Programplaner og emneplaner - Student
BLH3160 Dramatic Play and Learning Course description
- Course name in Norwegian
- Dramatisk lek og læring
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Jo Cramer
Learning outcomes
15 stp mot MEST4241
Content
Innholdet i fordypningen består av følgende tre hovedtemaer:
1. Dramatisk lek- læring og erkjennelse
- Lek i et historisk, kulturelt og samtidig perspektiv
- Dramatisk lek som et estetisk uttrykk
- Dramatisk lek i lys av læring, omsorg og erkjennelse
- Barns lekekultur
2. Drama og dramatisering som inspirasjon til dramatisk lek
- Ulike uttrykksformer i teater
- Dramafaglig egenutvikling
- Ulike dramapedagogiske arbeidsformer
- Vurdere teater for barn
3. Dramatisk lek i barnehagens hverdag
- Ledelse av det pedagogiske arbeidet på avdelingen for å fremme barns dramatiske lek i barnehagens hverdagsliv, inne og ute.
- Lede prosesser som beriker barns dramatiske lek
- Barnehagen som kulturarena
- Leketøy og rom som inspirasjon til dramatisk lek
Teaching and learning methods
Studentaktive undervisningsformer anvendes for å styrke studentens praktiske ferdigheter, estetiske oppmerksomhet og refleksjonsevne. Arbeidsmåtene vil være praktisk undervisning, forelesninger, kollokviearbeid, diskusjoner, individuelt skriftlig arbeid, studiebesøk, gruppearbeid med fremlegg, drama/teaterverksted og teaterbesøk.
I studiet vil studentene observere, delta og tilrettelegge for lek med utgangspunkt i spontane situasjoner og i mer planlagte estetiske forløp i barnehagehverdagen.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Presentasjon av prosjektarbeid i gruppe på 4-6 studenter (ca. 45 minutter) med individuell vurdering.
Hensikten med arbeidskravene er å sikre faglig utvikling og å gi studenten tilstrekkelig tilbakemelding og faglig veiledning. Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisning
Det er krav om minimum 70 prosent tilstedeværelse.
Assessment
Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret. Eksamen består av to deler:
- Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Omfang 2500 ord (+/- 10%).
- Praktisk/muntlig eksamen i gruppe. Den muntlige eksamen tar utgangspunkt i en gruppevis dramatisering for en aldersbestemt barnegruppe (varighet inntil 15 minutter pr. gruppe). Muntlig eksamen gjennomføres deretter som en samtale i gruppe med individuell vurdering (varighet 40 minutter pr. gruppe).
Begge eksamensdeler må være bestått for å få samlet karakter.
Ny og utsatt eksamen
Ved stryk/dokumentert gyldig fravær på én av eksamensdelene avlegges ny eksamen i den aktuelle delen. Kandidater som får ikke bestått resultat på del 1 leverer en bearbeidet versjon av semesteroppgaven ved første ny/utsatt eksamen. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave. Kandidater som får ikke bestått på del 2, kan gjennomføre eksamen individuelt dersom det ikke kan dannes en gruppe.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) ellerhttp://www.hioa.no/Studier-og-kurs/Skikkethetsvurdering for nærmere informasjon.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Det gis én samlet karakter for del 1 og 2. De to delene vektes likt (50/50).
Examiners
Del 1 vurderes av to interne sensorer. Del 2 vurderes av to interne og én ekstern sensor.