Programplaner og emneplaner - Student
BLH3000 Management, Cooperation and Development Course description
- Course name in Norwegian
- Ledelse, samarbeid og utvikling
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2020
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Barnehagesektoren har i dag stort mangfold i eierskap, størrelse, organisering, personal- og barnegrupper. Dette mangfoldet stiller ulike krav til ledelsen i barnehagen. Kunnskapsområdet vektlegger den pedagogiske lederrollen og tar opp ledelse, samarbeid og utvikling. Ledelse inkluderer pedagogisk ledelse, personalledelse og ledelse av endrings- og utviklingsarbeid. Pedagogisk ledelse innbefatter lærings- og utviklingsprosesser i personalgruppen og i barnegruppen i samarbeid med personalet. Samarbeid omfatter også møter med foresatte og eksterne instanser.
-
Required preliminary courses
Praksisopplæringens innhold skal gjennomføres i nært og forpliktende samarbeid mellom praksisbarnehager, praksislærere i barnehagen, studenter og faglærere på universitetet.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- Har kunnskap om barnehagen som organisasjon, personalledelse samt samarbeid med foreldregruppen og andre samarbeidspartnere
- Har kunnskap om pedagogisk ledelse, ledelse av barnegrupper og personalet
- Har kunnskap om ledelse av utviklingsarbeid i barnehagen med vekt på veiledning og pedagogisk dokumentasjon for refleksjonsprosesser
- Har kunnskap om yrkesetiske problemstillinger forbundet med lederrollen
Ferdigheter
Studenten
- Kan selvstendig og i samarbeid med andre planlegge, begrunne, gjennomføre, dokumentere og evaluere det daglige pedagogiske arbeidet
- Kan selvstendig lede veilednings- og samarbeidsprosesser i pedagogisk arbeid og i utviklingsarbeid
- Kan velge egnede tilnærminger og metoder i arbeidet med utviklings, endring- og læringsprosesser
- Kan lede faglige prosesser for å utvikle barnehagen som lærende organisasjon
Generell kompetanse
Studenten
- Kan selvstendig formidle faglig kunnskap til personalet, foresatte og eksterne parter som er forankret i relevant forskning og barnehagens samfunnsmandat
- Har innsikt i hvordan strukturelle og kulturelle forhold legger rammene for og innvirker på ledelse, endring- og utviklingsarbeid og gjennom dette å bidra til god praksis
- Kan kritisk vurdere betydningen av relasjonell forståelse og kompetanse og mestrer kommunikasjon med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
- Har evne til å reflektere etisk over egen lederrolle, barnehagens rolle i samfunnet og organisasjonens balanse mellom tillit og kontroll
-
Content
I emnet drøftes følgende tema:
- Førstegangsledelse
- Ledelse av personalgrupper, barn og barnehage
- Organisasjonskunnskap
- Utviklings- og fornyingsarbeid i barnehagen
- Veiledning
- Dokumentasjon for refleksjon
- Konfliktstyring og konflikthåndtering
- Profesjonsutvikling med vekt på mestring av barnehagelærerrollen
- Samarbeid med foreldregruppen og andre samarbeidspartnere
-
Teaching and learning methods
35 dager obligatorisk praksisopplæring:
25 dager høst (del 1), hvorav 5 dager har fokus på overgang barnehage-skole
10 dager vår (del 2)
Det er praksislærer som vurderer praksisperiodene. Praksisopplæringen vurderes til bestått/ikke bestått.
Ny praksisperiode
Studenter som blir vurdert til ikke bestått i en veiledet praksisperiode kan fullføre det påbegynte studieåret, men får deretter ett års opphold i ordinært studieløp. Ny praksisperiode gjennomføres neste gang ordinær praksis organiseres, normalt neste studieår. Hvis praksis blir vurdert til bestått ved andre gangs forsøk, kan studenten gjenoppta studiet. Hvis praksisperioden blir vurdert til ikke bestått ved andre gangs forsøk, må studiet avbrytes.
-
Course requirements
Det er praksislærer som vurderer praksisperiodene. Praksisopplæringen vurderes til bestått/ikke bestått.
Ny praksisperiode
Studenter som blir vurdert til ikke bestått i en veiledet praksisperiode kan fullføre det påbegynte studieåret, men får deretter ett års opphold i ordinært studieløp. Ny praksisperiode gjennomføres neste gang ordinær praksis organiseres, normalt neste studieår. Hvis praksis blir vurdert til bestått ved andre gangs forsøk, kan studenten gjenoppta studiet. Hvis praksisperioden blir vurdert til ikke bestått ved andre gangs forsøk, må studiet avbrytes.
-
Assessment
I heftet "Informasjon om praksisopplæringen" vil innhold, fokus og oppgaver i de enkelte praksisperiodene bli beskrevet nærmere. Heftet publiseres på universitetets digitale læringsplattform.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt
-
Grading scale
Karakterskala A - F
-
Examiners
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.