Programplaner og emneplaner - Student
BLH3140 Children in need of special care and follow-up measures Course description
- Course name in Norwegian
- Barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
- Skriftlig prosjektbeskrivelse som presenteres muntlig på seminar. Prosjektbeskrivelsen og presentasjonen er et gruppearbeid. Omfanget av prosjektbeskrivelsen er 700-1000 ord, og presentasjonen skal vare i ca. 10-15 minutter.
- Individuell muntlig presentasjon av fagstoff. Den tenkte målgruppen for formidlingen kan være for eksempel barnehageansatte eller foreldre. Omfang: ca. 10 minutter.
- Muntlig presentasjon av prosjektarbeid i gruppe. Omfang 10-15 minutter per gruppe.
- Utkast til individuell fagartikkel relatert til prosjekt. Omfang: 1000 ord +/-10 %.
Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.;
For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i undervisning,;se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.
Learning outcomes
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) eller;https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering;for nærmere informasjon.
Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret. Eksamen består av:
- Individuell skriftlig semesteroppgave. Fagartikkel basert på kunnskap og erfaringer fra prosjektarbeid, omfang 2000 ord +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamen
Studenter som ikke består semesteroppgaven, leverer en bearbeidet versjon av semesteroppgaven ved første forsøk. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.;
Content
Innholdet i emnet er organisert i følgende seks hovedtemaer:
1. Overordnete perspektiver på inkludering og mangfold
- Inkludering og mangfold, normalitet og avvik, likeverdig og tilpasset opplæring
- Individ og fellesskap, deltaker og medborger - oppvekstbetingelser i et inkluderende fellesskap
- Prinsipper for forebyggende arbeid og tidlig innsats, forebygging av ulikhetsskapende prosesser
- Perspektiver på læring og utvikling
- Lovverk, retningslinjer og sentrale føringer
- Prinsipper for inkluderende ledelse
2. Barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging
- De «ville» og de «stille» barna - samspill og relasjoner
- Barn som faller utenfor - utestengning og mobbing, inkluderende samspills- og lekprosesser
- Barn med ulike former for nedsatt funksjonsevne og forsinket utvikling
- Barn i vanskelige livssituasjoner - omsorgssvikt, mishandling, overgrep og vold, og barn utsatt for traumer og stressrelatert problematikk
3. Begreper, språk og tale
- Begreps- og tallforståelse, språklig bevissthet og betydningen av gode språkmiljøer, språkvansker
- To- og flerspråklige barns språk- og begrepsutvikling og -forståelse, ekstra norskopplæring før skolestart
- Forebygging av lese-, skrive- og matematikkvansker
- Materiell for å fremme språklig bevissthet, tall- og begrepsforståelse og kartleggingsmateriell
4. Didaktiske overveielser og spesialpedagogiske tiltak, observasjon og kartlegging
- Utarbeiding og bruk av IOP og utviklingsplaner
- Didaktiske og metodiske tiltak både overfor enkeltbarn og barnegrupper
- Bruk av observasjon, ulike observasjonsmetoder, kartlegging som grunnlag for utarbeiding av IOP og IP
- (Spesial-)pedagogiske tiltak i arbeid med barn med særlige behov, individ- og systemrettet arbeid
5. Samarbeid med foreldre og andre instanser
- Samarbeid med hjemmet - med spesielt fokus på samarbeid med foreldre til barn med særlige behov og i vanskelige livssituasjoner - empowerment, resiliens og mestring
- Samarbeid barnehage - barnevern og tverretatlig/-faglig samarbeid
- Veiledning og rådgiving overfor foreldre og personale
- Etiske problemstillinger, refleksjon og overveielse
6. Oppgaveseminar
- Innsamling og behandling av observasjonsmateriale
- Krav til vitenskapelig pålitelighet og gyldighet
- Etiske overveielser i utdanningsforskning og profesjonell virksomhet;
Teaching and learning methods
Alle hjelpemidler er tillatte så lenge regler for kildehenvisninger følges.
Course requirements
Gradert skala A-F.
Assessment
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.;
Permitted exam materials and equipment
Innholdet i fordypningen består av følgende 9 hovedtemaer:
1. Organisering av barnehagens språkmiljø
- Personalledelse, veiledning
- Organisering av barnehagehverdagen
- Språkgrupper, språkrom, materiell
- Voksenrollens betydning for språkmiljøet
2. Samtaler
- Samtaler mellom voksne og barn og mellom barn og barn
- Hverdagssamtaler
- Måltidet
- Samlingsstunden
3. Lek og språk
- Språkets betydning for lek og lekens betydning for språket
- Humor, språklek
- Lek som fortelling
4. Multimodale tekster
- Bildebøker
- Formidling, konkretisering og dramatisering
- Digitale verktøy, apper
5. Barns egne fortellinger
6. Tidlig utforsking av lesing og skriving
7. Flerspråklighet
- Flerspråklighet som en ressurs hos voksne og barn
- Synliggjøring av flere språk i barnehagen
8. Prosjektarbeid
9. Artikkelskriving
Grading scale
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
Intern og ekstern sensor