Programplaner og emneplaner - Student
BLH3110 Pedagogical Work with Children Under Three Years Old Course description
- Course name in Norwegian
- Pedagogisk arbeid med barn under tre år
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
FALL 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studiet vil veksle mellom forelesninger, gruppe- og samarbeidsbaserte undervisningsformer og legger vekt på både teoretisk og praktisk arbeid. Studiet er aktivitetsbasert og opplevelsesorientert. Undervisningen vil derfor både skje i klasserom, på ekskursjoner og på overnattingsturer. Studentene må selv dekke utgifter til mat, leie av kano m.m. på turer og i mappearbeid på inntil ca. 1500 kroner.
Required preliminary courses
Arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
En mappe bestående av fire bidrag. Avsluttende vurdering tar utgangspunkt i innholdet i arbeidskravmappen.
1: Naturlekeplass. Gruppe arbeid med muntlig gruppepresentasjon 15 minutter og individuelt skriftlig notat på 1200 ord (+/- 10 %).
2: Planter: Objektsamling på 30 objekter. Skriftlig notat 500 ord (+/- 10%).
3: Danning: Skriftlig notat 1200 ord (+/- 10%).
4: Friluftsliv: Fremlegg 10 minutter, med bruk av bilder, film eller PowerPoint basert på erfaringer fra egen tur.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Retten til å avlegge eksamen forutsetter tilstedeværelse og deltakelse i følgende faglige aktiviteter:
- Tilstedeværelse på alle fremlegg knyttet til mappebidrag.
- Delta på minst én veiledning der oppgaveteksten i mappeoppgaven krever dette.
- Veilede en gruppe CINP (Childhood in a Nordic Perspective) studenter og være med på en felles uteaktivitet
- Turer og ekskursjoner som er angitt i semesterplanen
Utfyllende informasjon om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Learning outcomes
Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret. Eksamen er en individuell muntlig eksamen, om lag 30 minutter med utgangspunkt i arbeidskravmappen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Content
Innholdet i fordypningen består av fem hovedtemaer. Det flerkulturelle perspektivet, likestilling mellom kjønnene og barn med spesielle behov belyses innenfor de ulike temaene.
1. Sosialt samspill, utvikling og læring
I dette hovedtemaet skal studentene tilegne seg grunnleggende kunnskaper om små barns utvikling og relasjoner.
- Barns utvikling de tre første leveår
- Relasjoner mellom voksne og barn
- Jevnaldringsrelasjoner
- Språk, kommunikasjonsevne og sosial handlingsdyktighet
- Tilknytningsteori relatert til arbeid i barnehager
- Individuelle forskjeller
2. Lek, kultur og hverdagsaktiviteter
Dette hovedtemaet legger vekt på barnehagens innhold for små barn både når det gjelder kultur og hverdagsaktiviteter. Fokus på småbarns lek og små barn som kulturskapere
- Voksnes betydninger i lek
- Kulturformidling og estetiske aktiviteter med små barn
- Hverdagsaktiviteter og faginnhold
- Organisering av barnehagedagen
- Fysisk miljø, lekemateriell og lekemiljø
3. De voksnes roller
I dette hovedtemaet skal studentene tilegne seg kompetanse som samarbeidspartnere, personalledere og pedagogisk ledere.
- Ledelse, veiledning og utvikling av kompetanse i personalet
- Foreldresamarbeid
- Observasjon av samspill
- Planlegging, tilrettelegging og vurdering av arbeid med små barn i barnehage
4. De yngste barna i samfunnet og storbyen
I dette hovedtemaet skal studentene tilegne seg innsikt i familiers og små barns vilkår i samfunnet.
- Familien og små barns plass i samfunnet
- Tiltak for små barn og småbarnsfamilier
- Offentlig og politisk debatt som angår vilkårene for små barn og deres familier
- Små barns medvirkning i barnehagen
- Små barn og etikk
5. Ulike barnehageformer
I dette hovedtemaet skal studentene få kunnskaper om ulike måter å organisere barnehagetilbud for små barn.
- Ulike barnehagetilbud for små barn
- Tilrettelegging for små barn i ulike gruppetyper og barnehageformer
Teaching and learning methods
Inntil to A4-sider med stikkord eller tankekart.
Course requirements
Eksamen vurderes av ekstern og intern sensor.
Assessment
Innholdet i fordypningen består av følgende hovedtemaer:
Barnehagelæreren og naturen
- Arbeid med ledelse av barn og personalet i en barnehage preget av mangfold
- De yngste barna
- Barn med særlige behov
- Barn med ulike erfaringer og forutsetninger
- Ledelse av demokratiske prosesser knyttet til arbeid med barn i natur
- Ledelse av endringsarbeid knyttet til arbeid med barn i natur
Naturen og mennesket
- Menneskets plass i naturen og sentrale emner innen økologisk filosofi knyttet til sammenhengen mellom mennesket, kultur og miljø
- Naturen som en av barnehagens danningsarenaer
- Friluftsliv i barnehagen i et kulturhistorisk perspektiv
Natur, lek og læring
- Mangfold i naturen: sammenheng og variasjoner av biotoper og nøkkelarter
- Enkelt og sikkert friluftsliv med barn til ulike årstider
- Spenningsfylt kroppslig lek i balansepunktet mellom sikkerhet og risiko
- Kjønnsroller knyttet til lek i naturen
Lover, forskrifter og sikkerhet
- Enkel førstehjelp og livredning i vann
- Ulykkesforebyggende tiltak
- Lover og regler for opphold og ferdsel i natur
Barnehagens naturpregede nærmiljø
- Kartlegge og vurdere områder i nærmiljøet for lek, utforskning og læring for alle barn
- Biologisk mangfold i nærmiljøet
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatte såfremt regler for kildehenvisning følges
Grading scale
Det blir gitt gradert karakter A-F, der A-E er bestått og F er ikke bestått.
Examiners
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.