EPN-V2

BLH3180 Childhood and Sustainability Course description

Course name in Norwegian
Oppvekst og bærekraft
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Introduction

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can assess recent knowledge on the most common MSDs
  • can critically assess current examination and treatment methods, including the use of standardised instruments for the most common MSDs
  • can critically assess the organisation and quality of health services, and the role of physiotherapists in interdisciplinary cooperation and interaction
  • can describe knowledge on work and MSDs, and can critically assess current measures for promoting participation in working life and preventing long-term sickness absence
  • can describe implementation methods for well-documented knowledge

Skills

The student

  • can use the knowledge-based practice model to analyse the most common MSDs
  • can use and critically reflect on recent knowledge on the most common MSDs
  • can apply and critically reflect on the use of standardised instruments in clinical practice
  • can use and critically reflect on recent knowledge on work and musculoskeletal health
  • can implement well-documented knowledge in their professional practice

General competence

The student

  • can communicate up-to-date disciplinary knowledge to collaborative partners and the population at large
  • can contribute to improving the quality of today’s health services
  • can contribute to promoting participation in working life and preventing long-term sickness absence

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om pedagogisk ledelse knyttet til arbeid med bærekraftig utvikling i barnehagen
  • kunnskap om barns utvikling av sosial forståelse, solidaritet og barns bevissthet og åpenhet for prosesser i naturen
  • kunnskap om økologi og menneskets forvaltning av naturressurser
  • kunnskap om bærekraftig utvikling, fordeling av ressurser, sentrale globale utfordringer og ulike natursyn
  • har kunnskap om biotoper og naturpregede omgivelser i og i tilknytning til storbyen og fagdidaktisk arbeid med barn i barnehagen

Ferdigheter

Studenten

  • kan i samarbeid med barn og personalet planlegge, lede og gjennomføre pedagogisk arbeid knyttet til bærekraftig utvikling
  • kan se sammenhengen mellom lokalt arbeid i barnehagen og barns oppvekstmiljø og globale problemstillinger
  • kan lede skapende prosesser med natur- og gjenbruksmaterialer
  • kan se sammenhengen mellom barnehagens verdigrunnlag, samfunnsmandat og arbeidet med bærekraftig utvikling

Generell kompetanse

Studenten

  • har endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens pedagogiske arbeid med bærekraftig utvikling, og kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser for fremtidens barnehage
  • har kompetanse knyttet til bærekraftig ressursbruk

Content

Innholdet i fordypningen består av følgende fire hovedtema :

1. Natur og økologi

  • økologi
  • biologisk mangfold
  • ulike naturmiljøer
  • natursyn

2. Ressurs- og materialbruk

  • materialforståelse og håndverkstradisjoner
  • kreativt gjenbruk
  • kunst i natur og natur i kunst

3. Demokrati og rettferdig fordeling

  • global forståelse
  • solidaritet og rettferdig fordeling
  • barns rettigheter og medvirkning
  • interessemotsetninger og konflikthåndtering

4. Ledelse og veiledning

  • pedagogisk ledelse
  • pedagogiske tilnærminger til bærekraftig utvikling
  • veiledning i faglige prosesser av personale i barnehagen

Teaching and learning methods

None.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter at følgende arbeidskrav er godkjent:

Studenten skal planlegge, gjennomføre og evaluere prosjekter knyttet til barnehagens arbeid med bærekraftig utvikling:

  • Praktisk prosjekt i gruppe. Det skal utarbeides forslag til pedagogisk arbeid med bærekraft i samarbeid med en barnehage. Gruppen (3 stk, evt. 2-4 om gruppene ikke kan deles i tre) presenterer forslaget i et muntlig fremlegg (ca. 30 minutter).
  • Individuelt estetisk prosjekt knyttet til barns utforskning og eksperimentering med ulike materialer. Arbeidskravet dokumenteres gjennom et individuelt formingsprodukt som stilles ut med en kort og informativ utstillingstekst. Omfang: ca. 350 ord med bildeillustrasjoner.

De to praktiske prosjektene danner grunnlag for to refleksjonsnotat som skal leveres til mappeeksamen (se avsnittet «Vurderings-/eksamen og sensorordning» nedenfor).

Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Retten til å avlegge eksamen forutsetter tilstedeværelse i følgende faglige aktiviteter:

  • Tilstedeværelse på presentasjon av gruppearbeid
  • Tilstedeværelse på presentasjon av praktisk estetisk prosjekt

Utfyllende informasjon om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Assessment

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Permitted exam materials and equipment

Grade scale A-F.

Grading scale

Two examiners will assess all examination papers. At least 20% of the examination papers will be assessed by an external examiner. The external examiner’s assessment should benefit all students.

Examiners

The course overlaps by 10 ECTS credits with MAFYS4000 Theoretical Basis and Evidence Based Practice in Physiotherapy (20 ECTS credits).