EPN-V2

BLH3140 Children in need of special care and follow-up measures Course description

Course name in Norwegian
Barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history
Curriculum
FALL 2023
Schedule
  • Introduction

    Studietilbudet Barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging omfatter 30 studiepoeng og tilbys som et fordypningstilbud i bachelorstudiet barnehagelærerutdanning.

    Studiet skal gi pedagogisk kunnskap og kompetanse innen inkludering, mangfold og læring i barnehagen. Studiet skal også bidra til å heve faglig og profesjonell kompetanse for tilrettelegging av utviklings- og læringsfremmende prosesser i barnehagen. Prinsippet om et tilpasset opplæringstilbud i barnehage og skole, innebærer at barn med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger skal møte et mangfold av utfordringer tilpasset sine evner og forutsetninger, samt ulike utviklings- og læringsfremmende aktiviteter. Prinsippet baserer seg på grunnleggende samfunns- og utdanningspolitiske utfordringer knyttet til utvikling, læring, likeverd, inkludering- og mangfoldstenkning, og livskvalitet. For å kunne møte barn med tilpasningsbehov som ikke ivaretas i ordinær pedagogisk virksomhet trenger studentene å tilegne seg spesialpedagogisk kompetanse. Spesialpedagogisk kompetanse omfatter sentrale tilnærminger og arbeidsmåter både for å kunne legge til rette for et inkluderende og romslig fellesskap for alle barn og for å møte barn med særlige tilpasningsbehov. Det vil bli lagt vekt på inkluderende pedagogikk, forebyggende arbeid og tidlig innsats.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om spesialpedagogisk grunnlagstenkning og fagets teoretiske tradisjoner
    • har kunnskap om sentrale begreper som inkludering og normalitet
    • har kunnskap om oppvekstsvilkår i et inkluderende fellesskap
    • har kunnskap om inkluderende prosesser og spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet
    • har kunnskap om barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging av ulik og sammensatt art

    Ferdigheter

    Studenten

    • er i stand til å identifisere særlige behov, igangsette tiltak og arbeide forebyggende
    • er i stand til å kunne ivareta alle barn i gruppa - både de yngste, barn med nedsatt funksjonsevne, barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging, og barn utsatt for omsorgssvikt
    • kan legge til rette både ut fra den enkeltes evner og forutsetninger og barnegruppas behov

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan fremme inkluderende og likeverdige utviklings- og læringsmuligheter for alle barn i en mangfoldig og kompleks barnehage
    • kan forebygge ulikhetsskapende prosesser
    • kan utvikle gode og inkluderende språk- og læringsmiljøer for alle barn
    • kan forebygge mobbing og utestengning av enkeltbarn og grupper av barn
    • kan lede inkluderende prosesser både blant barn og personale 
  • Content

    Innholdet i emnet er organisert i følgende fem hovedtemaer:

    1. Overordnete perspektiver på inkludering og mangfold

    • Inkludering og mangfold, normalitet og avvik, likeverdig og tilpasset opplæring
    • Individ og fellesskap, deltaker og medborger - oppvekstbetingelser i et inkluderende fellesskap
    • Prinsipper for forebyggende arbeid og tidlig innsats, forebygging av ulikhetsskapende prosesser
    • Perspektiver på læring og utvikling
    • Lovverk, retningslinjer og sentrale føringer
    • Prinsipper for inkluderende ledelse

    2. Barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging

    • De «ville» og de «stille» barna - samspill og relasjoner
    • Barn som faller utenfor - utestengning og mobbing, inkluderende samspills- og lekprosesser
    • Barn med ulike former for nedsatt funksjonsevne og forsinket utvikling
    • Barn i vanskelige livssituasjoner - omsorgssvikt, mishandling, overgrep og vold, og barn utsatt for traumer og stressrelatert problematikk

    3. Begreper, språk og tale

    • Begreps- og tallforståelse, språklig bevissthet og betydningen av gode språkmiljøer, språkvansker
    • To- og flerspråklige barns språk- og begrepsutvikling og -forståelse, ekstra norskopplæring før skolestart
    • Forebygging av lese-, skrive- og matematikkvansker
    • Materiell for å fremme språklig bevissthet, tall- og begrepsforståelse og kartleggingsmateriell

    4. Didaktiske overveielser og spesialpedagogiske tiltak, observasjon og kartlegging

    • Utarbeiding og bruk av IOP og utviklingsplaner
    • Didaktiske og metodiske tiltak både overfor enkeltbarn og barnegrupper
    • Bruk av observasjon, ulike observasjonsmetoder, kartlegging som grunnlag for utarbeiding av IOP og IP
    • (Spesial-)pedagogiske tiltak i arbeid med barn med særlige behov, individ- og systemrettet arbeid

    5. Samarbeid med foreldre og andre instanser

    • Samarbeid med hjemmet - med spesielt fokus på samarbeid med foreldre til barn med særlige behov og i vanskelige livssituasjoner - empowerment, resiliens og mestring
    • Samarbeid barnehage - barnevern og tverretatlig/-faglig samarbeid
    • Veiledning og rådgiving overfor foreldre og personale
    • Etiske problemstillinger, refleksjon og overveielse
  • Teaching and learning methods

    Se arbeids- og undervisningsformer.

  • Course requirements

    Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen består av en bacheloroppgave:

    • Bacheloroppgaven skal være på 7000 ord (+/- 10 prosent).
    • Dersom man i tillegg til fagteksten velger å gjennomføre et praktisk og/eller digitalt arbeid, skal fagteksten være på 3500 ord (+/- 10 prosent), i tillegg skal studenten levere inn dokumentasjon av det praktiske arbeidet. Arbeidet må være organisert slik at sensors tid til å se/høre gjennom det hele ikke overstiger 20 minutter.

    Bacheloroppgaven er i utgangspunktet et individuelt arbeid. Dersom studenter samarbeider om bacheloroppgaven, skal hver enkelt students medvirkning i arbeidet fremgå klart av et følgenotat. Følgenotatet skal inneholde refleksjon over arbeidsfordeling og læringsutbytte av samarbeidsprosessen. Det er ikke mulig å være flere enn to studenter sammen om fagteksten. Det kan utvikles et praktisk arbeid sammen i større gruppe. Fagteksten må da skrives individuelt eller to og to studenter sammen. Hver innleverte oppgave må ha en unik problemstilling.

    Dersom to studenter velger å levere oppgaven sammen:

    • Bacheloroppgaven være på 12 000 ord (+/- 10 prosent) når fagtekst er eneste dokumentasjonsform.
    • 6000 ord (+/- 10 prosent) ved valg av en praktisk del, sammen med dokumentasjon av det praktiske arbeidet.  Arbeidet må være organisert slik at sensors tid til å se/høre gjennom det hele ikke overstiger 30 minutter.

     Ny/utsatt eksamen

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av bacheloroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny bacheloroppgave.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

    Skikkethetsvurdering

    Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, (180 studiepoeng) heltid eller deltid, eller https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering.

  • Assessment

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Permitted exam materials and equipment

    Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Grading scale

    Det er en intern og en ekstern sensor.

  • Examiners

    I bachelorperioden skal studenten dokumentere profesjonskunnskap, videreutvikle kunnskaper om akademisk skriving, samt oppøve begynnende kunnskaper om vitenskapsteori, forskningsetikk og metode. Før utreise deltar studenten i faglige forberedelser og under oppholdet vil det også være faglige arbeidsoppgaver.

    Studieoppholdet vil som hovedregel innebære opphold i en eller to institusjoner for barn i et av instituttets partnerland, og et kortere opphold ved en barnehagelærerutdanningsinstitusjon i samme land. Innholdet skal knyttes til kunnskap om kultur, profesjonsutøvelse og barns oppvekstsvilkår i det landet studenten befinner seg, men med et tydelig komparativt pedagogisk perspektiv og diskusjoner om ulike valg og pedagogiske forståelser relatert til det praktiske arbeidet/prosessen man har utført.

    Se Bachelorhefte for nærmere beskrivelse av arbeid før utreise, under oppholdet og ved hjemkomst.