Programplaner og emneplaner - Student
BLH3290 Childhood, Identity and Diversity Course description
- Course name in Norwegian
- Barndom, identitet og mangfold
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Barnehagen er en møteplass for mennesker med ulik bakgrunn. Barnehagen er også en institusjon der ulike verdier skal omsettes i praksis og rettigheter forvaltes. Hvordan dette møtet blir, er avhengig av et kompetent personale. Det krever kjennskap til kulturelt og religiøst mangfold i samfunnet, hvordan dette kommer uttrykk i barnehagen samt hvordan barns identitet utvikles i skjæringspunktet mellom religion, kultur, klasse og kjønn. Det krever også kunnskap om ledelse av barnehager preget av mangfold. Barnehagelærere må ha bevissthet om at enkle spørsmål ofte har kompliserte svar. Hva forbinder vi med begrepet mangfold? Hvem er «vi» i barnehagen? Hva er kulturell tilhørighet? Hva er rasisme, og finnes det i barnehagen? Hvilken plass har religionen i barnehagen? Må alle som jobber i barnehagen håndhilse?
Identitet og mangfold er komplekse og abstrakte begreper. Samtidig er det i konkrete møter at barns identitet utvikles. Emnet gir en utvidet forståelse av mangfold og identitetsutvikling. Studenten får kunnskaper som bygger bro mellom abstrakte begreper og konkrete situasjoner i barnehagen. Emnet gir også studenten kunnskaper og praktisk ferdigheter til å lede barnehagen i et mangfoldig samfunn, samt bidra til profesjonell trygghet i konkrete møter med andre mennesker.
Studenten får kunnskap om politikk på religions- og integreringsfeltet som legger føringer for barnehagen, og teori som kan anvendes til å forstå og analysere barnehagen i et mangfoldig samfunn. Anerkjennelse av ulike aspekter ved barns identiteter er avgjørende for tilhørighet til et fellesskap, med muligheter for medvirkning og deltagelse.
-
Required preliminary courses
Du finner utfyllende informasjon om progresjonskrav i programplan for barnehagelærerutdanning, heltid.
-
Learning outcomes
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte i faget definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- Kunnskap om barns identitet og samfunnsdeltakelse.
- Kunnskap om mangfoldsbegreper og det kulturelle og religiøse mangfoldet i Norge.
- Kunnskap om integrerings- og religionspolitikkens betydning for inkludering i barnehagen.
- Kunnskap om rasisme og diskriminering.
- Kunnskap om kjønnsteori, sammensatte identiteter (interseksjonalitet) og maktrelasjoner.
- Kunnskap om etiske problemstillinger knyttet til kjønn, religion og diskriminering i barnehagen
Ferdigheter
Studenten
- Kan anvende kunnskaper om identitet i møte med ulike barn.
- Kan planlegge, gjennomføre og presentere et empirisk arbeid i tilknytning til barnehagen.
- Kan kritisk vurdere politiske dokumenter knyttet til emnets temaer.
- Kan kommunisere og samarbeide med barn, ansatte og foreldre med ulike bakgrunner.
- Kan lede arbeid med refleksjon over profesjonsetiske emner i barnehagen.
Generell kompetanse
- Studenten kan lede og legge til rette for et inkluderende læringsmiljø i barnehagen uansett språklig, kulturell, religiøs eller sosial bakgrunn.
- Har endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens ansvar for likestilling og barns rettigheter.
- Kan identifisere etiske dilemmaer, utøve profesjonelt skjønn og foreta begrunnede valg knyttet til emnene mangfold og identitet i barnehagen
- Kan reflektere kritisk over egne og andres verdier og barnehagens faglige virksomhet i møte med barn, foresatte og ansatte.
-
Content
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
-
Teaching and learning methods
Emnet forutsetter grunnleggende kunnskaper om forskningsmetode og vitenskapsteori tilsvarende emnet BAL2200 Forskningsmetoder og vitenskapsteori.
-
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter at følgende arbeidskrav er godkjent:
1. Arbeidskrav i gruppe. Studentene skal gjennomføre et empirisk prosjekt tilknyttet emnets temaer.
a. De skal skrive en selvvalgt prosjektbeskrivelse (1000 ord +/- 10 %).
b. Gjennomføre det empiriske arbeidet (datainnsamling og analyse).
c. Arrangere en minikonferanse og presentere funn i gruppe med en poster.
2. En individuell skriftlig oppgave basert på prosjektet (2000 ord +/- 10 %).
Hensikten med arbeidskravene er å sikre faglig utvikling og å gi studenten tilstrekkelig tilbakemelding og faglig veiledning.
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) eller OsloMet sine nettsider for nærmere informasjon. For deltid gjelder informasjon om studiemodellene heltid og deltid
-
Assessment
Undervisningen gjennomføres med forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner, gruppearbeid og seminarer.
-
Permitted exam materials and equipment
Det er to arbeidskrav i emnet. Det første arbeidskravet er et individuelt notat i vitenskapsteori med selvvalgt problemstilling ut fra pensum. Notatet skal være på 6-8 sider og vurderes til godkjent-ikke godkjent. Hvis notatet ikke godkjennes, må det forbedres innen en gitt frist, gitt av faglærer. Notatet må være godkjent før man kan avlegge eksamen.
Det andre arbeidskravet innebærer at studentene skal levere et notat på 8-10 sider med selvvalgt tema. Dette skal omfatte både kvantitative, kvalitative og vitenskapsteoretiske problemstillinger. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene trening i å reflektere rundt vitenskapsteoriens betydning for forskning, og praktisk anvendelse av kvalitative og kvantitative forskningsmetoder. Notatet kan skrives individuelt eller i grupper på to, etter avtale med faglærer. Notatet godkjennes av faglærer. Hvis notatet ikke godkjennes, må det forbedres innen en gitt frist, gitt av faglærer. Notatet må være godkjent før man kan avlegge eksamen.
-
Grading scale
Skriftlig skoleeksamen på 6 timer.
-
Examiners
Det er ikke tillatt med hjelpemidler på skoleeksamen.