsamling og analyse).

              c.       Arrangere en minikonferanse og presentere funn i gruppe med en poster.

    2.       En individuell skriftlig oppgave basert på prosjektet (2000 ord +/- 10 %).

    Hensikten med arbeidskravene er å sikre faglig utvikling og å gi studenten tilstrekkelig tilbakemelding og faglig veiledning.

    Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen

    Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

    Utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).    

    Skikkethetsvurdering

    Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) eller OsloMet sine nettsider for nærmere informasjon. For deltid gjelder informasjon om studiemodellene heltid og deltid

  • Assessment

    Avsluttende vurdering består av to deler: 

    1. Individuell skriftlig semesteroppgave omfang 3000 ord +/- 10 %.
    2. Individuell muntlig eksamen, på om lag 20 minutt

     

    Det gis samlet karakter. 

    Den skriftlige semesteroppgaven teller 51% av karakter. Muntlig teller 49% av karakter.  Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen

    Eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.

    Dersom studenten ikke består del 1, skriftlig semesteroppgave kan vedkommende levere bearbeidet versjon en gang. Ved tredje eksamensforsøk må semesteroppgaven skrives helt på nytt.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Det gis gradert karakter: A-F

  • Examiners

    Det benyttes intern og ekstern sensor på del 1 og del 2.