Programplaner og emneplaner - Student
BLH3140 Children in need of special care and follow-up measures Course description
- Course name in Norwegian
- Barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan kritisk vurdere kunnskapsfronten innenfor sitt spesielle forskningsfelt
- kan vurdere alle trinn i forskningsprosessen
Ferdigheter
Studenten
- kan formulere problemstillinger og planlegge et forskningsprosjekt
- kan begrunne valg av relevante design og metoder
- kan anvende metodiske verktøy på en selvstendig måte
- kan reflektere over komplekse faglige spørsmål innenfor sitt prosjekt
- kan tolke helsevitenskapelige data og anvende vitenskapelig litteratur
- kan utøve sin forskning i tråd med forskningsetiske retningslinjer
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennomføre et forskningsprosjekt basert på anerkjente vitenskapelige prinsipp
- kan drøfte relevante etiske problemstillinger i sitt forskningsprosjekt
- kan formidle egne forskningsprosjekter og forskningsresultat i relevante formidlingskanaler
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om spesialpedagogisk grunnlagstenkning og fagets teoretiske tradisjoner
- har kunnskap om sentrale begreper som inkludering og normalitet
- har kunnskap om oppvekstsvilkår i et inkluderende fellesskap
- har kunnskap om inkluderende prosesser og spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet
- har kunnskap om barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging av ulik og sammensatt art
Ferdigheter
Studenten
- er i stand til å identifisere særlige behov, igangsette tiltak og arbeide forebyggende
- er i stand til å kunne ivareta alle barn i gruppa - både de yngste, barn med nedsatt funksjonsevne, barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging, og barn utsatt for omsorgssvikt
- kan legge til rette både ut fra den enkeltes evner og forutsetninger og barnegruppas behov
Generell kompetanse
Studenten
- kan fremme inkluderende og likeverdige utviklings- og læringsmuligheter for alle barn i en mangfoldig og kompleks barnehage
- kan forebygge ulikhetsskapende prosesser
- kan utvikle gode og inkluderende språk- og læringsmiljøer for alle barn
- kan forebygge mobbing og utestengning av enkeltbarn og grupper av barn
- kan lede inkluderende prosesser både blant barn og personale
Content
Supervised individual written examination, 3 hours.
Teaching and learning methods
I tillegg til forelesninger, vil det bli gjennomført gruppediskusjoner, gruppearbeid, seminarer, studentforedrag, øvelser og arbeid med case. Seminarbasert arbeid vil bli gjennomført for å belyse pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger og forskningsmetoder. På seminarene vil studentene presentere og drøfte sitt arbeid med hverandre og faglærer. Studentene må bruke tid utover undervisningstiden til selvstudier, gruppe- og kollokviearbeid. Studentene kan få ansvar for å legge fram dagsaktuelle saker fra media, koblet til det faglige innholdet i fordypningen. Digitale verktøy brukes aktivt i læringsprosessene.
Course requirements
The course is an introduction to how theories on evolution and behaviour analysis can explain the behaviour of animals and humans. The course covers key topics in modern evolutionary biology, behavioural ecology and selection in relation to consequences. This includes an introduction to topics from biology, evolutionary psychology, anthropology and behaviour analysis views on selection and culture
Assessment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Permitted exam materials and equipment
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student can
- discuss similarities and differences between selection in evolutionary biology and behaviour analysis
- explain interactions between selection principles at the different levels
- describe basic principles and theories in modern evolution biology
- describe key topics in behavioural ecology
- describe heredity and key topics in modern genetics
- describe the significance of natural selection to the nervous system’s structure and function
- describe basic research areas in evolutionary psychology
Skills
The student can
- use principles of cultural selection in relation to changes in organisations and groups
- illustrate how specific behaviour can be explained from an evolutionary perspective
- reflect on topics and theories in evolution and behaviour
General competence
The student
- has insight into the biological basis of behaviour in animals, including humans
- can describe selection as an explanatory model both orally and in writing
- is familiar with new ideas and innovation processes in behaviour analysis as a holistic discipline based on selection sciences
Grading scale
Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode. En veileder kan ikke være sensor for oppgaver til studenter hun/han har veiledet.
Examiners
To be eligible for the exam, the following must be approved:
- Attendance for the entire day at 1 seminar