EPN-V2

BLH3140 Children in need of special care and follow-up measures Course description

Course name in Norwegian
Barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

  • Skriftlig prosjektbeskrivelse som presenteres muntlig på seminar. Prosjektbeskrivelsen og presentasjonen er et gruppearbeid. Omfanget av prosjektbeskrivelsen er 700-1000 ord, og presentasjonen skal vare i ca. 10-15 minutter.
  • Individuell muntlig presentasjon av fagstoff. Den tenkte målgruppen for formidlingen kan være for eksempel barnehageansatte eller foreldre. Omfang: ca. 10 minutter.
  • Muntlig presentasjon av prosjektarbeid i gruppe. Omfang 10-15 minutter per gruppe.
  • Utkast til individuell fagartikkel relatert til prosjekt. Omfang: 1000 ord +/-10 %.

Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.;

For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i undervisning,;se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.

Learning outcomes

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) eller;https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering;for nærmere informasjon.

Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret. Eksamen består av:

  • Individuell skriftlig semesteroppgave. Fagartikkel basert på kunnskap og erfaringer fra prosjektarbeid, omfang 2000 ord +/- 10 %.

Ny/utsatt eksamen

Studenter som ikke består semesteroppgaven, leverer en bearbeidet versjon av semesteroppgaven ved første forsøk. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.;

Content

Innholdet i emnet er organisert i følgende seks hovedtemaer:

1. Overordnete perspektiver på inkludering og mangfold

  • Inkludering og mangfold, normalitet og avvik, likeverdig og tilpasset opplæring
  • Individ og fellesskap, deltaker og medborger - oppvekstbetingelser i et inkluderende fellesskap
  • Prinsipper for forebyggende arbeid og tidlig innsats, forebygging av ulikhetsskapende prosesser
  • Perspektiver på læring og utvikling
  • Lovverk, retningslinjer og sentrale føringer
  • Prinsipper for inkluderende ledelse

2. Barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging

  • De «ville» og de «stille» barna - samspill og relasjoner
  • Barn som faller utenfor - utestengning og mobbing, inkluderende samspills- og lekprosesser
  • Barn med ulike former for nedsatt funksjonsevne og forsinket utvikling
  • Barn i vanskelige livssituasjoner - omsorgssvikt, mishandling, overgrep og vold, og barn utsatt for traumer og stressrelatert problematikk

3. Begreper, språk og tale

  • Begreps- og tallforståelse, språklig bevissthet og betydningen av gode språkmiljøer, språkvansker
  • To- og flerspråklige barns språk- og begrepsutvikling og -forståelse, ekstra norskopplæring før skolestart
  • Forebygging av lese-, skrive- og matematikkvansker
  • Materiell for å fremme språklig bevissthet, tall- og begrepsforståelse og kartleggingsmateriell

4. Didaktiske overveielser og spesialpedagogiske tiltak, observasjon og kartlegging

  • Utarbeiding og bruk av IOP og utviklingsplaner
  • Didaktiske og metodiske tiltak både overfor enkeltbarn og barnegrupper
  • Bruk av observasjon, ulike observasjonsmetoder, kartlegging som grunnlag for utarbeiding av IOP og IP
  • (Spesial-)pedagogiske tiltak i arbeid med barn med særlige behov, individ- og systemrettet arbeid

5. Samarbeid med foreldre og andre instanser

  • Samarbeid med hjemmet - med spesielt fokus på samarbeid med foreldre til barn med særlige behov og i vanskelige livssituasjoner - empowerment, resiliens og mestring
  • Samarbeid barnehage - barnevern og tverretatlig/-faglig samarbeid
  • Veiledning og rådgiving overfor foreldre og personale
  • Etiske problemstillinger, refleksjon og overveielse

6. Oppgaveseminar

  • Innsamling og behandling av observasjonsmateriale
  • Krav til vitenskapelig pålitelighet og gyldighet
  • Etiske overveielser i utdanningsforskning og profesjonell virksomhet;

Teaching and learning methods

Alle hjelpemidler er tillatte så lenge regler for kildehenvisninger følges.

Course requirements

Gradert skala A-F.

Assessment

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.;

Permitted exam materials and equipment

Innholdet i fordypningen består av følgende 9 hovedtemaer:

1. Organisering av barnehagens språkmiljø

  • Personalledelse, veiledning
  • Organisering av barnehagehverdagen
  • Språkgrupper, språkrom, materiell
  • Voksenrollens betydning for språkmiljøet

2. Samtaler

  • Samtaler mellom voksne og barn og mellom barn og barn
  • Hverdagssamtaler
  • Måltidet
  • Samlingsstunden

3. Lek og språk

  • Språkets betydning for lek og lekens betydning for språket
  • Humor, språklek
  • Lek som fortelling

4. Multimodale tekster

  • Bildebøker
  • Formidling, konkretisering og dramatisering
  • Digitale verktøy, apper

5. Barns egne fortellinger

6. Tidlig utforsking av lesing og skriving

7. Flerspråklighet

  • Flerspråklighet som en ressurs hos voksne og barn
  • Synliggjøring av flere språk i barnehagen

8. Prosjektarbeid

9. Artikkelskriving

Grading scale

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Intern og ekstern sensor