Programplaner og emneplaner - Student
BLH3160 Dramatic Play and Learning Course description
- Course name in Norwegian
- Dramatisk lek og læring
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studenten må ha bestått emnet VHSA600 Kunnskapsperspektiver i sosialt helsearbeid.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskaper om ulike teorier om lek i et dannelsesperspektiv
- kunnskaper om lekens og teatrets elementer som grunnlag for pedagogisk arbeid med barn 0-5 år
- kunnskaper om lekens estetiske uttrykk og lærings- og erkjennelsesprosesser i dramatisk lek
- kunnskaper om dramatisk lek i lys av alder, kjønn, kulturell bakgrunn og funksjonsnivå
- kunnskaper om barnehagen som ramme for barns dramatiske lek - muligheter, begrensninger og utfordringer
Ferdigheter
Studenten kan
- utvikle eget dramatisk uttrykk
- bruke lekens og teatrets elementer som inspirasjon for kunstpedagogiske arbeidsformer
- lede det pedagogiske arbeidet for å skape godt lekemiljø i barnehagen
- formidle betydningen av og kunnskaper om dramatisk lek til avdelingens personale og foreldregruppe
- observere, analysere og vurdere barns estetiske uttrykk i lek og dokumentere sitt arbeid med dramatisk lek i barnehagen
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over sin egen betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns lek (i sin samtid)
- forstår lekens egenverdi og viser omsorg for og skaper rammer for barns lekekultur
- har forståelse for og kan vurdere kvalitet i teater for barn og dramapedagogisk arbeid
- ser barn som kompetente aktører og kan ta i bruk barnehagens lokale kunst og kulturarenaer i kunstpedagogisk arbeid med barn.
Content
Innholdet i fordypningen består av følgende tre hovedtemaer:
1. Dramatisk lek- læring og erkjennelse
- Lek i et historisk, kulturelt og samtidig perspektiv
- Dramatisk lek som et estetisk uttrykk
- Dramatisk lek i lys av læring, omsorg og erkjennelse
- Barns lekekultur
2. Drama og dramatisering som inspirasjon til dramatisk lek
- Ulike uttrykksformer i teater
- Dramafaglig egenutvikling
- Ulike dramapedagogiske arbeidsformer
- Vurdere teater for barn
3. Dramatisk lek i barnehagens hverdag
- Ledelse av det pedagogiske arbeidet på avdelingen for å fremme barns dramatiske lek i barnehagens hverdagsliv, inne og ute.
- Lede prosesser som beriker barns dramatiske lek
- Barnehagen som kulturarena
- Leketøy og rom som inspirasjon til dramatisk lek
Teaching and learning methods
Utdanningen er samlingsbasert og omfatter 2 tredagers samlinger med fysisk oppmøte. I tillegg gjennomføres det 3 éndagers digitale samlinger.
Undervisningsformene i samlingene vil være en kombinasjon av ulike studentaktive og lærerstyrte undervisningsformer. herunder forelesning, seminar og gruppearbeid. I tillegg skal studenten arbeide med semesteroppgaven gjennom semesteret.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: En skriftlig individuell oppgave hvor studentene skriver en kasusformulering av en tiltenkt bruker/pasient (1-2 sider)
- Arbeidskrav 2: Studenten forbereder en presentasjon av Arbeidskrav 1 (5 minutter) til et «tverrfaglig vurderingsmøte» med påfølgende diskusjon (10 minutter)
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.
Assessment
Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret. Eksamen består av to deler:
- Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Omfang 2500 ord (+/- 10%).
- Praktisk/muntlig eksamen i gruppe. Den muntlige eksamen tar utgangspunkt i en gruppevis dramatisering for en aldersbestemt barnegruppe (varighet inntil 15 minutter pr. gruppe). Muntlig eksamen gjennomføres deretter som en samtale i gruppe med individuell vurdering (varighet 40 minutter pr. gruppe).
Begge eksamensdeler må være bestått for å få samlet karakter.
Ny og utsatt eksamen
Ved stryk/dokumentert gyldig fravær på én av eksamensdelene avlegges ny eksamen i den aktuelle delen. Kandidater som får ikke bestått resultat på del 1 leverer en bearbeidet versjon av semesteroppgaven ved første ny/utsatt eksamen. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave. Kandidater som får ikke bestått på del 2, kan gjennomføre eksamen individuelt dersom det ikke kan dannes en gruppe.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) ellerhttp://www.hioa.no/Studier-og-kurs/Skikkethetsvurdering for nærmere informasjon.
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A – F.
Grading scale
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Examiners
Del 1 vurderes av to interne sensorer. Del 2 vurderes av to interne og én ekstern sensor.