EPN-V2

BLH3180 Childhood and Sustainability Course description

Course name in Norwegian
Oppvekst og bærekraft
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.

Bærekraftig utvikling kan knyttes til barnehagens verdigrunnlag, samfunnsmandat og til pedagogisk arbeid i barnehagens hverdag. I Rammeplanen for barnehagen knyttes bærekraftig utvikling til natur, samfunn og kultur. I tillegg til økologi og biologisk mangfold, vil fordypningen ta opp deltakelse og demokrati, sosialt og kulturelt mangfold samt likeverd, solidaritet og rettferdig fordeling. En begynnende forståelse for bærekraftig utvikling innebærer formidling og praktisk arbeid knyttet til barns opplevelser, nysgjerrighet og medvirkning. Det innebærer også at temaet kobles til barns kreativitet og skapende prosesser i barnehagen.

Emnet forbereder studenten på å kunne lede og veilede personalet og barn i varierte praktiske prosjekter knyttet til bærekraftig utvikling i barnehagen.

Required preliminary courses

Dette er ett emne der grensene mellom kunst og design undersøkes, både teoretisk og praktisk. Studentene velger seg ett allerede eksisterende tredimensjonalt objekt, for eksempel en kjent gjenstand fra designhistorien eller kunsthistorien. Denne gjenstanden undersøkes gjennom saktegning. Videre skal studentene finne frem til relevant teori om objektet de har valgt ut. Undersøkelsene blir utgangspunkt for en presentasjon.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdighet og generelle kompetanse slik: 

Kunnskap  

Studenten  

  • skal ha innsikt i grenseoppgangen mellom kunst og design 
  • skal ha oversikt over designhistorien og kunsthistorien 

Ferdigheter  

Studenten  

  • kan visualisere og formidle et objekt ved hjelp av tegning   
  • kan velge ut og ta i bruk egnede arbeidsmetoder og visuelle virkemidler i eget arbeid  
  • kan drøfte ulike synspunkter på kunst og design 
  • kan presentere og formidle et budskap skriftlig og visuelt gjennom hensiktsmessig lay-out  

Generell kompetanse  

Studenten  

  • kan arbeide selvstendig ut fra valgt problemformulering  
  • kan benytte teori i drøftingen av selvvalgt tema  
  • kan orientere seg i kildeutvalg og vurdere kilder kritisk 
  • har forståelse for samspillet mellom teori og praksis 

Content

Birte Brekketo og Ilmi G. Mathiesen

Teaching and learning methods

Det vil være teoretiske og praktiske tilnærminger til fordypningen. Avhengig av tema legges det opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer, som for eksempel individuelt arbeid, gruppearbeid, seminarer, ekskursjoner, forelesninger, veiledning og verkstedarbeid. Det vil være flere ekskursjoner i nærområdet/regionen og eventuelle kostnader knyttet til dette må dekkes av studenten selv. Deler av undervisningen kan foregå på engelsk.

Course requirements

Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i emnet. Det forutsettes stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I emnet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter.  

Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene på OsloMet og de ressursene som tilbys der. 

Assessment

Arbeidskrav må være innfridd før studentene kan fremstille seg til eksamen. 

For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være innfridd:  

  • muntlig og digital presentasjon ved midtveisseminar 

Arbeidskravet regnes som innfridd ved deltagelse. Når arbeidskravet gjennomføres som gruppearbeid vurderes gruppen under ett. 

Obligatorisk tilstedeværelse/ og aktivitet i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet. 

Permitted exam materials and equipment

Eksamen er individuell og omfatter:  

  • Et praktisk-estetisk arbeid
  • En skriftlig refleksjon på om lag 1200 ord.  

Gjennom en kunstfaglig prosess skal studenten utvikle en idé fram mot et praktisk-estetisk arbeid som skal leveres sammen med en skriftlig refleksjon på om lag 1200 ord.  

Eksamensresultatet kan påklages. 

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen. 

Fravær - ikke bestått 

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. 

Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres. 

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Examiners

Bestått- ikke bestått.