EPN-V2

BLH3110 Pedagogical Work with Children Under Three Years Old Course description

Course name in Norwegian
Pedagogisk arbeid med barn under tre år
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.

Emnet "Pedagogisk arbeid med barn under 3 år" er spesielt rettet mot arbeid med de yngste barna i barnehager. Emnet vektlegger kunnskaper om små barns utvikling og læring, samt innlevelse i barns behov og opplevelser. Kvaliteten på samspillet med voksne er viktig for barns utvikling og læring. I emnet vil derfor kunnskap om disse perspektivene være sentrale. Trygghet, tilknytning, nærhet, anerkjennelse og oppmuntring i hverdagen er nøkkelfaktorer for å gi barn gode utviklingsmuligheter. Små barn har glede av å være sammen og er i stand til å opprette sosiale relasjoner med hverandre. Barnehagen må gi de yngste barna tid og muligheter til å utvikle samvær og lek med jevnaldrende gjennom voksnes nærvær, fysisk tilrettelegging og planlegging av hverdagen.

Rammeplan for barnehagen gir forpliktende mål for arbeidet i barnehagen. Det stilles krav til kvalitet i det sosiale samspillet og det legges vekt på sosial handlingsdyktighet, språk og kommunikasjon samtidig som barn i barnehagen skal møte et kultur- og faginnhold. I fordypningsemnet rettes fokus mot ulike gruppeorganiseringer og barnehagetilbud for små barn.

Required preliminary courses

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i bestemte faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

Avsluttende vurdering tar utgangspunkt i innholdet i arbeidskravmappen.

1: Naturlekeplass. Gruppe arbeid med muntlig gruppepresentasjon 15 minutter og individuelt skriftlig notat på 1200 ord (+/- 10 %).

2: Planter: Objektsamling på inntil 20 objekter. Skriftlig notat 500 ord (+/- 10%).

3: Danning og livsmestring: Skriftlig notat 1200 ord (+/- 10%).

4: Friluftsliv: Fremlegg med bruk av bilder, film eller PowerPoint basert på erfaringer fra egne turer.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

  • Tilstedeværelse på alle fremlegg knyttet til mappebidrag.
  • Delta på veiledninger der oppgaveteksten i mappeoppgaven krever dette.
  • Turer, ekskursjoner og internasjonale prosjektaktiviteter som er angitt i semesterplanen

Krav til 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

Utfyllende informasjon om arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • økt kunnskap og forståelse for den sentrale betydning samspillet de yngste barna har med voksne og med andre barn har for barns utvikling og læring.
  • utvidet sine kunnskaper om hvordan de yngste barna tilegner seg sosial handlingsdyktighet, språk og evne til kommunikasjon.
  • økt kunnskap om og styrket sin innlevelse i rollen som oppdrager, omsorgsperson og kulturformidler for små barn
  • økt kunnskap om foreldresamarbeid, foreldremedvirkning, og om betydningen av samfunnsforhold for småbarnsfamilier i storbyen

Ferdigheter

Studenten viser

  • evne til innlevelse i små barns væremåter, uttrykksformer og opplevelse.
  • bevissthet om egen væremåtes betydning for barns trivsel og selvoppfatning.
  • økt kunnskap om, og reflekterte erfaringer med, arbeid med faginnhold i grupper med barn opp til tre år

Generell kompetanse

Studenten har

  • videreutviklet sin veiledningskompetanse med fokus på samspill og arbeid med de minste barna.
  • økt sin kompetanse innen ledelse, planlegging, gjennomføring og vurdering av ulike barnehagetilbud for små barn i storbyen.
  • økt kunnskap og viser evner til å skape og lede gode tilbud for små barn som er i samsvar med lov og forskrift.

Content

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Teaching and learning methods

Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret. Eksamen er en individuell muntlig eksamen, om lag 30 minutter med utgangspunkt i arbeidskravmappen.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) ellerhttp://www.hioa.no/Studier-og-kurs/Skikkethetsvurdering for nærmere informasjon.

Course requirements

Eksamen vurderes av ekstern og intern sensor.

Assessment

Retten til å avlegge eksamen forutsetter at følgende arbeidskrav er godkjent:

  • En skriftlig gruppeoppgave (4-6 studenter) på 1500 ord +/- 10%. Problemstilling skal knyttes til temaer og litteratur knyttet til bolken «overordnete perspektiver».
  • Et muntlig gruppeframlegg (4-6 studenter) med utgangspunkt i den skriftlige gruppeoppgaven; framlegget presenteres og drøftes med studenter og faglærere, omfang 30 min.
  • Fagseminarer - individuelt muntlig framlegg med utgangspunkt i oppgitt tema som presenteres for og drøftes med studenter og faglærere, omfang om lag 20 min.

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

Utfyllende informasjon om arbeidskrav, krav om deltakelse i faglige aktiviteter og krav om tilstedeværelse i undervisning finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i følgende faglige aktiviteter:

  • To til tre ekskursjoner til ulike institusjoner.
  • Tre gruppearbeid med dokumentasjon knyttet til undervisning og forelesninger i hovedtemaene

Utfyllende informasjon om arbeidskrav, krav om deltakelse i faglige aktiviteter og krav om tilstedeværelse i undervisning finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatte så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Det blir gitt gradert karakter A-F, der A-E er bestått og F er ikke bestått.

Examiners

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 2000 ord +/- 10%.

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Det gis ny oppgavetekst ved ny og utsatt eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.