EPN-V2

BLH3170 Music, Interaction and Leadership Course description

Course name in Norwegian
Musikk, samspill og ledelse
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Ingen forkunnskapskrav.

Required preliminary courses

Kunnskap

Studentene:

  • kan forskjellen på vitenskapelig psykologi og allmenn psykologisk tenkning
  • har kunnskap om grunnleggende psykologiske teorier, begreper og metoder av betydning for utøvelsen av sosialt arbeid
  • har kunnskap om bruk av diagnoser og ulike forståelser av psykologiske fenomen
  • har kunnskap om en ressursorientert tilnærming til brukere

Ferdigheter

Studentene kan:

  • reflektere over og vurdere relevant anvendelse av psykologiske fagtermer
  • utrede og analysere noen sosiale problemer med ulike psykologiske perspektiver
  • skape muligheter for utvikling av brukeres ressurser

Generell kompetanse

Studentene:

  • kan anvende relevante psykologiske fagtermer til å forstå og reflektere over kliniske eksempler

Learning outcomes

Studentene har plenumsforelesninger i sentrale deler av pensum. Videre har de et oppgaveseminar. Studentene tilrådes tidlig å etablere kollokviegrupper da dette faget bl.a. fordrer resonnering omkring forståelse av terminologi.

Content

Innholdet i emnet består av følgende hovedtemaer:

Hovedtema 1: Praktisk musikkarbeid

I dette hovedtema skal studentene videreutvikle sin praktiske musikkfaglige kompetanse, sine ferdigheter i musikalsk ledelse og samspill og sitt personlige musikalske uttrykk.

  • Dans/bevegelse: Undervisningen tar sikte pa- a- gi studentene mulighet til a- oppleve, uttrykke og metodisk tilrettelegge musikk for barn gjennom bruk av kroppen i sang- og bevegelsesleker og i folkedanser fra ulike land.
  • Kor: Korsangen tar sikte pa- a- dyktiggjøre studentene i a- bruke stemmen i flerstemt sang og oppøve evnen til a- fungere i en stemmegruppe som en del av en større musikalsk helhet. Gjennom korsang trenes studentenes gehør samt den klanglige og musikalske bevisstheten. Repertoaret vil, som i de fleste andre delomra-dene, vise en sjangermessig og kulturell bredde. Innøvingsmetoden er i stor grad gehørsbasert.
  • Vokal tradisjonsmusikk: Undervisningen tar sikte pa-, gjennom muntlig overlevering, a- gi studentene et bredt og allsidig sangrepertoar knyttet til vokal tradisjonsmusikk.
  • Spill: Studentene fa-r enkel innføring i et av akkordinstrumentene gitar eller ukulele
  • Samspill og arrangering: Studentene får øving i improvisasjon, akkompagnement og å spille etter noter, samt lage enkle, metodisk tilrettelagte komposisjoner og arrangementer. Planlegging, tilrettelegging og gjennomføring av konserter inngår også i dette emnet.
  • Rytmikk: Undervisningen legger vekt på å bevisstgjøre og utvikle studentenes rytmiske forståelse gjennom bevegelse, stemme og spill.

Hovedtema 2: Musikkpedagogikk, musikkteori og ledelse

  • Teori og hørelære : Det gis undervisning i enkel note-, rytme-, akkord- og hørelære.
  • Musikkpedagogikk/musikkmetodikk : Musikkfaglige og musikkpedagogiske kunnskaper i praktisk og pedagogisk arbeid i barnehagen. Musikalsk formidling og kommunikasjon med barn og personale i et mangfoldig samfunn
  • Ulike arenaer for musikk i barnehagen og aktiviserende formidling egnet for samspill med barn
  • Veiledning og ledelse i barnehagen som understøtter emnet «Musikk, samspill og ledelse»
  • Diskusjoner og refleksjoner om didaktisk tenkning, musikkpedagogiske og metodiske retninger, musikkorientering og lyttemetodikk, musikalsk kodefortrolighet, musikalitet, kreativitet og improvisasjon.
  • Barn og personalets ulike erfaring, kultur og tilhørighet som ramme for «musikk, samspill og ledelse» i barnehagen

Teaching and learning methods

Ingen arbeidskrav.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav og faglige aktiviteter med krav om deltakelse

  • Deltakelse i veiledningsprosjektet
  • Innlevering av musikkanmeldelse (ca1000 ord)
  • Prøve i musikkteori og hørelære
  • Deltakelse på to huskonserter i løpet av semesteret, hvorav én er beregnet for en barnegruppe
  • Akkompagnere fem sanger på et akkordinstrument

Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning

Det er krav om minimum 80 prosent tilstedeværelse. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vilkunnefå alternative oppgaver som kan gi eksamensrett. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 40 prosent, uansett fraværsgrunn.

Utfyllende informasjon om arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og krav om tilstedeværelse finnes i programplanen for barnehagelærerutdanningen, heltid.

Assessment

Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret. Eksamen består av to deler:

  • Del 1: Individuell skriftlig hjemmeeksamen i musikkformidling, musikkpedagogikk og musikkmetodikk, omfdang 3500 ord +/- 10%.Varighet fem dager.
  • Del 2: Individuell praktisk eksamen i musikalsk ledelse og samspill (ca. 20 minutter), som bygger på erfaringer fra musikalsk ledelse og samspill med barn i barnehage.

Det gis bokstavkarakterer med A til F på begge deleksamener. Det gis én samlet karakter for avsluttende vurdering. Hver eksamensdel vektes 50/50. Begge deler må være bestått for å få samlet karakter.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Ved stryk/dokumentert gyldig fravær på én av eksamensdelene avlegges ny eksamen i den aktuelle delen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) heltid ellerhttp://www.hioa.no/Studier-og-kurs/Skikkethetsvurdering for nærmere informasjon.

Permitted exam materials and equipment

Arbeidskravene er ment å bidra til å kvalitetssikre at studentene har kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til emne 2. Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

  • To skriftlige oppdrag knyttet til gjennomføring av observasjon og/eller undervisning av elever. Omfang ca. 5000 ord +/- 10 % per oppdrag. Ett av disse kan gjøres om til muntlig framlegg på ca. 20 minutter. Gruppeinnlevering.
  • En skriftlig oppgaveinnlevering knyttet til matematiske og/eller fagdidaktiske emner. IKT som hjelpemiddel skal benyttes. Omfang 2000 ord +/- 10 %. Individuell innlevering.
  • Krav om deltakelse i undervisningen (som beskrevet under «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen).

Grading scale

To deleksamener:

Deleksamen 1: Nasjonal deleksamen. Se retningslinjer for Nasjonal deleksamen i matematikk.

Deleksamen 2: Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter. Ca. 30 minutters forberedelsestid.

De to deleksamenene vektes ulikt. Deleksamen 1 vektes 1/3 og deleksamen 2 vektes 2/3 av samlet karakter for emnet.

Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen.

Deleksamen 1: Se retningslinjer for Nasjonal deleksamen i matematikk.

Deleksamen 2: Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen

Examiners

Deleksamen 1: Se retningslinjer for Nasjonal deleksamen i matematikk.

Deleksamen 2: Ingen.