Programplaner og emneplaner - Student
BLH3270 Play, movement, nature and outdoor education – Nordic Childhoods Course description
- Course name in Norwegian
- Play, movement, nature and outdoor education – Nordic Childhoods
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-basedBachelor Programme in Early Childhood Education and CarePlay, movement, nature and outdoor education – Nordic ChildhoodsPlay, movement, nature and outdoor education – Nordic Childhoods
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Emnet er organisert i tre samlinger á to dager i høstsemesteret. Universitetets digitale læringsplattform vil bli brukt aktivt. Studentene forventes å delta aktivt i samlingene og å ta ansvar for egen læring. Til hver samling er det knyttet arbeidskrav som gir anledning til kompetanseutvikling på egen skole gjennom å reflektere over egen undervisningspraksis i lys av forskningsbasert kunnskap i matematikk og matematikkdidaktikk de møter i utdanningen. Arbeidskravene utfordrer studentene til å endre sin undervisningspraksis i tråd med ny forskning innen matematikkdidaktikk. Siden en omlegging av undervisningspraksiser er krevende og forutsetter tid og støtte fra et felleskap, jobber studentene i faste grupper gjennom utdanningen både på samlingene og mellom samlingene.
Recommended preliminary courses
The language of all teaching and supervision is English, and the students should therefore have a working knowledge of both spoken and written English.
Learning outcomes
Arbeidskrav
Arbeidskrav består av tre oppgavebesvarelser i gruppe. Omfang: 600-5400 ord per besvarelse. Oppgavebesvarelsene er knyttet til faglige og didaktiske tema, og inkluderer også drøfting av erfaringer i etterkant av arbeid med elever opp mot teorien i kurset (for eksempel observasjon, samtale, undervisning). Studenter som grunnet dokumentert sykdom blir forhindret fra å delta i gruppearbeid kan gjennomføre arbeidskravet individuelt.
Arbeidskravene i emnet danner grunnlag for muntlig eksamen.
For mer utfyllende informasjon, se programplanen.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
En vesentlig del av læringen i emnet er knyttet til erfaringsdeling og relasjonskompetanse. Slike ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med blant annet medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Alle samlinger er derfor obligatoriske.
For mer utfyllende informasjon, se programplanen.
Content
The topics of study are:
Play, movement, nature and outdoor education.
- Outdoor education in different natural environments
- Play and movement in nature and outdoor environments
- Practical work on natural science, food literacy and physical education
- Practical work in selected biotopes
- Motor behaviour, physical activity, play and risk-taking
- Role model and gender awareness in pedagogical work outdoors
- The Nordic concept of ‘friluftsliv’ (outdoor life)
Childhood in a Nordic welfare system
- Education, cultural formation and childhood
- Welfare state, cultural formation and childhood
- Critical reflective work on play, movement and outdoor education
- Physical literacy and motor development
- Different cultural traditions and pedagogical approaches to outdoor activities
Field experience, reflective practice and didactics regarding play, movement, nature, food and outdoor education
- Different approaches to outdoor didactics and sustainable development
- Development work related to institutional work
- Comparative approaches to cultural and pedagogical traditions
Teaching and learning methods
Avsluttende eksamen gjennomføres i høstsemesteret.
Avsluttende vurderinger er en individuell muntlig eksamen. Omfang: om lag 30 minutter. Karakteren i emnet fastsettes på grunnlag av individuell muntlig eksamen med utgangspunkt i arbeidskravene.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt.
Course requirements
Ingen.
Assessment
Det gis gradert karakter (A-F).
A: Fremragende prestasjon. Kandidaten viser svært god faglig og didaktisk kunnskap, og svært god evne til selvstendig bruk av kunnskapen, kritisk og kreativt. Viser særdeles god oversikt over emnets faglige og didaktiske innhold, høyt refleksjonsnivå med hensyn til læringsmål, matematikkens egenart og lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Svært gode evner til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist.
B: Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god faglig og didaktisk kunnskap, og meget god evne til selvstendig bruk av kunnskapen, kritisk og kreativt. Viser meget god oversikt over emnets faglige og didaktiske innhold, og meget god evne til refleksjon over læringsmål, matematikkens egenart og lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Meget gode evner til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist.
C: Jevnt god prestasjon. Kandidaten viser god innsikt i faglig og fagdidaktisk innhold med god evne til refleksjon og selvstendig bruk av kunnskapen. Viser god evne til refleksjon over læringsmål, matematikkens egenart og lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Kandidaten viser gode evner til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist.
D: En prestasjon med enkelte vesentlige mangler. Kandidaten viser en del innsikt i de viktigste elementene av faglig og fagdidaktisk innhold, med en viss grad av evne til refleksjon og selvstendig bruk av kunnskapen. Kandidaten viser noe evne til refleksjon over læringsmål, matematikkens egenart og lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Kandidaten viser noe evne til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist.
E: Prestasjon som tilfredsstiller de faglige minimumskravene til kunnskap, men hvor kunnskapen anvendes på en mindre selvstendig måte. Kandidaten har noe innsikt i viktige elementer av faglig og fagdidaktisk innhold, men kandidatens innsikt er ufullstendig og preget av begrenset forståelse for sammenhengene i emnet. Kandidaten bruker kunnskapen på en lite selvstendig måte og viser lavt refleksjonsnivå om læringsmål, fagets egenart og lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Kandidaten viser noe evne til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar.
F (Ikke bestått): Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Utilstrekkelig kunnskap om fag og fagdidaktikk og om lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Viser lite innsikt i sammenhengen i det faglige innholdet og liten eller ingen evne til å bruke kunnskapen på en selvstendig måte.
Permitted exam materials and equipment
Det benyttes to interne sensorer.
Grading scale
Se programplanen.
Examiners
Det matematikkfaglige arbeidet i emne 1 vil være sentrert omkring barnetrinnets matematikk; spesielt tall og tallforståelse, de fire regningsartene og algebraisk og algoritmisk tenkning. Dette knyttes nært til praktisk tilrettelegging av undervisning, til det å forstå og beskrive barns måter å bruke matematikk på, og til barns utvikling av matematisk forståelse.
Studiet er forskningsbasert både i design og i innhold og har et solid matematisk og matematikkdidaktisk innhold og forberede studentene til å arbeide i tråd med Fagfornyelsen. Det matematikk-didaktiske arbeidet vil gi studentene innsikt og kompetanse i å planlegge, gjennomføre, reflektere over og vurdere undervisning med tanke på en bred utvikling av elevers faglige kompetanse. Realistisk matematikkundervisning, matematisk kompetanse, problemløsning og undersøkende virksomhet er blant de fagdidaktiske temaene som inngår i dette emnet. Tverrfaglige perspektiver blir et gjennomgående tema, og studentenes profesjonsfaglige digitale kompetanse skal utvikles på en måte som beriker matematikkundervisningen.
Admission requirements
The target groups are:
- Students in the third year of the full-time/seventh semester of the part-time Bachelor Programme in Early Childhood Education at Oslo Metropolitan University.
- International exchange students at the Faculty of Education and International Studies from preschool and primary school teacher education institutions. Students from other academic areas may also be accepted.
Students must be prepared to participate in various outdoor activities.
The course is designed to offer a full-time study programme in English for students of Early Childhood and Primary School Teacher Education. The period of study will be four months. The course may be taken as an elective in-depth programme by students in their final year of the Bachelor Programme in Early Childhood Education at Oslo Metropolitan University.
Admission
For students at the Department of Early Childhood Education:
- Admission to the Bachelor Programme in Early Childhood Education. Special requirements apply, please see ‘Programme description for the Bachelor Programme in Early Childhood Education, full-time/part-time course of study’. Students in their third or fourth year of the Primary School Teacher Education programme at Oslo Metropolitan University may also apply.
For international exchange students:
- Admission as an international student at the Faculty of Education and International Studies. Students from other academic areas may also be accepted. Students must have completed at least two years of their undergraduate degree studies at their home institution in order to be accepted.