Programplaner og emneplaner - Student
BLH3140 Children in need of special care and follow-up measures Course description
- Course name in Norwegian
- Barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studietilbudet Barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging omfatter 30 studiepoeng og tilbys som et fordypningstilbud i bachelorstudiet barnehagelærerutdanning.
Studiet skal gi pedagogisk kunnskap og kompetanse innen inkludering, mangfold og læring i barnehagen. Studiet skal også bidra til å heve faglig og profesjonell kompetanse for tilrettelegging av utviklings- og læringsfremmende prosesser i barnehagen. Prinsippet om et tilpasset opplæringstilbud i barnehage og skole, innebærer at barn med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger skal møte et mangfold av utfordringer tilpasset sine evner og forutsetninger, samt ulike utviklings- og læringsfremmende aktiviteter. Prinsippet baserer seg på grunnleggende samfunns- og utdanningspolitiske utfordringer knyttet til utvikling, læring, likeverd, inkludering- og mangfoldstenkning, og livskvalitet. For å kunne møte barn med tilpasningsbehov som ikke ivaretas i ordinær pedagogisk virksomhet trenger studentene å tilegne seg spesialpedagogisk kompetanse. Spesialpedagogisk kompetanse omfatter sentrale tilnærminger og arbeidsmåter både for å kunne legge til rette for et inkluderende og romslig fellesskap for alle barn og for å møte barn med særlige tilpasningsbehov. Det vil bli lagt vekt på inkluderende pedagogikk, forebyggende arbeid og tidlig innsats.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om spesialpedagogisk grunnlagstenkning og fagets teoretiske tradisjoner
- har kunnskap om sentrale begreper som inkludering og normalitet
- har kunnskap om oppvekstsvilkår i et inkluderende fellesskap
- har kunnskap om inkluderende prosesser og spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet
- har kunnskap om barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging av ulik og sammensatt art
Ferdigheter
Studenten
- er i stand til å identifisere særlige behov, igangsette tiltak og arbeide forebyggende
- er i stand til å kunne ivareta alle barn i gruppa - både de yngste, barn med nedsatt funksjonsevne, barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging, og barn utsatt for omsorgssvikt
- kan legge til rette både ut fra den enkeltes evner og forutsetninger og barnegruppas behov
Generell kompetanse
Studenten
- kan fremme inkluderende og likeverdige utviklings- og læringsmuligheter for alle barn i en mangfoldig og kompleks barnehage
- kan forebygge ulikhetsskapende prosesser
- kan utvikle gode og inkluderende språk- og læringsmiljøer for alle barn
- kan forebygge mobbing og utestengning av enkeltbarn og grupper av barn
- kan lede inkluderende prosesser både blant barn og personale
Content
No coursework requirements/compulsory activities.
Teaching and learning methods
I tillegg til forelesninger, vil det bli gjennomført gruppediskusjoner, gruppearbeid, seminarer, studentforedrag, øvelser og arbeid med case. Seminarbasert arbeid vil bli gjennomført for å belyse pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger og forskningsmetoder. På seminarene vil studentene presentere og drøfte sitt arbeid med hverandre og faglærer. Studentene må bruke tid utover undervisningstiden til selvstudier, gruppe- og kollokviearbeid. Studentene kan få ansvar for å legge fram dagsaktuelle saker fra media, koblet til det faglige innholdet i fordypningen. Digitale verktøy brukes aktivt i læringsprosessene.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter at følgende arbeidskrav er godkjent:
- En skriftlig gruppeoppgave (4-6 studenter) på 1500 ord +/- 10%. Problemstilling skal knyttes til temaer og litteratur knyttet til bolken «overordnete perspektiver».
- Et muntlig gruppeframlegg (4-6 studenter) med utgangspunkt i den skriftlige gruppeoppgaven; framlegget presenteres og drøftes med studenter og faglærere, omfang 30 min.
- Fagseminarer - individuelt muntlig framlegg med utgangspunkt i oppgitt tema som presenteres for og drøftes med studenter og faglærere, omfang om lag 20 min.
Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav, krav om deltakelse i faglige aktiviteter og krav om tilstedeværelse i undervisning finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i følgende faglige aktiviteter:
- To til tre ekskursjoner til ulike institusjoner.
- Tre gruppearbeid med dokumentasjon knyttet til undervisning og forelesninger i hovedtemaene
Utfyllende informasjon om arbeidskrav, krav om deltakelse i faglige aktiviteter og krav om tilstedeværelse i undervisning finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Assessment
This course is about the relationship between the child welfare service, the media and the public sphere. The course focuses on all parts of the child welfare field (front-line, second line and preventive) and addresses both traditional editor-controlled media and social media. It includes both written and audio and visual media. The course comprises four main areas:
- The media’s coverage and presentation of the child welfare system
- The child welfare system’s use of media in its strategy to communicate with society
- Children and young people’s use of social media
- Opportunities and challenges relating to child welfare staff’s use of social media in their work with children, young people and parents
The students will first be divided into smaller groups of 4-5 students and choose a topic that falls under one of the main areas above, which they will study in depth. The groups will work regularly on their topic in the course of the elective subject period and be supervised by the lecturers.
Permitted exam materials and equipment
The student must have completed and passed the second year of the Bachelor Programme in Child Care and Welfare Work or Bachelor's Programme in Social Work.
Grading scale
Knowledge
The student:
- has broad knowledge of children’s digital everyday lives
- has broad knowledge of discussions and presentations of the child welfare system in different media
- has knowledge of the child welfare service’s handling of the media and media strategies
- has knowledge of research and development work relating to child welfare and the media, and knowledge of relevant debates
- has digital literacy, including knowledge of digital security in work with children, young people and families
Skills
The student:
- can reflect on power relations, professionalism and their own role as a professional in connection with the use of social media/digital communication when working with children and families
- has insight into the importance of social debate on the child welfare service in the media
- can use digital tools and relevant technology in work with children, young people and their families
General competence
The student:
- has insight into and can deal with ethical issues in the field of child welfare and media at the societal level and in their own service provision
Examiners
Teaching methods vary between lectures by external and internal lecturers, plenum discussions and group work.