Programplaner og emneplaner - Student
BLH3140 Children in need of special care and follow-up measures Course description
- Course name in Norwegian
- Barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Curriculum
-
FALL 2017
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Se utfyllende informasjon om praksis i programplanen
Required preliminary courses
Se utfyllende informasjon om praksis i programplanen
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om oppvekstsvilkår i et inkluderende fellesskap
- har kunnskap om inkluderende prosesser og spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet
- har kunnskap om barn med særlige behov av ulik og sammensatt art
Ferdigheter
Studenten
- er i stand til å identifisere særlige behov, igangsette tiltak og arbeide forebyggende
- er i stand til å kunne ivareta alle barn i gruppa - både de yngste, barn med nedsatt funksjonsevne, barn med spesielle og særlige behov og barn utsatt for omsorgssvikt
- kan legge til rette både ut fra den enkeltes evner og forutsetninger og barnegruppas behov
Generell kompetanse
Studenten
- kan fremme inkluderende og likeverdige utviklings- og læringsmuligheter for alle barn i en mangfoldig og kompleks barnehage
- kan forebygge ulikhetsskapende prosesser
- kan utvikle gode og inkluderende språk- og læringsmiljøer for alle barn
- kan forebygge mobbing og utestengning av enkeltbarn og grupper av barn
- kan lede inkluderende prosesser både blant barn og personale
Content
Innholdet i emnet er organisert i følgende seks hovedtemaer:
1. Overordnete perspektiver på inkludering og mangfold
- Inkludering og mangfold, normalitet og avvik, likeverdig og tilpasset opplæring
- Individ og fellesskap, deltaker og medborger - oppvekstbetingelser i et inkluderende fellesskap
- Prinsipper for forebyggende arbeid og tidlig innsats, forebygging av ulikhetsskapende prosesser
- Perspektiver på læring og utvikling
- Lovverk, retningslinjer og sentrale føringer
- Prinsipper for inkluderende ledelse
2. Barn med særlige behov
- De «ville» og de «stille» barna - samspill og relasjoner
- Barn som faller utenfor - utestengning og mobbing, inkluderende samspills- og lekprosesser
- Barn med ulike former for nedsatt funksjonsevne og forsinket utvikling
- Barn i vanskelige livssituasjoner - omsorgssvikt, mishandling, overgrep og vold, og barn utsatt for traumer og stressrelatert problematikk
3. Begreper, språk og tale
- Begreps- og tallforståelse, språklig bevissthet og betydningen av gode språkmiljøer, språkvansker
- To- og flerspråklige barns språk- og begrepsutvikling og -forståelse, ekstra norskopplæring før skolestart
- Forebygging av lese-, skrive- og matematikkvansker
- Materiell for å fremme språklig bevissthet, tall- og begrepsforståelse og kartleggingsmateriell
4. Didaktiske overveielser og spesialpedagogiske tiltak, observasjon og kartlegging
- Utarbeiding og bruk av IOP og utviklingsplaner
- Didaktiske og metodiske tiltak både overfor enkeltbarn og barnegrupper
- Bruk av observasjon, ulike observasjonsmetoder, kartlegging som grunnlag for utarbeiding av IOP og IP
- (Spesial-)pedagogiske tiltak i arbeid med barn med særlige behov, individ- og systemrettet arbeid
5. Samarbeid med foreldre og andre instanser
- Samarbeid med hjemmet - med spesielt fokus på samarbeid med foreldre til barn med særlige behov og i vanskelige livssituasjoner - empowerment, resiliens og mestring
- Samarbeid barnehage - barnevern og tverretatlig/-faglig samarbeid
- Veiledning og rådgiving overfor foreldre og personale
- Etiske problemstillinger, refleksjon og overveielse
6. Oppgaveseminar
- Innsamling og behandling av observasjonsmateriale
- Krav til vitenskapelig pålitelighet og gyldighet
- Etiske overveielser i utdanningsforskning og profesjonell virksomhet
Teaching and learning methods
Se utfyllende informasjon om praksis i programplanen
Course requirements
Det er et krav om 100% tilstedeværelse i praksis i alle praksisperiodene. Ved fravær må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI.
Assessment
Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Studenter som ikke består eksamen leverer ny oppgave på grunnlag av ny oppgavetekst til ny/utsatt eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) heltid ellerhttp://www.hioa.no/Studier-og-kurs/Skikkethetsvurdering for nærmere informasjon.
Permitted exam materials and equipment
Se utfyllende informasjon om praksis i programplanen
Grading scale
Se utfyllende informasjon om praksis i programplanen
Examiners
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.