EPN-V2

BLH3160 Dramatic Play and Learning Course description

Course name in Norwegian
Dramatisk lek og læring
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.

Lek har en sentral plass i barnehagens hverdag. I rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver(2006) beskrives leken som en grunnleggende livs- og læringsform som barn kan uttrykke seg gjennom. Leken er en del av barns naturlige væremåte, der de både tilegner seg, bearbeider og uttrykker sine opplevelser og erfaringer. Å leke er viktig for barns livsutfoldelse, utvikling og læring. Hensikten med å leke er ikke å oppnå bestemte mål. Leken er også et mål i seg selv.

Den mest spontane form for drama i vår kultur finner vi i barns dramatiske lek, og i denne finner vi opphavet til kunstarten teater. I emnet vektlegges dramapedagogikk; en kunstnerisk-pedagogisk bruk av lekens og teatrets uttrykksformer i metodisk arbeid med barn.

Både i leken og teatrets fiktive verdener tilfredsstiller vi behovet for å reflektere over og begripe den verden vi lever i. Slik kommer vi nærmere en erkjennelse av hvem vi er.

Emnet; Dramatisk lek og læring vil gi studentene praktisk og teoretisk kunnskap om barns lekekultur. Studenten skal utvikle kompetanse og ferdigheter til å lede pedagogisk arbeid for å skape et godt lekemiljø i barnehagen.

Required preliminary courses

Progresjonskrav for utdanningen fremgår av programplan for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng)

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • kunnskaper om ulike teorier om lek i et dannelsesperspektiv
  • kunnskaper om lekens og teatrets elementer som grunnlag for pedagogisk arbeid med barn 0-5 år
  • kunnskaper om lekens estetiske uttrykk og lærings- og erkjennelsesprosesser i dramatisk lek
  • kunnskaper om dramatisk lek i lys av alder, kjønn, kulturell bakgrunn og funksjonsnivå
  • kunnskaper om barnehagen som ramme for barns dramatiske lek - muligheter, begrensninger og utfordringer

Ferdigheter

Studenten kan

  • utvikle eget dramatisk uttrykk
  • bruke lekens og teatrets elementer som inspirasjon for kunstpedagogiske arbeidsformer
  • lede det pedagogiske arbeidet for å skape godt lekemiljø i barnehagen
  • formidle betydningen av og kunnskaper om dramatisk lek til avdelingens personale og foreldregruppe
  • observere, analysere og vurdere barns estetiske uttrykk i lek og dokumentere sitt arbeid med dramatisk lek i barnehagen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over sin egen betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns lek (i sin samtid)
  • forstår lekens egenverdi og viser omsorg for og skaper rammer for barns lekekultur
  • har forståelse for og kan vurdere kvalitet i teater for barn og dramapedagogisk arbeid
  • ser barn som kompetente aktører og kan ta i bruk barnehagens lokale kunst og kulturarenaer i kunstpedagogisk arbeid med barn.

Content

Innholdet i fordypningen består av følgende tre hovedtemaer:

1. Dramatisk lek- læring og erkjennelse

  • Lek i et historisk, kulturelt og samtidig perspektiv
  • Dramatisk lek som et estetisk uttrykk
  • Dramatisk lek i lys av læring, omsorg og erkjennelse
  • Barns lekekultur

2. Drama og dramatisering som inspirasjon til dramatisk lek

  • Ulike uttrykksformer i teater
  • Dramafaglig egenutvikling
  • Ulike dramapedagogiske arbeidsformer
  • Vurdere teater for barn

3. Dramatisk lek i barnehagens hverdag

  • Ledelse av det pedagogiske arbeidet på avdelingen for å fremme barns dramatiske lek i barnehagens hverdagsliv, inne og ute.
  • Lede prosesser som beriker barns dramatiske lek
  • Barnehagen som kulturarena
  • Leketøy og rom som inspirasjon til dramatisk lek

Teaching and learning methods

Studentaktive undervisningsformer anvendes for å styrke studentens praktiske ferdigheter, estetiske oppmerksomhet og refleksjonsevne. Arbeidsmåtene vil være praktisk undervisning, forelesninger, kollokviearbeid, diskusjoner, individuelt skriftlig arbeid, studiebesøk, gruppearbeid med fremlegg, drama/teaterverksted og teaterbesøk.

I studiet vil studentene observere, delta og tilrettelegge for lek med utgangspunkt i spontane situasjoner og i mer planlagte estetiske forløp i barnehagehverdagen.

Tilbud om studietur

I emnet vil studentene og faglærerne planlegge en tredagers studietur til en barneteaterfestival i Skandinavia. Kostnader: 3000 - 4000 kroner. Studieturen betales i sin helhet av studentene selv. Prisen vil kunne variere etter studentenes valg av reisemåte og overnatting. Studenter som ikke har anledning til å reise vil få alternative tilbud.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Presentasjon av prosjektarbeid i gruppe på 4-6 studenter (ca. 45 minutter) med individuell vurdering.

Hensikten med arbeidskravene er å sikre faglig utvikling og å gi studenten tilstrekkelig tilbakemelding og faglig veiledning. Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Faglig aktivitet med krav om deltagelse

Det er krav om minimum 80 prosent tilstedeværelse. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten normalt ikke får avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av egen eller barns sykdom, dokumentert med legeerklæring, vil kunne få alternative oppgaver som kan gi eksamensrett. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Assessment

INTER1300 ‘Interprofessional Cooperation about and with Children, Young People and their Families’ makes up the third module of the university's teaching project INTERACT.

INTER1300 is about acquiring more awareness and knowledge about how you, as a future professional, can cooperate with other professions about and with children, young people and their parents/guardians. The challenges and opportunities such cooperation presents is one of the topics discussed in this module. Examples from the students’ practical training periods will be a key part of this. In this module, the focus will in particular be on children and adolescents with challenges.

The individual study programme incorporates the components in an expedient manner in their existing programme/course descriptions. All documents must clearly mark when in the programme INTER1300 is taken, so that it is identifiable for the parties concerned. The students’ workload for INTER1300, including self-study, is approx. 40 hours (1.5 credits).

The learning activities are carried out in interprofessional student groups.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

After completing the INTER1300, the students should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student can

  • explain different interprofessional methods of collaboration in the field of practice
  • explain the challenges and possibilities of interprofessional cooperation processes

Skills

The student can

  • on the basis of examples from their own practical training, analyse and assess interprofessional cooperation processes on and with children and young people with challenges
  • establish interprofessional cooperation about and with children, young people and their parents/guardians

General competence

The student

  • has an understanding of the basis for and necessity of interprofessional cooperation about and with children, young people and their parents/guardians, and of their own professional contribution to the cooperation

Examiners

INTER1300 ‘Interprofessional Cooperation about and with Children, Young People and their Families ’ includes two common seminar days, digital learning resources and assignments related to interprofessional group work and self-study.

The university's learning platform is used for communication, information, knowledge acquisition and knowledge development. The students get access to academic texts and/or interactive assignments, information, syllabus and cases on the learning platform.

The students are expected to familiarise themselves with the INTER1200 digital resource portal before the compulsory seminar day.

The students are divided into interprofessional groups of 8–10 students. The groups are assigned a supervisor, who is either a member of the academic staff, a master's degree student from a relevant academic environment at the university or a professional from the field of professional practice

Coursework requirements

The following required coursework must be approved:

  • Completed group work in an interprofessional group comprising 8–10 students over two days.
  • Individual log. Scope: 300 words (+/- 10%).

If a student fails to attend all or parts of the seminars or group work, they will be required to submit a compensatory assignment.