Programplaner og emneplaner - Student
BLH3170 Music, Interaction and Leadership Course description
- Course name in Norwegian
- Musikk, samspill og ledelse
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
FALL 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. Juni 2012.
Emnet «Musikk, samspill og ledelse» bygger på kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet. Studenten skal i tråd med forskrift for barnehagelærerutdanningen (2013) « bruke sin faglighet til improvisasjon i lek, læring og formidling . Studenten skal også "vurdere, stimulere og støtte barns ulike evner, og ta hensyn til barns ulike bakgrunn og forutsetninger, og fremme kreative prosesser og kultur med fokus på barns skapende aktivitet, helhetlige læring og opplevelse av mestring". Emnet «Musikk, samspill og ledelse» skolerer, inspirerer og trygger studentene på disse feltene.
Emnet skal styrke barnehagelærerstudentenes faglige kunnskap innen musikk, og trygge deres identitet som fremtidige ledere og pedagoger. Sentralt i emnet er mangfold og inkludering, samarbeid og ledelse.
Barnehagen skal være en arena for kunst- og kulturformidling og trenger faglig dedikerte og trygge pedagoger som kan lede barn og voksne i kreative musikalske prosesser. Styrking av egne musikalske ferdigheter i spill, sang og dans er således en sentral del av undervisningen. Studenten får erfaring i å observere, motta og gi musikalske opplevelser. Det arbeides med musikk som kommunikasjon og hverdagskultur, personalledelse og personalsamarbeid. Kunnskap om ledelse er nødvendig for å ivareta barnehagens samfunnsmandat, basert på idealer om likeverd, demokrati og ivaretakelse av mangfold. Emnet «Musikk, samspill og ledelse» skal ivareta disse idealene, og samtidig gi kunnskap i praktiske og teoretiske disipliner innenfor musikkfaglige og musikkpedagogiske områder.
Emnet stiller høye krav til selvstendighet, tilstedeværelse og aktiv deltakelse, evne til å arbeide både individuelt og i gruppe samt evne til å søke veiledning og innhente kunnskap fra ulike kilder.
Required preliminary courses
The bachelor’s programme concludes with documentation of independent work in the form of a bachelor’s thesis. The course PSYK3910 – Bachelor’s Thesis is worth 30 ECTs (the whole of the sixth semester). Here, the students will take part in the lecturers’ research activities through work corresponding to the scope of PSYKPRA2. The student will also write their bachelor’s thesis in the context of this research activity. The bachelor’s thesis must be written in article form in accordance with the APA standard.
Learning outcomes
Passed the courses PSYK1100, PSYK1200, PSYK1320, PSYK1420, PSYK1600, PSYK1700, PSYK2100, PSYK2200, PSYK2310, PSYKPRA1, PSYK2400, PSYK2600, PSYK3200, PSYK3400 and PSYK3500.
Content
Innholdet i emnet består av følgende hovedtemaer:
Hovedtema 1: Praktisk musikkarbeid
I dette hovedtema skal studentene videreutvikle sin praktiske musikkfaglige kompetanse, sine ferdigheter i musikalsk ledelse og samspill og sitt personlige musikalske uttrykk.
- Dans/bevegelse: Undervisningen tar sikte pa- a- gi studentene mulighet til a- oppleve, uttrykke og metodisk tilrettelegge musikk for barn gjennom bruk av kroppen i sang- og bevegelsesleker og i folkedanser fra ulike land.
- Kor: Korsangen tar sikte pa- a- dyktiggjøre studentene i a- bruke stemmen i flerstemt sang og oppøve evnen til a- fungere i en stemmegruppe som en del av en større musikalsk helhet. Gjennom korsang trenes studentenes gehør samt den klanglige og musikalske bevisstheten. Repertoaret vil, som i de fleste andre delomra-dene, vise en sjangermessig og kulturell bredde. Innøvingsmetoden er i stor grad gehørsbasert.
- Vokal tradisjonsmusikk: Undervisningen tar sikte pa-, gjennom muntlig overlevering, a- gi studentene et bredt og allsidig sangrepertoar knyttet til vokal tradisjonsmusikk.
- Spill: Studentene fa-r enkel innføring i et av akkordinstrumentene gitar eller ukulele
- Samspill og arrangering: Studentene får øving i improvisasjon, akkompagnement og å spille etter noter, samt lage enkle, metodisk tilrettelagte komposisjoner og arrangementer. Planlegging, tilrettelegging og gjennomføring av konserter inngår også i dette emnet.
- Rytmikk: Undervisningen legger vekt på å bevisstgjøre og utvikle studentenes rytmiske forståelse gjennom bevegelse, stemme og spill.
Hovedtema 2: Musikkpedagogikk, musikkteori og ledelse
- Teori og hørelære : Det gis undervisning i enkel note-, rytme-, akkord- og hørelære.
- Musikkpedagogikk/musikkmetodikk : Musikkfaglige og musikkpedagogiske kunnskaper i praktisk og pedagogisk arbeid i barnehagen. Musikalsk formidling og kommunikasjon med barn og personale i et mangfoldig samfunn
- Ulike arenaer for musikk i barnehagen og aktiviserende formidling egnet for samspill med barn
- Veiledning og ledelse i barnehagen som understøtter emnet «Musikk, samspill og ledelse»
- Diskusjoner og refleksjoner om didaktisk tenkning, musikkpedagogiske og metodiske retninger, musikkorientering og lyttemetodikk, musikalsk kodefortrolighet, musikalitet, kreativitet og improvisasjon.
- Barn og personalets ulike erfaring, kultur og tilhørighet som ramme for «musikk, samspill og ledelse» i barnehagen
Teaching and learning methods
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student has
- broad knowledge of the specific area of specialisation
- knowledge of relevant sources for literature searches
- knowledge of approval procedures for research projects and relevant approval bodies for these
- knowledge of different forms of reporting in accordance with ethical requirements and guidelines
- knowledge of different ways of using the APA template
Skills
The student is capable of
- cooperating and contributing in a research environment and describing the research group’s activities
- performing allocated work independently
- conducting different types of literature searches
- formulating a research question in accordance with general requirements
- planning, conducting and documenting a study, a project work, or a care or training measure
- collecting and processing data
- using the IMRAD model in reporting
- acting in accordance with guidelines for professional ethicsethical principles
Competence
The student is capable of
- demonstrating research ethics and relevant criticism in accordance with academic standards
- disseminating and documenting behaviour analytic work
- exchanging professional opinions and experience and contributing to the development of the field
Course requirements
The course is taken full-time over 18 weeks, two of which may comprise a theoretical introduction. Through cooperation on research activities, the students will have the opportunity to specialise in an area of psychology and in their specific area of interest/project.
The students will also work independently on the bachelor’s thesis. A supervisor from among the department’s staff will be appointed for each student.
Assessment
- Submission of a thesis overview and time schedule for work in the research environment
- Participation in research group meetings (90%)
- Submission of an outline for the bachelor’s thesis
- Participation in organised supervision (80%)
All required coursework must be approved before the student can submit their bachelor’s thesis.
Permitted exam materials and equipment
Individual bachelor’s thesis with a maximum scope of 8,000 words
On application, students may be permitted to write the thesis in pairs. This is on the condition that they have collected the data together and use these in the thesis.
Grading scale
Det gis bokstavkarakterer med A til F på begge deleksamener. Det gis én samlet karakter for avsluttende vurdering. Hver eksamensdel vektes 50/50. Begge deler må være bestått for å få samlet karakter.
Examiners
Begge eksamensdeler vurderes av en intern og en ekstern sensor.