EPN-V2

BLH2600 Pedagogy and the Kindergarten Teaching Profession Course description

Course name in Norwegian
Pedagogikk i barnehagelærerprofesjonen
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

All aids (a computer with MATLAB and Simulink included) are permitted, provided the rules for plagiarism and source referencing are complied with.

Learning outcomes

Emnet krever faglig fordypning og inngår i studentenes danning til barnehagelærerprofesjonen. Studentene utvikler kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innenfor dette emnet både gjennom teoretisk og praktisk tilnærming. Arbeidsmåtene vil variere mellom forelesninger, praktiske oppgaver, øvelser, selvstudium, gruppearbeid, seminarer, prosjektarbeid og veiledning, inkludert profesjonsveiledning.

Obligatorisk veiledet og vurdert praksis 2. studieår (3. og 4. semester)

Praksisstudiene har et omfang på totalt 35 dager i 2. studieår. Det er 20 dager praksis i 3. semester, del 1, og 15 dager i 4. semester, del 2. Del 1 og del 2 gjennomføres i samme barnehage, og vurderes under ett.

Egne fraværsregler og krav om tilstedeværelse gjelder i praksisperioder. Studenter må ha gjennomført 35 dager og bestått praksis for å kunne gå videre til 3. studieår.

Mer informasjon om praksisstudiet finnes i «Retningslinjer for praksisstudier ved barnehagelærerutdanningen» og i heftet «Informasjon om praksisoppgaver» som publiseres på OsloMets digitale plattform før oppstart av praksisperioden. Se også programplan for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om praksisstudiene.

Content

  • Barnehagelærerprofesjonen
  • Pedagogisk ledelse og veiledning
  • Barnehagens leke- og læringsmiljø
  • Didaktikk og prosjektarbeid
  • Pedagogisk dokumentasjon
  • Kartlegging, metoder og manualer
  • Overgang barnehage-skole
  • Hjem-barnehagesamarbeid
  • Barn i vanskelig livssituasjoner (BIV1)

Teaching and learning methods

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav høst

  • Skriftlig gruppeoppgave om barnehagelærerprofesjonen, omfang 1500 ord (+/- 10%). Gruppestørrelse om lag 4 personer.

Formålet med arbeidskravet er å videreutvikle studentens kunnskap om barnehagelærerprofesjonens kompleksitet og ansvarsområder.

Arbeidskrav vår

  • Prosjektarbeid i gruppe med muntlig presentasjon, om lag 15 minutter. Prosjektarbeidet skal omhandle pedagogisk ledelse av prosjektarbeid tilknyttet barnehagens leke- og læringsmiljø. Gruppestørrelse om lag 4 personer.

Formålet med arbeidskravet er å utvikle studentens kunnskap om ledelse av pedagogiske prosesser og prosjektarbeid i barnehagen.

Faglige aktiviteter med krav om 100 prosent deltakelse

  • Veiledningsseminar med veiledningsøvelser (høst)
  • Temadager og undervisningsøkter om barn i vanskelig livssituasjoner (BIV1) (vår)
  • Deltakelse i praksisforberedelse og praksisoppsummering (høst og vår)
  • Deltakelse i INTER1200: Seminar over 2 dager (vår)

Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse.

Course requirements

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager, 2000 ord (+/-10 %).

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studenter som ikke består ordinær hjemmeeksamen, leverer ny oppgave på grunnlag av ny oppgavetekst til ny/utsatt eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for nærmere informasjon om skikkethet.

Assessment

Alle hjelpemidler tilgjengelig så lenge regler for kildehenvisning følges.

Permitted exam materials and equipment

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Grading scale

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Examiners

  • Barnehagelærerprofesjonen
  • Pedagogisk ledelse og veiledning
  • Barnehagens leke- og læringsmiljø
  • Didaktikk og prosjektarbeid
  • Pedagogisk dokumentasjon
  • Kartlegging, metoder og manualer
  • Overgang barnehage-skole
  • Hjem-barnehagesamarbeid
  • Barn i vanskelig livssituasjoner (BIV1)