EPN-V2

BLH3140 Children in need of special care and follow-up measures Course description

Course name in Norwegian
Barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Curriculum
FALL 2022
Schedule
  • Introduction

    OsloMet har et strategisk fokus på storby, mangfold og internasjonalisering, og flerkulturelle perspektiver er gjennomgående i hele barnehagelærerutdanningen. I studiet skal studentene forholde seg til faglitteratur på skandinavisk og engelsk språk. OsloMet tilbyr engelskspråklige fordypninger for studenter på alle bachelor programmene, der deltar også innreisende studenter. Disse fordypningene går i perioden august – desember, dvs. at det er andre undervisningsdager enn ellers på programmet.

    Ordninger for utveksling finnes i fjerde studieår, hvor både fordypning og bacheloroppgave kan gjennomføres ved utdanningsinstitusjoner OsloMet har samarbeidsavtaler med. Å studere eller å ta praksis i utlandet kan gi studenten mulighet til å utvikle sin internasjonale kompetanse, språkferdigheter, personlige egenskaper og omstillingsevne.

  • Learning outcomes

    Arbeidskrav

    Arbeidskrav skal utføres innen gitte rammer og til gitte tidsfrister, og vurderes av faglærer. Arbeidskrav kan dokumenteres skriftlig, muntlig eller ved andre dokumentasjonsformer (for eksempel film, multimodale tekster o.l.) og skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Alle studenter har mulighet til å levere til første og andre gangs innlevering. En student som får ikke godkjent, ikke leverer eller ikke møter uten gyldig fravær til et arbeidskrav, har brukt ett forsøk og får ett nytt forsøk på å fullføre arbeidskravet. Studenter med gyldig dokumentert fravær (egen eller barns sykdom) kan få et tredje forsøk.

    Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Alle arbeidskrav som er beskrevet i emnebeskrivelsen må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Studenten er selv ansvarlig for å holde seg informert om arbeidskrav og frister.

    Obligatoriske aktiviteter med krav til aktiv deltakelse og medstudentvurdering

    Dette defineres som obligatoriske oppgaver, samlinger, ferdighetsøvelser eller seminarer hvor studentene skal delta, være aktive, og gi hverandre tilbakemeldinger/vurderinger. Disse vurderes ikke av faglærer men må være gjennomført for at studenten skal kunne gå opp til eksamen, for øvrig gjelder de samme retningslinjene som ved arbeidskrav.

    Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen

    Studiet har krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene. Studiet er bygget opp rundt arbeids- og undervisningsformer, med kollektive læringsprosesser som ikke kan erstattes med individuelle studieformer.

    Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få kompensatoriske oppgaver. Slike kompensatoriske oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn. Studenter som blir trukket fra eksamen på grunn av fravær eller manglende gjennomført/godkjent kompensatorisk oppgave må ta emnet på nytt neste gang emnet gjennomføres. Dette vil normalt medføre at studenten blir forsinket i studiet fordi det ikke vil være mulig å ha 80 prosent tilstedeværelse på emner som går samtidig på ulike studieår.

  • Content

    Innholdet i emnet er organisert i følgende seks hovedtemaer:

    1. Overordnete perspektiver på inkludering og mangfold

    • Inkludering og mangfold, normalitet og avvik, likeverdig og tilpasset opplæring
    • Individ og fellesskap, deltaker og medborger - oppvekstbetingelser i et inkluderende fellesskap
    • Prinsipper for forebyggende arbeid og tidlig innsats, forebygging av ulikhetsskapende prosesser
    • Perspektiver på læring og utvikling
    • Lovverk, retningslinjer og sentrale føringer
    • Prinsipper for inkluderende ledelse

    2. Barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging

    • De «ville» og de «stille» barna - samspill og relasjoner
    • Barn som faller utenfor - utestengning og mobbing, inkluderende samspills- og lekprosesser
    • Barn med ulike former for nedsatt funksjonsevne og forsinket utvikling
    • Barn i vanskelige livssituasjoner - omsorgssvikt, mishandling, overgrep og vold, og barn utsatt for traumer og stressrelatert problematikk

    3. Begreper, språk og tale

    • Begreps- og tallforståelse, språklig bevissthet og betydningen av gode språkmiljøer, språkvansker
    • To- og flerspråklige barns språk- og begrepsutvikling og -forståelse, ekstra norskopplæring før skolestart
    • Forebygging av lese-, skrive- og matematikkvansker
    • Materiell for å fremme språklig bevissthet, tall- og begrepsforståelse og kartleggingsmateriell

    4. Didaktiske overveielser og spesialpedagogiske tiltak, observasjon og kartlegging

    • Utarbeiding og bruk av IOP og utviklingsplaner
    • Didaktiske og metodiske tiltak både overfor enkeltbarn og barnegrupper
    • Bruk av observasjon, ulike observasjonsmetoder, kartlegging som grunnlag for utarbeiding av IOP og IP
    • (Spesial-)pedagogiske tiltak i arbeid med barn med særlige behov, individ- og systemrettet arbeid

    5. Samarbeid med foreldre og andre instanser

    • Samarbeid med hjemmet - med spesielt fokus på samarbeid med foreldre til barn med særlige behov og i vanskelige livssituasjoner - empowerment, resiliens og mestring
    • Samarbeid barnehage - barnevern og tverretatlig/-faglig samarbeid
    • Veiledning og rådgiving overfor foreldre og personale
    • Etiske problemstillinger, refleksjon og overveielse

    6. Oppgaveseminar

    • Innsamling og behandling av observasjonsmateriale
    • Krav til vitenskapelig pålitelighet og gyldighet
    • Etiske overveielser i utdanningsforskning og profesjonell virksomhet;
  • Teaching and learning methods

    I tillegg til forelesninger, vil det bli gjennomført gruppediskusjoner, gruppearbeid, seminarer, studentforedrag, øvelser og arbeid med case. Seminarbasert arbeid vil bli gjennomført for å belyse pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger og forskningsmetoder. På seminarene vil studentene presentere og drøfte sitt arbeid med hverandre og faglærer. Studentene må bruke tid utover undervisningstiden til selvstudier, gruppe- og kollokviearbeid. Studentene kan få ansvar for å legge fram dagsaktuelle saker fra media, koblet til det faglige innholdet i fordypningen. Digitale verktøy brukes aktivt i læringsprosessene.;

  • Course requirements

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter at følgende arbeidskrav er godkjent:

    • En skriftlig gruppeoppgave (4-6 studenter) på 1500 ord +/- 10%. Problemstilling skal knyttes til temaer og litteratur knyttet til bolken «overordnete perspektiver».
    • Et muntlig gruppeframlegg (4-6 studenter) med utgangspunkt i den skriftlige gruppeoppgaven; framlegget presenteres og drøftes med studenter og faglærere, omfang 30 min.
    • Fagseminarer - individuelt muntlig framlegg med utgangspunkt i oppgitt tema som presenteres for og drøftes med studenter og faglærere, omfang om lag 20 min.

    Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.;

    Utfyllende informasjon om arbeidskrav, krav om deltakelse i faglige aktiviteter og krav om tilstedeværelse i undervisning finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i følgende faglige aktiviteter:

    • To til tre ekskursjoner til ulike institusjoner.
    • Tre gruppearbeid med dokumentasjon knyttet til undervisning og forelesninger i hovedtemaene

    Utfyllende informasjon om arbeidskrav, krav om deltakelse i faglige aktiviteter og krav om tilstedeværelse i undervisning finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

  • Assessment

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer;

    ;

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.;

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Grading scale

    Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Examiners

    Intern og ekstern sensor