EPN-V2

BLH3010 Practice and Study Placement at Institutions Outside Norway Course description

Course name in Norwegian
Praksis- og studieopphold ved institusjoner utenfor Norge
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Assessment of examinations in the educational (training) component will be conducted in accordance with the provisions regarding examinations and cheating in the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet; see the PhD Regulations, section 4.3. The form of assessment for all courses will be a pass or fail.

In all courses, the PhD candidates must hand in a paper based on their own research project, of typical lengths of 4000-5000 words. In the courses with a portfolio exam the candidates must also document the development and execution of a practical workshop.

The standard expectation is that the essay must be submitted within 2 months of course completion, although specification is found in each course description. In addition to passing the essay, course requirements (participation) must also be confirmed to be awarded the ECTS credits.

The form of assessment for the doctoral thesis (including assessment of the thesis by a committee and completion of a trial lecture and public defence) is as follows. Upon submission, the doctoral thesis will be examined by an assessment committee comprising two external members and one internal (OsloMet) member. OsloMet’s existing guidelines for assessment of the doctoral thesis state: To be approved, the doctoral thesis should be of a standard that would justify publication as part of the scientific literature in the given field of research. The thesis must satisfy the minimum requirements of research expertise, expressed through requirements pertaining to formulation of research questions, precision and logical stringency, a good command of relevant methods of analysis and an ability to reflect on their possibilities and limitations, as well as an overview and understanding of, and a reflective attitude to, other research in the field. When evaluating the thesis, emphasis is placed on determining whether the thesis represents an independent and comprehensive piece of scientific work of high academic standard. It is particularly important to consider whether the material and methods applied are relevant to the questions raised in the thesis, and whether the arguments and conclusions posited are valid. If the thesis is found worthy of public defence, a trial lecture and public defence will be held at OsloMet and chaired by the Rector, or someone appointed by the Rector.

The PhD degree is obtained by fulfilling the following requirements:

  • approval of the educational component
  • approval of the doctoral thesis
  • approval of the trial lecture on a given topic
  • approval of the public defence of the thesis

Required preliminary courses

Godkjenning som utvekslingsstudent i tråd med OsloMets regelverk.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdighet og generell kompetanse.

Kunnskaper

Studenten har:

  • kunnskaper om landet, regionen og kulturen hvor praksis og studieoppholdet foregår
  • innsikt i lokale barnehagepraksiser og pedagogisk tenkning i vertslandet/regionen
  • innsikt i barns livssituasjoner og kontekst i vertslandet - og regionen
  • kunnskap om interkulturell teori, komparativ og flerkulturell pedagogikk

Ferdigheter

Studenten kan:

  • kommunisere i en interkulturell kontekst
  • reflektere faglig, etisk og kritisk over egen og andres kulturelle og især pedagogiske tradisjoner og verdier

Generell kompetanse

Studenten

  • er faglig og etisk reflektert med hensyn til interkulturell kommunikasjonsteori og praksis
  • kan tilrettelegge for en reflektert og faglig fundert flerkulturell pedagogikk i møte med det kulturelle og språklige mangfold(et) i norske barnehager

Content

Emnet består av tre måneders barnehagepraksis samt studieopplegg ved en av fakultetets samarbeidsinstitusjoner.

I emnet legges det vekt på

  • interkulturell teori og flerkulturell pedagogikk
  • aktiv deltakelse i faglige forberedelser og under hele praksis-og studieoppholdet
  • loggføring av daglige erfaringer som utgangspunkt for refleksjonsnotater og eksamen
  • samtaler med medstudenter om de daglige erfaringer, til gjensidig støtte
  • fordypning i region og landspesifikt pensum
  • gruppearbeid om en aktuell problemstilling, knyttet til den daglige erfaring og til relevant teori
  • deltakelse i workshops for ansatte i de lokale barnehager, arrangert av samarbeidsinstitusjonen
  • samle materiale til eventuell bruk i den kommende bacheloroppgaven

Teaching and learning methods

Studentene deltar i et forberedelsesprogram som går over to til tre uker, hvor de får innsikt i temaer knyttet til det forestående utenlandsoppholdet.

Under oppholdet fører studenten nøyaktig logg over observasjoner i praksisbarnehagen. Ett til to refleksjonsnotater sendes veileder etter avtale. Studentgruppen skriver en oppgave om et tema valgt ut fra den erfaring som er gjort på stedet. Oppgavens tema skal være relevant for den barnehagevirkelighet studentene opplever der de er, men skal også ha et komparativt pedagogisk perspektiv. Oppgaven skal videre knyttes til kunnskap om kultur, kontekst og barns oppvekstvilkår i det landet studenten befinner seg. Tema og tidspunkt for innlevering avtales med veileder. Studentene oppfordres i tillegg til å knytte bacheloroppgaven til erfaringer og problemstillinger som er opparbeidet gjennom disse månedene.

Obligatorisk praksisopplæring

  • Hele utenlandsoppholdet varer i tre måneder.
  • Under oppholdet vil studentene være i praksis i minst to ulike barnehager/institusjoner for barn.
  • Delta i studieopplegg ved samarbeidsinstitusjonen og eventuelle workshops for ansatte innen barnehagefeltet, arrangert av samarbeidsinstitusjonen.
  • Delta i eventuelle relevante møter med lokale samarbeidspartnere.
  • Planlegge, gjennomføre og evaluere didaktiske prosesser i barnehagen og en workshop i samarbeid med lokalt personale. Dette dokumenteres med en skriftlig innlevering på om lag 1000 ord.
  • Én uke til å reise i vertsland/utlandet.
  • Én uke til eksamensarbeid.

Praksis er obligatorisk og gjennomføres etter avtalt plan.

Studenten gjennomfører 7 - 9 uker lokal praksis i barnehagen, minimum 4,5 timer per dag, etter avtalt plan. Studenten har 1 studiedag i uken, samt en uke til eksamensarbeid. I tillegg deltar studenten i studieopplegg ved samarbeidsinstitusjon, tilsvarende én uke.

Praksis i løpet av utenlandsoppholdet innpasses som fem ukers fulltidspraksis, som del av den obligatoriske praksisopplæringen i barnehagelærerutdanningen.

Course requirements

Obligatoriske aktiviteter:

  • Obligatorisk deltakelse i forberedelsesprogram

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Innlevering av to refleksjonsnotater, som vurderes av faglærer. Omfang: om lag 1500 ord pr. notat.

Arbeidskrav skal være levert og gjennomført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til godkjent eller ikke godkjent. Studenter som leverer arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ikke godkjent, har anledning til én ny innlevering. Studenten må da selv avtale ny innlevering for arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer - og utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Assessment

Avsluttende vurdering består av en skriftlig gruppeoppgave (4000-5000 ord avhengig av gruppestørrelse). Eksamensgruppen består av to til tre studenter pr. gruppe.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe kan ny/utsatt eksamen gjennomføres individuelt. Omfanget av den skriftlige oppgaven vil da bli tilpasset individuell gjennomføring av eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt

Grading scale

Det gis gradert karakter A-F.

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer.