EPN-V2

BLH3160 Dramatic Play and Learning Course description

Course name in Norwegian
Dramatisk lek og læring
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Studiet "Anerkjennelse og vurdering av realkompetanse" er en videreutdanning på bachelornivå og skal kvalifisere studentene til arbeid med kartlegging, vurdering, dokumentasjon og verdsetting av voksnes realkompetanse samt veiledning av personer med rett til realkompetansevurdering.

Med realkompetanse menes både formell, uformell og ikke-formell kompetanse som er likeverdig med kompetanse oppnådd gjennom det norske utdanningssystemet. Erfaring, kunnskap og kompetanse bygges på flere steder og på ulike måter. Studiet omhandler en helhetlig vurdering av enkeltpersoners kompetanse som kvalifisering til arbeid eller som opptak til offentlig godkjente utdanninger.

Arbeidsmarkedet er i rask endring og dette fører til krav om kontinuerlig oppdatering av kompetanse både i arbeid og gjennom utdanningssystemet. Det er også et økende antall innvandrere som ikke har kompetanse fra det norske utdanningssystemet. Resultatet er en økning av søkere til utdanningstilbud på alle nivåer i utdanningssystemet med et annerledes utdannings- og erfaringsgrunnlag. Realkompetansevurdering er en metode og et system for å ivareta likeverdig vurdering av tilegnet kompetanse i forhold til krav som stilles for opptak til og gjennomføring av en offentlig godkjent utdanning.

Verdsetting av realkompetanse skjer som resultat av en prosess der flere aktører er involvert. Studiet vil derfor vektlegge et tett samarbeid mellom aktørene i realkompetansevurderingsprosessen som studentene er i kontakt med i sin arbeidshverdag.

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • realkompetanse i et samfunnsperspektiv
  • realkompetansevurdering og kulturelle kontekster
  • lover, regler, føringer og retningslinjer for realkompetansevurdering
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor realkompetansevurderingsfeltet
  • fasene i et realkompetansearbeid nasjonalt og internasjonalt

Ferdigheter

Studenten kan

  • veilede søkere til å dokumentere kompetanse
  • bygge relasjoner basert på tillit og aksept
  • velge hensiktsmessige metoder for kartlegging og vurdering av realkompetanse
  • utøve skjønn basert på egen fagkompetanse
  • vurdere helhetlig kompetanse
  • samarbeide med andre involverte i realkompetansearbeidet

Generell kompetanse

Studenten

  • kjenner til nytenking og innovasjon i realkompetansearbeidet
  • veilede flerfaglige grupper i utvikling av realkompetansevurdering
  • reflektere kritisk over egen rolle og kompetanse i realkompetansearbeidet
  • anerkjenne kompetanse på tvers av kulturer
  • har forståelse for sammenhengen mellom realkompetansevurdering og arbeidslivets kompetansekrav

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • kunnskaper om ulike teorier om lek i et dannelsesperspektiv
  • kunnskaper om lekens og teatrets elementer som grunnlag for pedagogisk arbeid med barn 0-5 år
  • kunnskaper om lekens estetiske uttrykk og lærings- og erkjennelsesprosesser i dramatisk lek
  • kunnskaper om dramatisk lek i lys av alder, kjønn, kulturell bakgrunn og funksjonsnivå
  • kunnskaper om barnehagen som ramme for barns dramatiske lek - muligheter, begrensninger og utfordringer

Ferdigheter

Studenten kan

  • utvikle eget dramatisk uttrykk
  • bruke lekens og teatrets elementer som inspirasjon for kunstpedagogiske arbeidsformer
  • lede det pedagogiske arbeidet for å skape godt lekemiljø i barnehagen
  • formidle betydningen av og kunnskaper om dramatisk lek til avdelingens personale og foreldregruppe
  • observere, analysere og vurdere barns estetiske uttrykk i lek og dokumentere sitt arbeid med dramatisk lek i barnehagen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over sin egen betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns lek (i sin samtid)
  • forstår lekens egenverdi og viser omsorg for og skaper rammer for barns lekekultur
  • har forståelse for og kan vurdere kvalitet i teater for barn og dramapedagogisk arbeid
  • ser barn som kompetente aktører og kan ta i bruk barnehagens lokale kunst og kulturarenaer i kunstpedagogisk arbeid med barn.

Content

Innholdet i fordypningen består av følgende tre hovedtemaer:

1. Dramatisk lek- læring og erkjennelse

  • Lek i et historisk, kulturelt og samtidig perspektiv
  • Dramatisk lek som et estetisk uttrykk
  • Dramatisk lek i lys av læring, omsorg og erkjennelse
  • Barns lekekultur

2. Drama og dramatisering som inspirasjon til dramatisk lek

  • Ulike uttrykksformer i teater
  • Dramafaglig egenutvikling
  • Ulike dramapedagogiske arbeidsformer
  • Vurdere teater for barn

3. Dramatisk lek i barnehagens hverdag

  • Ledelse av det pedagogiske arbeidet på avdelingen for å fremme barns dramatiske lek i barnehagens hverdagsliv, inne og ute.
  • Lede prosesser som beriker barns dramatiske lek
  • Barnehagen som kulturarena
  • Leketøy og rom som inspirasjon til dramatisk lek

Teaching and learning methods

Studiet er et deltidsstudium som består av samlinger (på campus og /eller digitalt), med introduksjon av faglige temaer, erfaringsdeling, og litteraturstudier. Det forutsetter at deltakerne er aktive og bidrar med erfaringsdeling og refleksjoner i læringsfellesskapet.

Det legges vekt på at innhold og arbeidsformer skal være praksisnære og relevante for arbeid med realkompetanse. Studieopplegget inkludert arbeidskravene skal bidra til forståelse for rolle og ansvar, egenvurdering og refleksjon rundt egen praksis samt profesjonalisering av arbeidet med alle faser i realkompetansevurdering.

Det er oppgitt obligatorisk pensum knyttet til emnet. I tillegg skal studentene, i samråd med faglærer, velge 200 sider selvvalgt pensum, se eget forslag til selvvalgt litteratur.

Course requirements

Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatte frister.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 1

Individuelt utviklingsarbeid hvor det utformes utviklingsmål for realkompetansearbeidet med utgangspunkt i eget arbeidssted/ståsted. Utviklingsmål knyttes til de 4 fasene i realkompetansevurdering (750-800 ord) Dersom flere fra samme arbeidsplass deltar i studiet, er det mulig å søke om å jobbe i gruppe på 3-5 personer. Arbeidskravet presenteres for medstudenter.

Hensikten med arbeidskravet er å få erfaring med å jobbe strukturert med utvikling og endring på egen arbeidsplass

Arbeidskrav 2

Individuell multimodal presentasjon (evt i grupper jfr arbeidskrav 1). Utgangspunkt er dokumentasjon av metodisk utprøving av anerkjennelse og vurdering av realkompetanse, og tar utgangspunkt i utviklingsmål formulert i arbeidskrav 1. Den multimodale presentasjonen på ca 10 minutter deles med medstudenter.

Hensikten med arbeidskravet er å få erfaring med utprøving av realkompetansearbeid og dokumentasjon av dette.

Arbeidskrav 3

Individuelt refleksjonsnotat basert på arbeidskrav 1 og 2 (1500-2000 ord).

Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal reflektere over egen praksis og videre utvikling.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er basert på erfaringsdeling, felles forståelse for roller og oppgaver samt utvikling av praksis. Det er derfor krav om aktiv deltakelse i studiet, og for å avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse på læringsaktivitetene. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke oppfyller kravet til deltakelse, kan etter vurdering av fagansvarlig gjennomføre alternativ(e) aktivitet(er). Studentene må selv ta kontakt med fagansvarlig i slike tilfeller.

Assessment

Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret. Eksamen består av to deler:

  • Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Omfang 2500 ord (+/- 10%).
  • Praktisk/muntlig eksamen i gruppe. Den muntlige eksamen tar utgangspunkt i en gruppevis dramatisering for en aldersbestemt barnegruppe (varighet inntil 15 minutter pr. gruppe). Muntlig eksamen gjennomføres deretter som en samtale i gruppe med individuell vurdering (varighet 40 minutter pr. gruppe).

Begge eksamensdeler må være bestått for å få samlet karakter.

Ny og utsatt eksamen

Ved stryk/dokumentert gyldig fravær på én av eksamensdelene avlegges ny eksamen i den aktuelle delen. Kandidater som får ikke bestått resultat på del 1 leverer en bearbeidet versjon av semesteroppgaven ved første ny/utsatt eksamen. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave. Kandidater som får ikke bestått på del 2, kan gjennomføre eksamen individuelt dersom det ikke kan dannes en gruppe.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) ellerhttp://www.hioa.no/Studier-og-kurs/Skikkethetsvurdering for nærmere informasjon.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Det gis én samlet karakter for del 1 og 2. De to delene vektes likt (50/50).

Examiners

Vurderingsuttrykket er bestått/ikke bestått.