Programplaner og emneplaner - Student
BLH3140 Children in need of special care and follow-up measures Course description
- Course name in Norwegian
- Barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret. Eksamen er en individuell muntlig eksamen, om lag 30 minutter med utgangspunkt i arbeidskravmappen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) ellerhttp://www.hioa.no/Studier-og-kurs/Skikkethetsvurdering for nærmere informasjon.
Learning outcomes
Inntil to A4-sider med stikkord eller tankekart.
Content
Innholdet i emnet er organisert i følgende fem hovedtemaer:
1. Overordnete perspektiver på inkludering og mangfold
- Inkludering og mangfold, normalitet og avvik, likeverdig og tilpasset opplæring
- Individ og fellesskap, deltaker og medborger - oppvekstbetingelser i et inkluderende fellesskap
- Prinsipper for forebyggende arbeid og tidlig innsats, forebygging av ulikhetsskapende prosesser
- Perspektiver på læring og utvikling
- Lovverk, retningslinjer og sentrale føringer
- Prinsipper for inkluderende ledelse
2. Barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging
- De «ville» og de «stille» barna - samspill og relasjoner
- Barn som faller utenfor - utestengning og mobbing, inkluderende samspills- og lekprosesser
- Barn med ulike former for nedsatt funksjonsevne og forsinket utvikling
- Barn i vanskelige livssituasjoner - omsorgssvikt, mishandling, overgrep og vold, og barn utsatt for traumer og stressrelatert problematikk
3. Begreper, språk og tale
- Begreps- og tallforståelse, språklig bevissthet og betydningen av gode språkmiljøer, språkvansker
- To- og flerspråklige barns språk- og begrepsutvikling og -forståelse, ekstra norskopplæring før skolestart
- Forebygging av lese-, skrive- og matematikkvansker
- Materiell for å fremme språklig bevissthet, tall- og begrepsforståelse og kartleggingsmateriell
4. Didaktiske overveielser og spesialpedagogiske tiltak, observasjon og kartlegging
- Utarbeiding og bruk av IOP og utviklingsplaner
- Didaktiske og metodiske tiltak både overfor enkeltbarn og barnegrupper
- Bruk av observasjon, ulike observasjonsmetoder, kartlegging som grunnlag for utarbeiding av IOP og IP
- (Spesial-)pedagogiske tiltak i arbeid med barn med særlige behov, individ- og systemrettet arbeid
5. Samarbeid med foreldre og andre instanser
- Samarbeid med hjemmet - med spesielt fokus på samarbeid med foreldre til barn med særlige behov og i vanskelige livssituasjoner - empowerment, resiliens og mestring
- Samarbeid barnehage - barnevern og tverretatlig/-faglig samarbeid
- Veiledning og rådgiving overfor foreldre og personale
- Etiske problemstillinger, refleksjon og overveielse
Teaching and learning methods
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over syv dager. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.
Skikkethetsvurdering Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.
Course requirements
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
Assessment
Innholdet i fordypningen består av fem hovedtemaer. Det flerkulturelle perspektivet, likestilling mellom kjønnene og barn med spesielle behov belyses innenfor de ulike temaene.
1. Sosialt samspill, utvikling og læring
I dette hovedtemaet skal studentene tilegne seg grunnleggende kunnskaper om små barns utvikling og relasjoner.
- Barns utvikling de tre første leveår
- Relasjoner mellom voksne og barn
- Jevnaldringsrelasjoner
- Språk, kommunikasjonsevne og sosial handlingsdyktighet
- Tilknytningsteori relatert til arbeid i barnehager
- Individuelle forskjeller
2. Lek, kultur og hverdagsaktiviteter
Dette hovedtemaet legger vekt på barnehagens innhold for små barn både når det gjelder kultur og hverdagsaktiviteter. Fokus på småbarns lek og små barn som kulturskapere
- Voksnes betydninger i lek
- Kulturformidling og estetiske aktiviteter med små barn
- Hverdagsaktiviteter og faginnhold
- Organisering av barnehagedagen
- Fysisk miljø, lekemateriell og lekemiljø
3. De voksnes roller
I dette hovedtemaet skal studentene tilegne seg kompetanse som samarbeidspartnere, personalledere og pedagogisk ledere.
- Ledelse, veiledning og utvikling av kompetanse i personalet
- Foreldresamarbeid
- Observasjon av samspill
- Planlegging, tilrettelegging og vurdering av arbeid med små barn i barnehage
4. De yngste barna i samfunnet og storbyen
I dette hovedtemaet skal studentene tilegne seg innsikt i familiers og små barns vilkår i samfunnet.
- Familien og små barns plass i samfunnet
- Tiltak for små barn og småbarnsfamilier
- Offentlig og politisk debatt som angår vilkårene for små barn og deres familier
- Små barns medvirkning i barnehagen
- Små barn og etikk
5. Ulike barnehageformer
I dette hovedtemaet skal studentene få kunnskaper om kvalitet i barnehagetilbudet for småbarn, og ulike måter å organisere barnehagetilbud for små barn
- Innholdet i kvalitetsbegrepet, og hvilken betydning kvalitet i barnehagetilbud har for småbarna utvikling
- Tilrettelegging for små barn i ulike gruppetyper og barnehageformer
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
Intern og ekstern sensor