EPN-V2

BLH3180 Childhood and Sustainability Course description

Course name in Norwegian
Oppvekst og bærekraft
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Emnet kombinerer teori og praksis for å bygge opp en forståelse av digital arkivbevaring, der overgangen fra danning til bevaring prioriteres. Det legges vekt på migrasjon som bevaringsstrategi og hvordan XML brukes her.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i relevante nasjonale/internasjonale standarder som er knyttet til håndtering og bevaring av digitale arkiv
  • har kjennskap til prosessene og utfordringene ved konvertering og migrasjon av digital informasjon
  • har grunnleggende kunnskap om XML/XSD
  • har forståelse for metodene og prinsippene som ligger til grunn for generering av uttrekk fra digitale systemer

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforme strategier for migrering av digital informasjon
  • kan analysere og redegjøre for metadata som inngår i et digitalt uttrekk og hvordan metadata kan videreutvikles ved behov
  • kan utforme strategier/metoder for generering av uttrekk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan følge og resonnere om videre faglig utvikling i bevarings- og uttrekkspraksis
  • har innsikt i rollen XML-teknologi spiller i uttrekk

Learning outcomes

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger og seminar, gruppearbeid, hverandrevurdering, studentpresentasjoner og selvstudium. Emnet henter inspirasjon fra problembasert læring, der ulike scenarier danner grunnlag for diskusjon og refleksjon.

Content

Innholdet i fordypningen består av følgende fire hovedtema;:

1. Natur og økologi

  • økologi
  • biologisk mangfold
  • ulike naturmiljøer
  • natursyn

2. Ressurs- og materialbruk

  • materialforståelse og håndverkstradisjoner
  • kreativt gjenbruk
  • kunst i natur og natur i kunst

3. Demokrati og rettferdig fordeling

  • global forståelse
  • solidaritet og rettferdig fordeling
  • barns rettigheter og medvirkning
  • interessemotsetninger og konflikthåndtering

4. Ledelse og veiledning

  • pedagogisk ledelse
  • pedagogiske tilnærminger til bærekraftig utvikling
  • veiledning i faglige prosesser av personale i barnehagen

Teaching and learning methods

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Muntlig presentasjon av pensumtekst, individuelt eller i grupper (5-10 minutter)
  • Arbeidskrav 2: Innlevering av skriftlig utkast til semesteroppgave til hverandrevurdering (omfang 2-3 sider)
  • Arbeidskrav 3: Delta på hverandrevurdering, gi en skriftlig tilbakemelding (1/2-1 side)
  • Arbeidskrav 4: Innlevering av andreutkast til semesteroppgave (maks 5 sider)

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille segtil eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist

Course requirements

Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave med omfang på 20000-25000 tegn inkludert mellomrom. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5..

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.

Assessment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Permitted exam materials and equipment

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Grading scale

Thomas Sødring

Examiners

Oppgavene i mappen vil bli vurdert av tre interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordningen.;