Programplaner og emneplaner - Student
BLH3180 Childhood and Sustainability Course description
- Course name in Norwegian
- Oppvekst og bærekraft
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Individuell muntlig eksamen på 30 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Det benyttes bestått/Ikke bestått.
Content
Innholdet i fordypningen består av følgende fire hovedtema :
1. Natur og økologi
- økologi
- biologisk mangfold
- ulike naturmiljøer
- natursyn
2. Ressurs- og materialbruk
- materialforståelse og håndverkstradisjoner
- kreativt gjenbruk
- kunst i natur og natur i kunst
3. Demokrati og rettferdig fordeling
- global forståelse
- solidaritet og rettferdig fordeling
- barns rettigheter og medvirkning
- interessemotsetninger og konflikthåndtering
4. Ledelse og veiledning
- pedagogisk ledelse
- pedagogiske tilnærminger til bærekraftig utvikling
- veiledning i faglige prosesser av personale i barnehagen
Teaching and learning methods
Det vil være teoretiske og praktiske tilnærminger til fordypningen. Avhengig av tema legges det opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer, som for eksempel individuelt arbeid, gruppearbeid, seminarer, ekskursjoner, forelesninger, veiledning og verkstedarbeid. Det vil være flere ekskursjoner i nærområdet/regionen og eventuelle kostnader knyttet til dette må dekkes av studenten selv. Deler av undervisningen kan foregå på engelsk.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter at følgende arbeidskrav er godkjent:
Studenten skal planlegge, gjennomføre og evaluere prosjekter knyttet til barnehagens arbeid med bærekraftig utvikling:
- Praktisk prosjekt i gruppe. Det skal utarbeides forslag til pedagogisk arbeid med bærekraft i samarbeid med en barnehage. Gruppen (3 stk, evt. 2-4 om gruppene ikke kan deles i tre) presenterer forslaget i et muntlig fremlegg (ca. 30 minutter).
- Individuelt estetisk prosjekt knyttet til barns utforskning og eksperimentering med ulike materialer. Arbeidskravet dokumenteres gjennom et individuelt formingsprodukt som stilles ut med en kort og informativ utstillingstekst. Omfang: ca. 350 ord med bildeillustrasjoner.
De to praktiske prosjektene danner grunnlag for to refleksjonsnotat som skal leveres til mappeeksamen (se avsnittet «Vurderings-/eksamen og sensorordning» nedenfor).
Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Retten til å avlegge eksamen forutsetter tilstedeværelse i følgende faglige aktiviteter:
- Tilstedeværelse på presentasjon av gruppearbeid
- Tilstedeværelse på presentasjon av praktisk estetisk prosjekt
Utfyllende informasjon om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Assessment
Emnet legger til rette for at studentene utvikler avansert kunnskap om og ferdigheter i akademisk skriving i musikk. Studentene får anledning til å utvikle en kritisk tilnærming til ulike temaer som er relevante for musikkundervisning i grunnskolen. Gjennom deltakelse i studentledete seminarer analyserer og presenterer deltakerne faglitteratur og leder diskusjoner omkring selvvalgte forskningsartikler. Sentralt i musikkdidaktikk 3 er arbeidet med prosjektskissen og gjennomgang av forskningslitteraturen som et steg mot selvstendig arbeid med masteroppgaven.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt
Grading scale
Gradert karakter på mappen A-F.
Examiners
Oppgavene i mappen vil bli vurdert av tre interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordningen.