EPN-V2

BLH3110 Pedagogical Work with Children Under Three Years Old Course description

Course name in Norwegian
Pedagogisk arbeid med barn under tre år
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

Kunnskapsområdet skal gi studentene grunnleggende forståelse av hvordan språk, litteratur og matematikk kan brukes som kilder til opplevelse, lek, kommunikasjon, læring og danning. Studentene skal erverve innsikter og ferdigheter i barns kommunikative, språklige, matematiske og litterære kompetanse. Kunnskapsområdet fokuserer på barnehagelærerens rolle og ansvar for å gi barn varierte erfaringer med tilpassede språklige, litterære og matematiske aktiviteter. Kunnskapsområdet belyser temaer knyttet til overgangen barnehage/skole.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • økt kunnskap og forståelse for den sentrale betydning samspillet de yngste barna har med voksne og med andre barn har for barns utvikling og læring.
  • utvidet sine kunnskaper om hvordan de yngste barna tilegner seg sosial handlingsdyktighet, språk og evne til kommunikasjon.
  • økt kunnskap om og styrket sin innlevelse i rollen som oppdrager, omsorgsperson og kulturformidler for små barn
  • økt kunnskap om foreldresamarbeid, foreldremedvirkning, og om betydningen av samfunnsforhold for småbarnsfamilier i storbyen

Ferdigheter

Studenten viser

  • evne til innlevelse i små barns væremåter, uttrykksformer og opplevelse.
  • bevissthet om egen væremåtes betydning for barns trivsel og selvoppfatning.
  • økt kunnskap om, og reflekterte erfaringer med, arbeid med faginnhold i grupper med barn opp til tre år

Generell kompetanse

Studenten har

  • videreutviklet sin veiledningskompetanse med fokus på samspill og arbeid med de minste barna.
  • økt sin kompetanse innen ledelse, planlegging, gjennomføring og vurdering av ulike barnehagetilbud for små barn i storbyen.
  • økt kunnskap og viser evner til å skape og lede gode tilbud for små barn som er i samsvar med lov og forskrift.

Content

Part 1 The grade scale will be in accordance with the ECTS grading scale, with A – E as pass grades and F as a fail grade.

Part 2 The grade scale will be pass/fail.

Teaching and learning methods

The Nordic countries have a long tradition of outdoor education. This course focuses on play and movement, and experimental work related to a variety of environments in educational contexts. The course will have a theoretical and practical approach to the topics. The students’ own experiences from acting, moving and living in nature are a key element in the course. Field trips and hiking tours are embedded in the course.

The course content is based on the two disciplines natural science and physical education. With kindergartens and schools as the target area, the course seeks to provide insight into and competency in outdoor education, play and movement and how to organise didactic courses and activities for children. Furthermore, the students will compare the knowledge they acquire with the pedagogical traditions in their own country. The pedagogical project has a problem-based focus on play, movement, nature and/or outdoor education.

Joint events with the other Nordic Childhoods courses are integrated as overnight trips and outdoor excursions. The courses focus on play, learning by doing, experience and workshops and also visits to schools, kindergartens and other institutions.

Course requirements

Undervisningen er forskningsbasert, profesjonsrettet og praksisnær. Det vil i undervisningen legges vekt på formidling og diskusjon av forskningsresultater innenfor aktuelle fagfelt. Temaene som tas opp til undervisningen er profesjonsrettete. Studentene vil tilegne seg kunnskaper og utvikle sine ferdigheter gjennom studiet i et vekselspill mellom erfaringene de får med seg fra praksisopplæringen og fagstoffet som gjennomgås på forelesninger og seminarer på universitetet.

Studiet benytter seg av ulike arbeidsformer (blant annet forelesninger, seminarer, selvstudium, skriftlig og muntlig arbeid, individuelt og i gruppe, samt praksisopplæring) og ulike læringsarenaer (universitetet og barnehage) for å binde forskning og teori sammen med praksisfelt og for å aktivere studenten. Undervisningen i kunnskapsområdet vil i stor grad basere seg på dialog, særlig gjennom seminarer, erfaringsdelinger og faglige diskusjoner. I tillegg får studentene lesehjelp i form av en digital kunnskapsprøve.

I emnet ligger også temadagen Refleksjon, profesjon, praksis 1 (RPP1). Temaet videreføres i kunnskapsområdet samfunn, religion, livssyn og etikk (RPP2).

Veiledet praksisstudier

Praksisstudiet i andre studieår er veiledet og består av 35 praksisdager. Fem av disse dagene har fokus på overgangen fra barnehage til skole.

Fravær fra praksis i emnet må være tatt igjen innen utgangen av vårsemesteret. Praksislærer vurderer praksisostudiet til bestått eller ikke bestått.

Mer informasjon om praksisstudier finnes i retningslinjer for praksisstudiet og i heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden

For utfyllende informasjon om praksisstudier se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).

Assessment

Different study methods will be used, such as lectures, dialogue in the classroom, activities, and

hands-on training, reflective practice, self-directed work in groups, individual work, text

reading, field study, paper writing and presentations. English is the language of instruction in

lectures.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatte så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

The following coursework requirements must be met before the student can sit the exam:

  • Carry out a one-day hike or overnight stay in the forest and an oral presentation of experiences from the hike.
  • Group work (four to six participants): A written paper based on a subject addressed in the course in agreement with the teacher (1,500- 1,900 words).
  • Make a poster in groups (four to six participants) on a selected topic in agreement with the teacher. The poster will be presented at a presentation day with the class. Each group has to give a presentation of the poster to the class (approx. 10 minutes).

Coursework requirements must be met by the deadlines. Coursework requirements are evaluated as pass/fail. Valid absence documented by a medical certificate or similar is not an excuse for not meeting the coursework requirements. Students who, due to illness or other valid and documented reasons, do not meet the coursework requirements by the deadlines, may be given longer deadlines. A new deadline for meeting the coursework requirements is agreed with the relevant teacher in each case.

Coursework requirements are evaluated with a pass/fail. Students who meet the coursework requirements by the deadline, but are awarded a fail grade, shall be given another attempt to meet the coursework requirements. A new deadline for meeting the coursework requirements is agreed with the relevant teacher in each case.

Examiners

Ingen hjelpemidler er tillatt.