Programplaner og emneplaner - Student
BLH3150 Visual arts, craft and making in kindergarten Course description
- Course name in Norwegian
- Forming, kunst og håndverk i barnehagen
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Ingen.
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har dybdekunnskap om matematikken elevene arbeider med på trinn 5-10
- har kunnskap om matematiske læring- og utviklingsprosesser og hvordan legge til rette for at elever kan ta del i slike prosesser
- har kunnskap om interaksjonsmønster, kommunikasjon og språkets rolle for læring av matematikk og ulike syn på læring av matematikk
- har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
- har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
- har kunnskap om matematikkfagets innhold på de ulike trinnene i grunnskolen og i videregående skole og om overgangene fra barnetrinn til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående skole
- har kunnskap knyttet til ulike matematiske bevis- og argumentasjonsformer og om matematisk teoribygging
- har kunnskap om ulike teorier for læring, og om sammenheng mellom læringssyn og fag- og kunnskapssyn
- har kunnskap om metoder innenfor matematikkdidaktisk forsking
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 5-10, med fokus på variasjon og elevaktivitet
- kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
- kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking
- kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
- kan formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for trinn 5-10
- kan gjennomføre enkle matematikkdidaktiske undersøkelser
- kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen praksis
- kan arbeide teoriforankret og systematisk med å forebygge og oppdage matematikkvansker og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker
Generell kompetanse
Studenten
- kan initiere og lede utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
- kan delta og bidra i FoU-prosjekt og andre samarbeidsprosjekt med tanke på å forbedre matematikkfagets undervisningspraksis
Learning outcomes
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har videreutviklet kunnskap om og ledelse av formingsfaglige og kunstpedagogisk prosesser, samt praksisrettet forsknings- og utviklingsarbeid
- har utvidet kunnskap om dokumentasjon, materielle og kunstneriske og kulturelle uttrykksformer
- har økt kunnskap om utfordringer og muligheter knyttet til bærekraftig utvikling
- har utvidet innsikt og kjennskap til håndverks- og kulturtradisjoner, herunder samiske tradisjoner
- har videreutviklet kunnskap om barns lek og formuttrykk
Ferdigheter
Studenten
- kan lede formingsfaglige og kunstpedagogiske prosesser med barn og personalet i barnehagen
- har videreutviklet ferdigheter i å eksperimentere med håndverk, teknikker, materialer, verktøy og teknologi
- har utviklet ferdigheter til å aktivisere fantasi, kreativ tenkning og skaperglede
- har utvidet kunnskap om ledelse, kritisk refleksjon og veiledning innen fagområdet Kunst, kultur og kreativitet i barnehagen
- har utvidet materialkunnskap med vekt på bærekraft, kulturarv og varierte kunst- og kulturuttrykk
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere og reflektere over formingsfaglig og kunstpedagogisk arbeid
- kan vise økt faglig, didaktisk og pedagogisk refleksjon og forståelse for egen rolle i formidling av kulturelt mangfold i arbeid med barnekultur
- kan i stor grad legge til rette for varierte arbeidsmåter og verksteder for eksperimentering, lek og skapende prosesser.
- har endrings- og utviklingskompetanse og kan i stor grad reflektere kritisk over fysiske miljø, steder og rom i barnehagen
Content
One internal examiner
Teaching and learning methods
General admission requirements for the Ph.D. Degree in Health Sciences.
The course can also be offered to students who have been admitted to the "Health Science Research Programme, 60 ECTS", by prior approval from the supervisor and based on given guidelines for the research programme.
Course requirements
On completion of the course, the PhD candidate will have achieved the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
The Phd candidate can
- place radical behaviorism and behavior analysis in a relevant historical context
- place radical behaviorism in the context of aligned and divergent views in the philosophy of science
- describe the scope and ambition of the research field of behavior analysis
- understand how essential concepts and research methods in behavior analysis is related to radical behaviorism as a philosophy of science
- critically assess how philosophy of science influences the practice of scientific research, theoretical development, and the application of principles for practical behavior change in the field of behavior analysis
Skills
The Phd candidate can
- formulate novel research question on conceptual issues in behavior analysis
- present complex issues in radical behaviorism and the philosophy of science to an international audience orally and in written form
General competency
The Phd candidate can
- describe and discuss radical behaviorism as the philosophical and conceptual basis of behavior analysis at an advanced level
Assessment
- attendance in at least 80 % of the seminars, and
- approved paper presentation in final seminar.
Permitted exam materials and equipment
Portfolio.
Portfolio requirements: 4 reaction papers
Grading scale
All
Examiners
Pass / Fail