EPN-V2

BLH3140 Children in need of special care and follow-up measures Course description

Course name in Norwegian
Barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Curriculum
FALL 2022
Schedule
  • Introduction

    Studietilbudet Barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging omfatter 30 studiepoeng og tilbys som et fordypningstilbud i bachelorstudiet barnehagelærerutdanning.

    Studiet skal gi pedagogisk kunnskap og kompetanse innen inkludering, mangfold og læring i barnehagen. Studiet skal også bidra til å heve faglig og profesjonell kompetanse for tilrettelegging av utviklings- og læringsfremmende prosesser i barnehagen. Prinsippet om et tilpasset opplæringstilbud i barnehage og skole, innebærer at barn med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger skal møte et mangfold av utfordringer tilpasset sine evner og forutsetninger, samt ulike utviklings- og læringsfremmende aktiviteter. Prinsippet baserer seg på grunnleggende samfunns- og utdanningspolitiske utfordringer knyttet til utvikling, læring, likeverd, inkludering- og mangfoldstenkning, og livskvalitet. For å kunne møte barn med tilpasningsbehov som ikke ivaretas i ordinær pedagogisk virksomhet trenger studentene å tilegne seg spesialpedagogisk kompetanse. Spesialpedagogisk kompetanse omfatter sentrale tilnærminger og arbeidsmåter både for å kunne legge til rette for et inkluderende og romslig fellesskap for alle barn og for å møte barn med særlige tilpasningsbehov. Det vil bli lagt vekt på inkluderende pedagogikk, forebyggende arbeid og tidlig innsats.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om oppvekstsvilkår i et inkluderende fellesskap
    • har kunnskap om inkluderende prosesser og spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet
    • har kunnskap om barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging av ulik og sammensatt art

    Ferdigheter

    Studenten

    • er i stand til å identifisere særlige behov, igangsette tiltak og arbeide forebyggende
    • er i stand til å kunne ivareta alle barn i gruppa - både de yngste, barn med nedsatt funksjonsevne, barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging, og barn utsatt for omsorgssvikt
    • kan legge til rette både ut fra den enkeltes evner og forutsetninger og barnegruppas behov

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan fremme inkluderende og likeverdige utviklings- og læringsmuligheter for alle barn i en mangfoldig og kompleks barnehage
    • kan forebygge ulikhetsskapende prosesser
    • kan utvikle gode og inkluderende språk- og læringsmiljøer for alle barn
    • kan forebygge mobbing og utestengning av enkeltbarn og grupper av barn
    • kan lede inkluderende prosesser både blant barn og personale;
  • Content

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen over syv dager. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.

    ;

    Skikkethetsvurdering;Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

  • Teaching and learning methods

    I tillegg til forelesninger, vil det bli gjennomført gruppediskusjoner, gruppearbeid, seminarer, studentforedrag, øvelser og arbeid med case. Seminarbasert arbeid vil bli gjennomført for å belyse pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger og forskningsmetoder. På seminarene vil studentene presentere og drøfte sitt arbeid med hverandre og faglærer. Studentene må bruke tid utover undervisningstiden til selvstudier, gruppe- og kollokviearbeid. Studentene kan få ansvar for å legge fram dagsaktuelle saker fra media, koblet til det faglige innholdet i fordypningen. Digitale verktøy brukes aktivt i læringsprosessene.;

  • Course requirements

    Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.

    Emnet "Pedagogisk arbeid med barn under 3 år" er spesielt rettet mot arbeid med de yngste barna i barnehager. Emnet vektlegger kunnskaper om små barns utvikling og læring, samt innlevelse i barns behov og opplevelser. Kvaliteten på samspillet med voksne er viktig for barns utvikling og læring. I emnet vil derfor kunnskap om disse perspektivene være sentrale. Trygghet, tilknytning, nærhet, anerkjennelse og oppmuntring i hverdagen er nøkkelfaktorer for å gi barn gode utviklingsmuligheter. Små barn har glede av å være sammen og er i stand til å opprette sosiale relasjoner med hverandre. Barnehagen må gi de yngste barna tid og muligheter til å utvikle samvær og lek med jevnaldrende gjennom voksnes nærvær, fysisk tilrettelegging og planlegging av hverdagen.

    Rammeplan for barnehagen gir forpliktende mål for arbeidet i barnehagen. Det stilles krav til kvalitet i det sosiale samspillet og det legges vekt på sosial handlingsdyktighet, språk og kommunikasjon samtidig som barn i barnehagen skal møte et kultur- og faginnhold. I fordypningsemnet rettes fokus mot ulike gruppeorganiseringer og barnehagetilbud for små barn.

  • Assessment

    Progresjonskrav for utdanningen fremgår av programplan for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng);

  • Permitted exam materials and equipment

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten har

    • økt kunnskap og forståelse for den sentrale betydning samspillet de yngste barna har med voksne og med andre barn har for barns utvikling og læring.
    • utvidet sine kunnskaper om hvordan de yngste barna tilegner seg sosial handlingsdyktighet, språk og evne til kommunikasjon.
    • økt kunnskap om og styrket sin innlevelse i rollen som oppdrager, omsorgsperson og kulturformidler for små barn
    • økt kunnskap om foreldresamarbeid, foreldremedvirkning, og om betydningen av samfunnsforhold for småbarnsfamilier i storbyen

    Ferdigheter

    Studenten viser

    • evne til innlevelse i små barns væremåter, uttrykksformer og opplevelse.
    • bevissthet om egen væremåtes betydning for barns trivsel og selvoppfatning.
    • økt kunnskap om, og reflekterte erfaringer med, arbeid med faginnhold i grupper med barn opp til tre år

    Generell kompetanse

    Studenten har

    • videreutviklet sin veiledningskompetanse med fokus på samspill og arbeid med de minste barna.
    • økt sin kompetanse innen ledelse, planlegging, gjennomføring og vurdering av ulike barnehagetilbud for små barn i storbyen.
    • økt kunnskap og viser evner til å skape og lede gode tilbud for små barn som er i samsvar med lov og forskrift.
  • Grading scale

    Emnet består av varierte arbeids- og undervisningsformer, individuelt og i gruppe. Arbeid med litteratur og refleksjoner individuelt og sammen med medstudenter og lærere både i skriftlige og muntlige arbeider. Studiet er i stor grad basert på læring sammen med andre. I tillegg forutsettes egeninnsats og selvstudium. Informasjonsteknologi (IKT) inngår som integrert del av læringsaktivitetene i emnet.

  • Examiners

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. Fordypningsoppgave i gruppe knyttet til observasjoner fra praksis, omfang, 3000 ord +/- 10%
    2. Fagseminar - muntlig framlegg i gruppe knyttet til tema lek, kultur og hverdagsaktivitet

    Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

    Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i følgende faglige aktiviteter:

    • Forberedelse og etterarbeid knyttet til arbeidskrav 1 - observasjonsarbeid i barnehagen
    • Deltakelse i forberedelser til og gjennomføring av arbeidskrav 2 - fagseminar
    • Forberedelse og etterarbeid knyttet til observasjon, punktpraksis -; ulike barnehageformer

    Undervisningsplanen angir hvilke faglige aktiviteter som krever deltakelse. Ved fravær må studenten enten ta igjen undervisningen eller gjennomføre et alternativt faglig opplegg.

    Krav til 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen

    Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning. Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid.