EPN-V2

BLH3250 Fairytales and creativity - Nordic Childhoods Course description

Course name in Norwegian
Fairytales and creativity - Nordic Childhoods
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Fairytales and creativity - Nordic Childhoods
Fairytales and creativity - Nordic Childhoods
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Fairytales and Creativity is one of the courses under;Nordic Childhoods. It;focuses on Nordic culture where nature plays an important role in society, aesthetics and in work with children. Joint events with the other Nordic Childhoods courses, are integrated as overnight trips and outdoor excursions. We also visit schools, kindergartens and other institutions. We focus on play, learning by doing, experience and workshops.

In the Fairytales and Creativity course we ask: Why do stories appeal to modern man? In what way can stories contribute to increasing;knowledge about today's cultural expressions, and about ourselves? How can we use stories in contexts relevant to different pedagogical approaches? The objective of the course is to introduce students to the storytelling tradition;of western culture and the main theories of myths and basic mythology. Important elements in the course are: the difference between myths, fairytales and legends; structural theories, psychological theories, eclectic theories; myths and religion.;

Recommended preliminary courses

The language of all teaching and supervision is English, and the students should therefore have a working knowledge of both spoken and written English.;

Learning outcomes

Arbeidsmåtene i studiet bygger på studentenes erfaringsbaserte og praksisnære kunnskap og skal bidra til å åpne for refleksjon og læreprosesser. Studiet inneholder en stor grad av selvstudier og det forutsettes at studenten møter forberedt til alle samlinger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer (LMS).

Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis prosjektarbeid, individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, praktiske øvelser, workshop, forelesninger og veiledning.

Praksis Praksisstudiet fordrer at studentene benytter arbeidsformer som understøtter læringsutbyttebeskrivelsene i og på tvers av kunnskapsområder. Praksisstudiet skal bidra til selvstendighet, trygghet og til å kunne ta ansvar i utøvelse av pedagogisk ledelse og faglig arbeid i barnehagen med en særlig vektlegging av profesjonsetiske problemstillinger.

Fordeling av praksisperiodene: Femte semester: 15 dager på eget arbeidsted, veiledet og vurdert av faglærer, i samarbeid med mentor (samtalepartner i barnehagen). Dagene fordeles i utgangspunktet med 3 dager i fem uker og kombineres med ordinære samlinger og knyttes opp mot arbeidskravet.

Sjette semester: 15 dager på eget arbeidssted veiledet og vurdert av faglærer. Dagene fordeles i utgangspunktet med 3 dager i fem uker og kombineres med ordinære samlinger og knyttes opp mot arbeidskravet.

Content

The course is organised as a full-time programme of study for one semester. The students are expected to work approximately 40 hours per week. The course has the following content:;

Theory

·;;;;;;;; The differences between myths, fairy tales and legends

·;;;;;;;; Structural theories, psychological theories, eclectic theories

·;;;;;;;; Myths and religions

·;;;;;;;; Psychology of importance and meaning in fairy-tales and traditional stories as cultural expressions

·;;;;;;;; The student's own cultural identity and stories

·;;;;;;;; Hero tales and contemporary mass media narratives

·;;;;;;;; Cultural exchanges

·;;;;;;;; Excursions; museums, schools, kindergartens

Stories as background for various artistic expressions

·;;;;;;;; Puppet making and performing

·;;;;;;;; Storytelling

·;;;;;;;; Stop-motion animation

·;;;;;;;; Dramatisation

·;;;;;;;; Stories and music

·;;;;;;;; Digital mediation of myths, fairy tales and legends

Stories in a didactic perspective

·;;;;;;;; The uses of fairy tales in education and therapy

·;;;;;;;; Didactic reflections on the use of myths and fairy tales

·;;;;;;;; Practical work with traditional narratives

·;;;;;;;; Excursions; schools, kindergartens

·;;;;;;;; Literature studies/theory

·;;;;;;;; Lectures and supervision

·;;;;;;;; Excursions, workshops, seminars

·;;;;;;;; Cultural exchanges/discussions

·;;;;;;;; Individual and group papers/performances

Teaching and learning methods

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

  • Tre individuelle skriftlig innleveringer på 1000 ord +/- 10%. Formålet er at studentene skal reflektere over forholdet mellom teoretisk og praktisk kunnskap underveis i emnet samt oppøve evnene til å formidle skriftlig kunnskap innen temaet.

Obligatoriske aktiviteter

Studentaktive læringsformer med hverandrevurdering og/eller tilbakemeldinger

  • Deltakelse på fagseminar. a) Hver student gjennomfører et prosjekt med minimum 4 aktiviteter i egen barnehage med fokus på tematikk fra kunnskapsområdet og knyttet til barnehagens årsplan. b) Prosjektet dokumenteres og deles med studiegruppen c) Hver gruppe lager en digital presentasjon, med utgangspunkt i et refleksjonene studiegruppen gjør seg, gjennomført prosjekt, med tekst og lyd (5-8 minutter) som leveres på læringsplattformen. Gruppene gir hverandre respons på presentasjonene. Formålet er å knytte teoretisk kunnskap til et praktisk prosjekt, samt begrunne valg og formidle dette ved bruk av digitale verktøy.
  • Deltakelse i praksisseminar i forkant og etterkant av praksisperiodene. Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisning

Krav om 80 prosent tilstedeværelse Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid.

Course requirements

Ingen hjelpemidler tillatt.

Assessment

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått

Permitted exam materials and equipment

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Grading scale

  • Det flerkulturelle samfunnet
  • Religions- og livssynskunnskap
  • Profesjonsetikk og etisk teori
  • Høytids- og fortellingsdidaktikk
  • Grunnleggende samfunnsteori
  • Velferdsstaten
  • Familie, barn og oppvekst
  • Barn i vanskelige livssituasjoner
  • Samarbeid med foresatte
  • Profesjonsforståelse
  • Mangfold, kjønn og likestilling

Examiners

Final assessment is graded;and;by one; internal and one external examiners.;

Admission requirements

Target group

The course is designed to offer a study programme;in English for students of Early Childhood and Primary School Teacher Education, but is also relevant for students of other professions, including;museum education officers, hospital workers and social workers. The period of study is 3 months. The students may decide to prolong their length of the stay from three;to four;months after arrival. The language of all teaching and supervision is English, and the students should therefore have a working knowledge of both spoken and written English.;

Admission

Applicants are admitted as international students at the Faculty of Education and International Studies. Students from other academic areas may also be accepted. Students must have completed at least one year of their undergraduate degree studies at their home institution in order to be accepted.