Programplaner og emneplaner - Student
BLH3110 Pedagogical Work with Children Under Three Years Old Course description
- Course name in Norwegian
- Pedagogisk arbeid med barn under tre år
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.
Emnet "Pedagogisk arbeid med barn under 3 år" er spesielt rettet mot arbeid med de yngste barna i barnehager. Emnet vektlegger kunnskaper om små barns utvikling og læring, samt innlevelse i barns behov og opplevelser. Kvaliteten på samspillet med voksne er viktig for barns utvikling og læring. I emnet vil derfor kunnskap om disse perspektivene være sentrale. Trygghet, tilknytning, nærhet, anerkjennelse og oppmuntring i hverdagen er nøkkelfaktorer for å gi barn gode utviklingsmuligheter. Små barn har glede av å være sammen og er i stand til å opprette sosiale relasjoner med hverandre. Barnehagen må gi de yngste barna tid og muligheter til å utvikle samvær og lek med jevnaldrende gjennom voksnes nærvær, fysisk tilrettelegging og planlegging av hverdagen.
Rammeplan for barnehagen gir forpliktende mål for arbeidet i barnehagen. Det stilles krav til kvalitet i det sosiale samspillet og det legges vekt på sosial handlingsdyktighet, språk og kommunikasjon samtidig som barn i barnehagen skal møte et kultur- og faginnhold. I fordypningsemnet rettes fokus mot ulike gruppeorganiseringer og barnehagetilbud for små barn.
Required preliminary courses
Progresjonskrav for utdanningen fremgår av programplan for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng)
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- økt kunnskap og forståelse for den sentrale betydning samspillet de yngste barna har med voksne og med andre barn har for barns utvikling og læring.
- utvidet sine kunnskaper om hvordan de yngste barna tilegner seg sosial handlingsdyktighet, språk og evne til kommunikasjon.
- økt kunnskap om og styrket sin innlevelse i rollen som oppdrager, omsorgsperson og kulturformidler for små barn
- økt kunnskap om foreldresamarbeid, foreldremedvirkning, og om betydningen av samfunnsforhold for småbarnsfamilier i storbyen
Ferdigheter
Studenten viser
- evne til innlevelse i små barns væremåter, uttrykksformer og opplevelse.
- bevissthet om egen væremåtes betydning for barns trivsel og selvoppfatning.
- økt kunnskap om, og reflekterte erfaringer med, arbeid med faginnhold i grupper med barn opp til tre år
Generell kompetanse
Studenten har
- videreutviklet sin veiledningskompetanse med fokus på samspill og arbeid med de minste barna.
- økt sin kompetanse innen ledelse, planlegging, gjennomføring og vurdering av ulike barnehagetilbud for små barn i storbyen.
- økt kunnskap og viser evner til å skape og lede gode tilbud for små barn som er i samsvar med lov og forskrift.
Content
Innholdet i fordypningen består av fem hovedtemaer. Det flerkulturelle perspektivet, likestilling mellom kjønnene og barn med spesielle behov belyses innenfor de ulike temaene.
1. Sosialt samspill, utvikling og læring
I dette hovedtemaet skal studentene tilegne seg grunnleggende kunnskaper om små barns utvikling og relasjoner.
- Barns utvikling de tre første leveår
- Relasjoner mellom voksne og barn
- Jevnaldringsrelasjoner
- Språk, kommunikasjonsevne og sosial handlingsdyktighet
- Tilknytningsteori relatert til arbeid i barnehager
- Individuelle forskjeller
2. Lek, kultur og hverdagsaktiviteter
Dette hovedtemaet legger vekt på barnehagens innhold for små barn både når det gjelder kultur og hverdagsaktiviteter. Fokus på småbarns lek og små barn som kulturskapere
- Voksnes betydninger i lek
- Kulturformidling og estetiske aktiviteter med små barn
- Hverdagsaktiviteter og faginnhold
- Organisering av barnehagedagen
- Fysisk miljø, lekemateriell og lekemiljø
3. De voksnes roller
I dette hovedtemaet skal studentene tilegne seg kompetanse som samarbeidspartnere, personalledere og pedagogisk ledere.
- Ledelse, veiledning og utvikling av kompetanse i personalet
- Foreldresamarbeid
- Observasjon av samspill
- Planlegging, tilrettelegging og vurdering av arbeid med små barn i barnehage
4. De yngste barna i samfunnet og storbyen
I dette hovedtemaet skal studentene tilegne seg innsikt i familiers og små barns vilkår i samfunnet.
- Familien og små barns plass i samfunnet
- Tiltak for små barn og småbarnsfamilier
- Offentlig og politisk debatt som angår vilkårene for små barn og deres familier
- Små barns medvirkning i barnehagen
- Små barn og etikk
5. Ulike barnehageformer
I dette hovedtemaet skal studentene få kunnskaper om kvalitet i barnehagetilbudet for småbarn, og ulike måter å organisere barnehagetilbud for små barn
- Innholdet i kvalitetsbegrepet, og hvilken betydning kvalitet i barnehagetilbud har for småbarna utvikling
- Tilrettelegging for små barn i ulike gruppetyper og barnehageformer
Teaching and learning methods
Emnet består av varierte arbeids- og undervisningsformer, individuelt og i gruppe. Arbeid med litteratur og refleksjoner individuelt og sammen med medstudenter og lærere både i skriftlige og muntlige arbeider. Studiet er i stor grad basert på læring sammen med andre. I tillegg forutsettes egeninnsats og selvstudium. Informasjonsteknologi (IKT) inngår som integrert del av læringsaktivitetene i emnet.
Course requirements
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan redegjøre for ulike perspektiv på kropp, helse og sykdom
- kan redegjøre for begrepene helsefremmende og forebyggende arbeid
- kan redegjøre for profesjonsbegrepet
- kan redegjøre for fysioterapifagets og mensendiecktradisjonens historiske utvikling
- kan redegjøre for arbeidsprinsipper i instruksjon av Mensendieckøvelser
- har kunnskap om kommunikasjon og gruppeprosesser
- har kunnskap om læring
- kan beskrive etiske teorier og begreper
- kjenner til vitenskapsteori og forskningstradisjoner som er relevante for helsefag
- kjenner til forvaltningsnivåene i helsetjenesten og relevant lovverk
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende observasjon som metode i analyse av kropp og bevegelse
- velge mensendieckøvelser ut fra enkle biomekaniske prinsipper
- vise basale ferdigheter i egen utførelse av mensendieckøvelser
- anvende mensendieckinstruksjonens prinsipper i veiledning og instruksjon av mensendieckøvelser på medstudenter
- vise kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i samarbeid med medstudenter
- vise varhet, respekt og faglig forsvarlig atferd i samhandling med medstudent
- kan drøfte etiske dilemmaer i helsefaglig praksis
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over egen læreprosess
- skrive oppgaver etter formelle retningslinjer
Assessment
Læringsutbyttene fordrer varierte undervisningsformer: forelesninger, ferdighetstrening, seminarer, akttegning, skriftlige oppgaver, gruppearbeid og selvstudier. Ferdighetstreningen omfatter både deltakelse i mensendieck-gymnastikk og gruppearbeid knyttet til kasuistikkoppgaver der studentene veileder og instruerer hverandre i relevante mensendieck-øvelser. Studentene arbeider med praktiske og teoretiske oppgaver både individuelt og i grupper av ulik størrelse. Skriftlige oppgaver samles i en mappe som må innleveres for å kunne fremstille seg til eksamen.
Studentene får tilbakemelding på sin læreprosess både fra faglærer og medstudenter.
Studentene har praksis én dag hvor de observerer fysioterapeuter i arbeid.
Permitted exam materials and equipment
For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt, og mappe må være innlevert ca. 2 uker eksamen.
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell praktisk og muntlig eksamen, inntil 30 minutter. Studenten skal først vise praktiske ferdigheter. Deretter følger muntlig eksaminering som tar utgangspunkt både i den praktiske delen og i mappen.
Grading scale
Ingen hjelpemidler ved eksamen
Examiners
Bestått/ikke bestått