EPN-V2

BLH3130 Early Childhood Outdoor Education Course description

Course name in Norwegian
Utefag og ledelse
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

For å kunne starte arbeidet med masteroppgaven må alle emner fra det første året av programmet være bestått.

Required preliminary courses

Studentene arbeider individuelt med masteroppgaven i dialog med veileder. I spesielle tilfeller kan to veiledere bli tildelt. Veileder(e) blir tildelt av instituttet basert på students avgrensing og arbeid i MEST4320 og MEST4800. Studentene oppfordres til å danne kollokviegrupper. Det vil være workshops og seminarer for studieretningen og for hele masterkullet i emnet.

Learning outcomes

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Content

Innholdet i fordypningen består av følgende hovedtemaer:

Barnehagelæreren og naturen

  • Arbeid med ledelse av barn og personalet i en barnehage preget av mangfold
  • De yngste barna
  • Barn med særlige behov
  • Barn med ulike erfaringer og forutsetninger
  • Ledelse av demokratiske prosesser knyttet til arbeid med barn i natur
  • Ledelse av endringsarbeid knyttet til arbeid med barn i natur

Naturen og mennesket

  • Menneskets plass i naturen og sentrale emner innen økologisk filosofi knyttet til sammenhengen mellom mennesket, kultur og miljø
  • Naturen som en av barnehagens danningsarenaer
  • Friluftsliv i barnehagen i et kulturhistorisk perspektiv

Natur, lek og læring

  • Mangfold i naturen: sammenheng og variasjoner av biotoper og nøkkelarter
  • Enkelt og sikkert friluftsliv med barn til ulike årstider
  • Spenningsfylt kroppslig lek i balansepunktet mellom sikkerhet og risiko
  • Kjønnsroller knyttet til lek i naturen
  • Tilrettelegging for motorisk læring/utvikling i varierte naturmiljøer

Lover, forskrifter og sikkerhet

  • Enkel førstehjelp og livredning i vann
  • Ulykkesforebyggende tiltak
  • Lover og regler for opphold og ferdsel i natur

Barnehagens naturpregede nærmiljø

  • Kartlegge og vurdere områder i nærmiljøet for lek, utforskning og læring for alle barn
  • Biologisk mangfold i nærmiljøet

Teaching and learning methods

Innholdet i fordypningen består av fem hovedtemaer. Det flerkulturelle perspektivet, likestilling mellom kjønnene og barn med spesielle behov belyses innenfor de ulike temaene.

1. Sosialt samspill, utvikling og læring

I dette hovedtemaet skal studentene tilegne seg grunnleggende kunnskaper om små barns utvikling og relasjoner.

  • Barns utvikling de tre første leveår
  • Relasjoner mellom voksne og barn
  • Jevnaldringsrelasjoner
  • Språk, kommunikasjonsevne og sosial handlingsdyktighet
  • Tilknytningsteori relatert til arbeid i barnehager
  • Individuelle forskjeller

2. Lek, kultur og hverdagsaktiviteter

Dette hovedtemaet legger vekt på barnehagens innhold for små barn både når det gjelder kultur og hverdagsaktiviteter. Fokus på småbarns lek og små barn som kulturskapere

  • Voksnes betydninger i lek
  • Kulturformidling og estetiske aktiviteter med små barn
  • Hverdagsaktiviteter og faginnhold
  • Organisering av barnehagedagen
  • Fysisk miljø, lekemateriell og lekemiljø

3. De voksnes roller

I dette hovedtemaet skal studentene tilegne seg kompetanse som samarbeidspartnere, personalledere og pedagogisk ledere.

  • Ledelse, veiledning og utvikling av kompetanse i personalet
  • Foreldresamarbeid
  • Observasjon av samspill
  • Planlegging, tilrettelegging og vurdering av arbeid med små barn i barnehage

4. De yngste barna i samfunnet og storbyen

I dette hovedtemaet skal studentene tilegne seg innsikt i familiers og små barns vilkår i samfunnet.

  • Familien og små barns plass i samfunnet
  • Tiltak for små barn og småbarnsfamilier
  • Offentlig og politisk debatt som angår vilkårene for små barn og deres familier
  • Små barns medvirkning i barnehagen
  • Små barn og etikk

5. Ulike barnehageformer

I dette hovedtemaet skal studentene få kunnskaper om kvalitet i barnehagetilbudet for småbarn, og ulike måter å organisere barnehagetilbud for små barn

  • Innholdet i kvalitetsbegrepet, og hvilken betydning kvalitet i barnehagetilbud har for småbarna utvikling
  • Tilrettelegging for små barn i ulike gruppetyper og barnehageformer

Course requirements

Studentene velger mellom to ulike eksamensløsninger. Begge eksamensløsningene har to deleksamener som behandles som to separate deler. I begge eksamensløsningene kan en del gjøres i samarbeid med en annen medstudent. Dette må være avgjort før emnet begynner.

Eksamensløsning A:

  1. Skriftlig oppgave (individuell) og
  2. Praktisk eksamen (alene eller i par)

Utdyping: Den skriftlige oppgaven (Del 1) er en individuell oppgave på 16,000-20,000 ord. Praktisk eksamen (Del 2) kan gjøres i samarbeid med en annen medstudent om et felles emne. Den praktiske eksamenen vil være et egenprodusert praktisk arbeid i form av utstilling, forestilling eller deltakende prosess. Arbeidet vises frem og valg gjort utdypes etterfølgende i muntlig dialog med sensor. Begge eksamenene teller 50% av totalkarakter, og resultatet rundes opp. Skriftlig eksamen kan påklages, Formidling-eksamen kan ikke påklages.

Eksamensløsning B:

  1. Skriftlig oppgave (alene eller i par) og
  2. Formidling av masteroppgavens undersøkelser (individuell)

Utdyping: Den skriftlige oppgaven (Del 1) kan gjøres alene eller i samarbeid med en annen medstudent om et felles emne. En individuell oppgave er på 20 000-24 000 ord og en samarbeidsoppgave er på 28 000-32 000 ord. Formidling av masteroppgavens undersøkelser (Del 2) er en individuell oppgave. Den vil være en visuell og muntlig fremstilling av undersøkelsesdesign, datamateriale, analyser og hovedfunn. Denne utdypes etterfølgende i muntlig dialog med sensor. Den skriftlige eksamen (del 1) teller 75% av den totale karakteren. Formidlingen (del 2) teller 25% av den totale karakteren. Skriftlig eksamen kan påklages, Formidling-eksamen kan ikke påklages.

Gjelder begge eksamensløsninger:

Denne oppgaven bygger på forskningsdesignet som kandidaten leverte til eksamen for emnet MEST4800 Prosjektutvikling og forskningsdesign. Det er tillatt at begrensede deler av teksten i masteroppgaven kan være tilnærmet lik eller gjenbruker originaltekst fra den upubliserte forskningsdesigneksamen. Det må fremkomme tydelig i masteroppgaven hvilken tekst som er gjenbrukt fra eksamensoppgaven i MEST4800.

Tidsplanen for innlevering av hver eksamensdel vil bli informert ved starten av emnet. Tidsomfang på gjennomføring av del 2 bør ligge på 20 - 60 min (eksamensløsning A) og 20-25 min (eksamensløsning B). Eksamenene del 1 og 2 behandles som to ulike og separate eksamener. En student som stryker eller ikke får levert en eksamen, må kun ta den eksamenen på nytt/senere. Konteeksamen tas normalt i begge eksamenene tidligst mulig påfølgende semester. Alle eksamensdeler må vurderes til bestått for at studenten skal kunne få bestått emnet.

Gjelder begge eksamensløsninger hvis en del av eksamen er gjort med en medstudent:

Studentene vurderes samlet med én karakter på denne eksamenen. For både eksamensløsning A og B, eksamen, skal en kort refleksjon om samarbeidet formidles skriftlig.

Assessment

Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret. Eksamen er en individuell muntlig eksamen, om lag 30 minutter med utgangspunkt i arbeidskravmappen.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) ellerhttp://www.hioa.no/Studier-og-kurs/Skikkethetsvurdering for nærmere informasjon.

Permitted exam materials and equipment

Inntil to A4-sider med stikkord eller tankekart.

Grading scale

Gradert skala A-F på begge eksamener, uavhengig av hvilken eksamenform som velges.

Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne.

Skriftlig eksamen kan påklages.

Examiners

Eksamen vurderes av ekstern og intern sensor.