Programplaner og emneplaner - Student
BLH3150 Visual arts, craft and making in kindergarten Course description
- Course name in Norwegian
- Forming, kunst og håndverk i barnehagen
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2026/2027
- Course history
-
- Programme description
-
-
Introduction
Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. Juni 2012.
Emnet «Forming, kunst og håndverk i barnehagen» kvalifiserer til ledelse og gjennomføring av formingsfaglige og kunstpedagogiske prosesser i barnehagen, og bygger på kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet.
Emnet skal videreutvikle studentens kunnskaper og kompetanser i egne utforskende og skapende formingsprosesser og forståelser for hvordan slike prosesser kan ledes i barnehagen med vekt på utforsking, lek, læring og medskaping.
Temaer som materialkunnskap, teknikker, håndverk, bærekraft, digital praksis og et mangfold av kunst- og kulturtradisjoner står sentralt i studiet.
I emnet vektlegges utforskende og skapende praktisk-estetiske prosesser og økt faglig refleksjon. Videre bidrar emnet med utvikling av profesjonskunnskap og rollen som fremtidig barnehagelærer. Det legges vekt på ledelse for å ivareta barnehagens samfunnsmandat. Formål og innhold er basert på idealer om likeverd, demokrati, bærekraft og mangfold.
Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (KD, 2017) og fagområdet Kunst, kultur og kreativitet fordrer profesjonsrettet formingsfaglig ledelse og praksis. Kroppslige og sanselige erfaringer med materialer, teknikker, uttrykksformer, kunst- og kulturopplevelser legger grunnlag for tilhørighet, deltagelse og eget skapende uttrykk med rom for utforskning, fordypning og progresjon.
Barnehagen har en viktig oppgave i å fremme verdier, holdninger og praksis for et bærekraftig samfunn. Bærekraft er et verdiperspektiv i barnehagen for å utvikle fremtidsrettede forståelser og nytenkning. I fordypningen vil studenten tilegne seg innsikter og kunnskaper i å skape bærekraftige miljøer som inviterer til materialbevissthet, selvstendighet, praktisk utforsking og kreativitet.
-
Required preliminary courses
Se progresjonsregler i programplan for barnehagelærerutdanning.
-
Learning outcomes
Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.
Som profesjonsutøver vil barnehagelæreren utøve både administrativ og faglig ledelse av barn og personale. Kunnskap og kompetanse om ledelse er nødvendig for å ivareta barnehagens samfunnsmandat.
Naturen og barnehagens nærmiljø er en arena for lek, opplevelse, mestring og læring som gir barnehagen store muligheter for faglig og pedagogisk arbeid. Fagdidaktisk arbeid med barn bidrar i barnas danningsprosesser og fremmer barnas læring og motoriske, sosiale og språklige utvikling. Dette krever kompetente barnehagelærere som har kunnskap og ferdigheter i å lede et slikt arbeid. Gjennom varierte arbeidsformer skal studentene utvikle sine ferdigheter, bygge kunnskap og få nødvendig kompetanse til å lede barne- og personalgruppen i arbeid med barn innenfor kunnskapsområdet natur, helse og bevegelse.
-
Content
Gradert skala A-F.
-
Teaching and learning methods
Ingen forkunnskapskrav.
-
Course requirements
Det forutsettes godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning for å kunne gå opp til eksamen.
Følgende to arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuelt fagnotat om ledelse av formingsfaglige og kunstpedagogiske prosesser i barnehagen på 1250 ord +/- 10 %.
- To dokumenterte veiledninger med faglærer knyttet til praktiske arbeider frem mot individuell eksamensutstilling.
Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om minimum 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
-
Assessment
Eksamen består av to deler:
Del 1) Skriftlig individuell fagartikkel på 1500 ord +\- 10 %. Vektes 20 %
Del 2) Utstilling av praktiske individuelle arbeider med skriftlig og visuell dokumentasjon i form av logg, foto, skisser, utprøvinger og modeller. Vektes 80 %
Ny/utsatt eksamen: gjennomføres som ved ordinær eksamen. Ved gyldig dokumentert fravær eller ikke bestått resultat på en av del eksamenene, gjennomføres den delen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Skikkethetsvurdering, se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) heltid for nærmere informasjon.
-
Permitted exam materials and equipment
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i bestemte faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
Avsluttende vurdering tar utgangspunkt i innholdet i arbeidskravmappen.
1: Naturlekeplass. Gruppe arbeid med muntlig gruppepresentasjon 15 minutter og individuelt skriftlig notat på 1200 ord (+/- 10 %).
2: Planter: Objektsamling på inntil 20 objekter. Skriftlig notat 500 ord (+/- 10%).
3: Danning og livsmestring: Skriftlig notat 1200 ord (+/- 10%).
4: Friluftsliv: Fremlegg med bruk av bilder, film eller PowerPoint basert på erfaringer fra egne turer.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
- Tilstedeværelse på alle fremlegg knyttet til mappebidrag.
- Delta på veiledninger der oppgaveteksten i mappeoppgaven krever dette.
- Turer, ekskursjoner og internasjonale prosjektaktiviteter som er angitt i semesterplanen
Krav til 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid.
-
Grading scale
Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret. Eksamen er en individuell muntlig eksamen, om lag 30 minutter med utgangspunkt i arbeidskravmappen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for nærmere informasjon om skikkethet.
-
Examiners
Inntil to A4-sider med stikkord eller tankekart.