EPN-V2

BLH3110 Pedagogical Work with Children Under Three Years Old Course description

Course name in Norwegian
Pedagogisk arbeid med barn under tre år
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Curriculum
FALL 2022
Schedule
  • Introduction

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer;

    ;

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.;

  • Required preliminary courses

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Learning outcomes

    Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Content

    Innholdet i fordypningen består av fem hovedtemaer. Det flerkulturelle perspektivet, likestilling mellom kjønnene og barn med spesielle behov belyses innenfor de ulike temaene.

    1. Sosialt samspill, utvikling og læring

    I dette hovedtemaet skal studentene tilegne seg grunnleggende kunnskaper om små barns utvikling og relasjoner.

    • Barns utvikling de tre første leveår
    • Relasjoner mellom voksne og barn
    • Jevnaldringsrelasjoner
    • Språk, kommunikasjonsevne og sosial handlingsdyktighet
    • Tilknytningsteori relatert til arbeid i barnehager
    • Individuelle forskjeller

    2. Lek, kultur og hverdagsaktiviteter

    Dette hovedtemaet legger vekt på barnehagens innhold for små barn både når det gjelder kultur og hverdagsaktiviteter. Fokus på småbarns lek og små barn som kulturskapere

    • Voksnes betydninger i lek
    • Kulturformidling og estetiske aktiviteter med små barn
    • Hverdagsaktiviteter og faginnhold
    • Organisering av barnehagedagen
    • Fysisk miljø, lekemateriell og lekemiljø

    3. De voksnes roller

    I dette hovedtemaet skal studentene tilegne seg kompetanse som samarbeidspartnere, personalledere og pedagogisk ledere.

    • Ledelse, veiledning og utvikling av kompetanse i personalet
    • Foreldresamarbeid
    • Observasjon av samspill
    • Planlegging, tilrettelegging og vurdering av arbeid med små barn i barnehage

    4. De yngste barna i samfunnet og storbyen

    I dette hovedtemaet skal studentene tilegne seg innsikt i familiers og små barns vilkår i samfunnet.

    • Familien og små barns plass i samfunnet
    • Tiltak for små barn og småbarnsfamilier
    • Offentlig og politisk debatt som angår vilkårene for små barn og deres familier
    • Små barns medvirkning i barnehagen
    • Små barn og etikk

    5. Ulike barnehageformer

    I dette hovedtemaet skal studentene få kunnskaper om kvalitet i barnehagetilbudet for småbarn, og ulike måter å organisere barnehagetilbud for små barn

    • Innholdet i kvalitetsbegrepet, og hvilken betydning kvalitet i barnehagetilbud har for småbarna utvikling
    • Tilrettelegging for små barn i ulike gruppetyper og barnehageformer
  • Teaching and learning methods

    Intern og ekstern sensor

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. Fordypningsoppgave i gruppe knyttet til observasjoner fra praksis, omfang, 3000 ord +/- 10%
    2. Fagseminar - muntlig framlegg i gruppe knyttet til tema lek, kultur og hverdagsaktivitet

    Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

    Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i følgende faglige aktiviteter:

    • Forberedelse og etterarbeid knyttet til arbeidskrav 1 - observasjonsarbeid i barnehagen
    • Deltakelse i forberedelser til og gjennomføring av arbeidskrav 2 - fagseminar
    • Forberedelse og etterarbeid knyttet til observasjon, punktpraksis -; ulike barnehageformer

    Undervisningsplanen angir hvilke faglige aktiviteter som krever deltakelse. Ved fravær må studenten enten ta igjen undervisningen eller gjennomføre et alternativt faglig opplegg.

    Krav til 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen

    Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning. Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid.

  • Assessment

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen over syv dager. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.

    ;

    Skikkethetsvurdering;Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

  • Permitted exam materials and equipment

    ;Alle hjelpemidler er tillatte så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Det blir gitt gradert karakter A-F, der A-E er bestått og F er ikke bestått.

  • Examiners

    Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.;