Programplaner og emneplaner - Student
BLH3110 Pedagogical Work with Children Under Three Years Old Course description
- Course name in Norwegian
- Pedagogisk arbeid med barn under tre år
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.
Emnet "Pedagogisk arbeid med barn under 3 år" er spesielt rettet mot arbeid med de yngste barna i barnehager. Emnet vektlegger kunnskaper om små barns utvikling og læring, samt innlevelse i barns behov og opplevelser. Kvaliteten på samspillet med voksne er viktig for barns utvikling og læring. I emnet vil derfor kunnskap om disse perspektivene være sentrale. Trygghet, tilknytning, nærhet, anerkjennelse og oppmuntring i hverdagen er nøkkelfaktorer for å gi barn gode utviklingsmuligheter. Små barn har glede av å være sammen og er i stand til å opprette sosiale relasjoner med hverandre. Barnehagen må gi de yngste barna tid og muligheter til å utvikle samvær og lek med jevnaldrende gjennom voksnes nærvær, fysisk tilrettelegging og planlegging av hverdagen.
Rammeplan for barnehagen gir forpliktende mål for arbeidet i barnehagen. Det stilles krav til kvalitet i det sosiale samspillet og det legges vekt på sosial handlingsdyktighet, språk og kommunikasjon samtidig som barn i barnehagen skal møte et kultur- og faginnhold. I fordypningsemnet rettes fokus mot ulike gruppeorganiseringer og barnehagetilbud for små barn.
Required preliminary courses
Progresjonskrav for utdanningen fremgår av programplan for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng)
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- økt kunnskap og forståelse for den sentrale betydning samspillet de yngste barna har med voksne og med andre barn har for barns utvikling og læring.
- utvidet sine kunnskaper om hvordan de yngste barna tilegner seg sosial handlingsdyktighet, språk og evne til kommunikasjon.
- økt kunnskap om og styrket sin innlevelse i rollen som oppdrager, omsorgsperson og kulturformidler for små barn
- økt kunnskap om foreldresamarbeid, foreldremedvirkning, og om betydningen av samfunnsforhold for småbarnsfamilier i storbyen
Ferdigheter
Studenten viser
- evne til innlevelse i små barns væremåter, uttrykksformer og opplevelse.
- bevissthet om egen væremåtes betydning for barns trivsel og selvoppfatning.
- økt kunnskap om, og reflekterte erfaringer med, arbeid med faginnhold i grupper med barn opp til tre år
Generell kompetanse
Studenten har
- videreutviklet sin veiledningskompetanse med fokus på samspill og arbeid med de minste barna.
- økt sin kompetanse innen ledelse, planlegging, gjennomføring og vurdering av ulike barnehagetilbud for små barn i storbyen.
- økt kunnskap og viser evner til å skape og lede gode tilbud for små barn som er i samsvar med lov og forskrift.
Content
Innholdet i fordypningen består av fem hovedtemaer. Det flerkulturelle perspektivet, likestilling mellom kjønnene og barn med spesielle behov belyses innenfor de ulike temaene.
1. Sosialt samspill, utvikling og læring
I dette hovedtemaet skal studentene tilegne seg grunnleggende kunnskaper om små barns utvikling og relasjoner.
- Barns utvikling de tre første leveår
- Relasjoner mellom voksne og barn
- Jevnaldringsrelasjoner
- Språk, kommunikasjonsevne og sosial handlingsdyktighet
- Tilknytningsteori relatert til arbeid i barnehager
- Individuelle forskjeller
2. Lek, kultur og hverdagsaktiviteter
Dette hovedtemaet legger vekt på barnehagens innhold for små barn både når det gjelder kultur og hverdagsaktiviteter. Fokus på småbarns lek og små barn som kulturskapere
- Voksnes betydninger i lek
- Kulturformidling og estetiske aktiviteter med små barn
- Hverdagsaktiviteter og faginnhold
- Organisering av barnehagedagen
- Fysisk miljø, lekemateriell og lekemiljø
3. De voksnes roller
I dette hovedtemaet skal studentene tilegne seg kompetanse som samarbeidspartnere, personalledere og pedagogisk ledere.
- Ledelse, veiledning og utvikling av kompetanse i personalet
- Foreldresamarbeid
- Observasjon av samspill
- Planlegging, tilrettelegging og vurdering av arbeid med små barn i barnehage
4. De yngste barna i samfunnet og storbyen
I dette hovedtemaet skal studentene tilegne seg innsikt i familiers og små barns vilkår i samfunnet.
- Familien og små barns plass i samfunnet
- Tiltak for små barn og småbarnsfamilier
- Offentlig og politisk debatt som angår vilkårene for små barn og deres familier
- Små barns medvirkning i barnehagen
- Små barn og etikk
5. Ulike barnehageformer
I dette hovedtemaet skal studentene få kunnskaper om kvalitet i barnehagetilbudet for småbarn, og ulike måter å organisere barnehagetilbud for små barn
- Innholdet i kvalitetsbegrepet, og hvilken betydning kvalitet i barnehagetilbud har for småbarna utvikling
- Tilrettelegging for små barn i ulike gruppetyper og barnehageformer
Teaching and learning methods
Emnet består av varierte arbeids- og undervisningsformer, individuelt og i gruppe. Arbeid med litteratur og refleksjoner individuelt og sammen med medstudenter og lærere både i skriftlige og muntlige arbeider. Studiet er i stor grad basert på læring sammen med andre. I tillegg forutsettes egeninnsats og selvstudium. Informasjonsteknologi (IKT) inngår som integrert del av læringsaktivitetene i emnet.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Fordypningsoppgave i gruppe knyttet til observasjoner fra praksis, omfang, 3000 ord +/- 10%
- Fagseminar - muntlig framlegg i gruppe knyttet til tema lek, kultur og hverdagsaktivitet
Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i følgende faglige aktiviteter:
- Forberedelse og etterarbeid knyttet til arbeidskrav 1 - observasjonsarbeid i barnehagen
- Deltakelse i forberedelser til og gjennomføring av arbeidskrav 2 - fagseminar
- Forberedelse og etterarbeid knyttet til observasjon, punktpraksis - ulike barnehageformer
Undervisningsplanen angir hvilke faglige aktiviteter som krever deltakelse. Ved fravær må studenten enten ta igjen undervisningen eller gjennomføre et alternativt faglig opplegg.
Krav til 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning. Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid.
Assessment
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over syv dager. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.
Skikkethetsvurdering Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatte så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Det blir gitt gradert karakter A-F, der A-E er bestått og F er ikke bestått.
Examiners
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.