Programplaner og emneplaner - Student
BLH2600 Pedagogy and the Kindergarten Teaching Profession Course description
- Course name in Norwegian
- Pedagogikk i barnehagelærerprofesjonen
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012 med endringer 2023 og programplan for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Emnet Pedagogikk i barnehagelærerprofesjonen vektlegger økte kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse tilknyttet barnehagelærerprofesjonen. Emnet har en helhetlig pedagogisk tilnærming til lek, omsorg, læring og danning, hvor pedagogikk vektlegges som sentralt og sammenbindende fag.
Emnet har et særlig fokus på ledelse av barn og personale i didaktiske prosesser, herunder er prosjektarbeid som arbeidsmåte vektlagt spesielt. Emnet vektlegger etisk og kritisk tenkning rundt relasjonelle samspill, syn på lek og syn på læring, med særlig fokus på kartleggingsverktøy og programmer. I arbeid med ledelse av prosjektarbeid tilknyttet barnehagens leke- og læringsmiljø, vil utvidet kunnskap om observasjon, pedagogisk dokumentasjon og didaktikk vektlegges. Særlig pedagogisk dokumentasjon som analytisk og kritisk arbeidsverktøy utforskes i forbindelse med prosjektarbeidet. Emnet skal videre bidra til å videreutvikle studentens kunnskap om veiledning, samt bidra til øvelse i ulike veiledningsmetoder. Hjem-barnehagesamarbeid og øvelse i foreldresamtaler vektlegges også i emnet, samt kunnskap om overganger med særlig vekt på overgang barnehage-skole. Barn i vanskelige livssituasjoner (BIV1) inngår som eget seminar i emnet. Kunnskaper om barnehagens leke- og læringsmiljø bygger videre på innhold fra emner knyttet til kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring i første studieår.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har fordypet kunnskap om barnehagelærerprofesjonen, pedagogikk, politikk og kritikk
- har utvidet kunnskap om pedagogisk dokumentasjon som refleksjons- og analyseverktøy i tilknytning til didaktiske prosesser og prosjektarbeid
- har begynnende kunnskap om pedagogisk ledelse av personale og veiledning av personale i barnehagen, samt utvidet kunnskap om hjem - barnehagesamarbeid
- har fordypet kunnskap om barnehagens leke- og læringsmiljø, og barnehagen som omsorgs- og danningsarena med vekt på barns medvirkning
- har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner og gjeldene lovverk
- har utvidet kunnskap om overganger, med særlig vekt på overgang barnehage-skole
Ferdigheter
Studenten
- kan tilrettelegge og arbeide med barnehagens innhold på en faglig reflektert, helhetlig og sammenhengende måte som inkluderer barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning
- kan planlegge, grunngi, samarbeide om og reflektere etisk og kritisk over pedagogisk arbeid og tematiske prosjekter i lys av praksiserfaringer, teori og forskning
- kan lede og veilede pedagogiske prosesser og prosjektarbeid i samarbeid med barn og personale i barnehagen, samt vise evne til å utøve, undersøke og utvikle pedagogisk praksis
- har handlingskompetanse i møte med barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kan identifisere mulige tegn på vold og seksuelle overgrep
- kan samarbeide med foreldre og foresatte i åpne dialoger
- kan vise evne til ledelse av seg selv i studentrollen både relasjonelt, etisk, faglig og praktisk
- kan vurdere egen væremåte og samspill med barn, barnehagepersonalet, foreldre/foresatte, medstudenter, samt ansatte på campus i lys av fremtidig yrkesrolle
Generell kompetanse
Studenten
- kan utøve profesjonelt skjønn gjennom å anvende pedagogisk kompetanse på praktiske og teoretiske problemstillinger
- kan vise etisk og faglig innsikt gjennom refleksjon rundt barns integritet basert på forståelse av demokrati, likeverd, likestilling og livssituasjon
- kan analysere og tenke kritisk over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet tilpedagogisk arbeid med barns ulike forutsetninger og oppvekstforhold
- kan artikulere, formidle og videreutvikle sin kompetanse om pedagogisk arbeid med barn
- kan vise profesjonsfaglig skjønn, respekt og lydhørhet i relasjon til foreldre og foresatte, samt legge til rette for faglig samarbeid med kolleger
Content
- Barnehagelærerprofesjonen
- Pedagogisk ledelse og veiledning
- Barnehagens leke- og læringsmiljø
- Didaktikk og prosjektarbeid
- Pedagogisk dokumentasjon
- Kartlegging, metoder og manualer
- Overgang barnehage-skole
- Hjem-barnehagesamarbeid
- Barn i vanskelig livssituasjoner (BIV1)
Teaching and learning methods
When the students have completed and passed the compulsory courses, they can choose a relevant specialisation from among the different courses offered by the university. Alternatively, the students can suggest relevant areas of specialisation for PSYKPRA2 themselves. The learning outcomes for PSYKPRA2 are also related to the bachelor’s thesis (PSYK3900).
Course requirements
Passed the courses PSYK1110, PSYK1220, PSYK1420, PSYK1700, PSYK1620, PSYK2100, PSYK2210, PSYK2310, PSYKPRA10, PSYK2400 og PSYK2600 to start the course.
Assessment
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager, 2000 ord (+/-10 %).
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studenter som ikke består ordinær hjemmeeksamen, leverer ny oppgave på grunnlag av ny oppgavetekst til ny/utsatt eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for nærmere informasjon om skikkethet.
Permitted exam materials and equipment
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student can
- describe the legal basis for the relevant establishment
- explain the establishment’s professional basis and how the purpose of the establishment is described
- describe how the establishment cooperates with other parties
Skills
The student can
- communicate with users, next of kin and other partners
- perform relevant work in a sound manner
- evaluate measures that have been implemented
- explain social validity in connection with behavior-changing measures
General competence
The student
- is capable of proposing and implementing measures that promote coping or quality of life
- knows the principles for quality assurance of his/her own work
- demonstrates academic, relational and professional skills adapted to the establishment in question
Grading scale
The practical training is taken at an approved establishment and students must comply with the university's general practical training requirements. PSYKPRA2 runs full time over nine weeks. The practical training requires active participation in work at the training establishment, to ensure the optimal total learning outcome in relation to the chosen specialisation.
Examiners
The following must have been approved before the student’s practical training can be assessed:
- Submission of planning documents for practical training
- Participation in relevant work at the practical training establishment (minimum attendance of 90%)
All required coursework must be approved before the student’s practical training can be assessed.