Programplaner og emneplaner - Student
BLH3110 Pedagogical Work with Children Under Three Years Old Course description
- Course name in Norwegian
- Pedagogisk arbeid med barn under tre år
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.
Emnet "Pedagogisk arbeid med barn under 3 år" er spesielt rettet mot arbeid med de yngste barna i barnehager. Emnet vektlegger kunnskaper om små barns utvikling og læring, samt innlevelse i barns behov og opplevelser. Kvaliteten på samspillet med voksne er viktig for barns utvikling og læring. I emnet vil derfor kunnskap om disse perspektivene være sentrale. Trygghet, tilknytning, nærhet, anerkjennelse og oppmuntring i hverdagen er nøkkelfaktorer for å gi barn gode utviklingsmuligheter. Små barn har glede av å være sammen og er i stand til å opprette sosiale relasjoner med hverandre. Barnehagen må gi de yngste barna tid og muligheter til å utvikle samvær og lek med jevnaldrende gjennom voksnes nærvær, fysisk tilrettelegging og planlegging av hverdagen.
Rammeplan for barnehagen gir forpliktende mål for arbeidet i barnehagen. Det stilles krav til kvalitet i det sosiale samspillet og det legges vekt på sosial handlingsdyktighet, språk og kommunikasjon samtidig som barn i barnehagen skal møte et kultur- og faginnhold. I fordypningsemnet rettes fokus mot ulike gruppeorganiseringer og barnehagetilbud for små barn.
Required preliminary courses
Progresjonskrav for utdanningen fremgår av programplan for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng)
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- økt kunnskap og forståelse for den sentrale betydning samspillet de yngste barna har med voksne og med andre barn har for barns utvikling og læring.
- utvidet sine kunnskaper om hvordan de yngste barna tilegner seg sosial handlingsdyktighet, språk og evne til kommunikasjon.
- økt kunnskap om og styrket sin innlevelse i rollen som oppdrager, omsorgsperson og kulturformidler for små barn
- økt kunnskap om foreldresamarbeid, foreldremedvirkning, og om betydningen av samfunnsforhold for småbarnsfamilier i storbyen
Ferdigheter
Studenten viser
- evne til innlevelse i små barns væremåter, uttrykksformer og opplevelse.
- bevissthet om egen væremåtes betydning for barns trivsel og selvoppfatning.
- økt kunnskap om, og reflekterte erfaringer med, arbeid med faginnhold i grupper med barn opp til tre år
Generell kompetanse
Studenten har
- videreutviklet sin veiledningskompetanse med fokus på samspill og arbeid med de minste barna.
- økt sin kompetanse innen ledelse, planlegging, gjennomføring og vurdering av ulike barnehagetilbud for små barn i storbyen.
- økt kunnskap og viser evner til å skape og lede gode tilbud for små barn som er i samsvar med lov og forskrift.
Content
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om oppvekstsvilkår i et inkluderende fellesskap
- har kunnskap om inkluderende prosesser og spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet
- har kunnskap om barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging av ulik og sammensatt art
Ferdigheter
Studenten
- er i stand til å identifisere særlige behov, igangsette tiltak og arbeide forebyggende
- er i stand til å kunne ivareta alle barn i gruppa - både de yngste, barn med nedsatt funksjonsevne, barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging, og barn utsatt for omsorgssvikt
- kan legge til rette både ut fra den enkeltes evner og forutsetninger og barnegruppas behov
Generell kompetanse
Studenten
- kan fremme inkluderende og likeverdige utviklings- og læringsmuligheter for alle barn i en mangfoldig og kompleks barnehage
- kan forebygge ulikhetsskapende prosesser
- kan utvikle gode og inkluderende språk- og læringsmiljøer for alle barn
- kan forebygge mobbing og utestengning av enkeltbarn og grupper av barn
- kan lede inkluderende prosesser både blant barn og personale
Teaching and learning methods
Emnet består av varierte arbeids- og undervisningsformer, individuelt og i gruppe. Arbeid med litteratur og refleksjoner individuelt og sammen med medstudenter og lærere både i skriftlige og muntlige arbeider. Studiet er i stor grad basert på læring sammen med andre. I tillegg forutsettes egeninnsats og selvstudium. Informasjonsteknologi (IKT) inngår som integrert del av læringsaktivitetene i emnet.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Fordypningsoppgave i gruppe knyttet til observasjoner fra praksis, omfang, 3000 ord +/- 10%
- Fagseminar - muntlig framlegg i gruppe knyttet til tema lek, kultur og hverdagsaktivitet
Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i følgende faglige aktiviteter:
- Forberedelse og etterarbeid knyttet til arbeidskrav 1 - observasjonsarbeid i barnehagen
- Deltakelse i forberedelser til og gjennomføring av arbeidskrav 2 - fagseminar
- Forberedelse og etterarbeid knyttet til observasjon, punktpraksis - ulike barnehageformer
Undervisningsplanen angir hvilke faglige aktiviteter som krever deltakelse. Ved fravær må studenten enten ta igjen undervisningen eller gjennomføre et alternativt faglig opplegg.
Krav til 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning. Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid.
Assessment
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over syv dager. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.
Skikkethetsvurdering Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatte så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Det blir gitt gradert karakter A-F, der A-E er bestått og F er ikke bestått.
Examiners
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.