EPN-V2

BLH2500 Nature, Health and Physical Activity (in-depth) Course description

Course name in Norwegian
Forsterkning i kunnskapsområdet natur, helse og bevegelse
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
Course history

Introduction

Emnet JBPRAKSIS Redaksjonspraksis må være bestått.

Vi gjør oppmerksom på at studiet også har generelle progresjonsbestemmelser:

Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår. For å få tildelt praksisplass må første studieår være bestått. Bestått praksis er en forutsetning for videre studier.

Required preliminary courses

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has knowledge of key topics in philosophy of science and research methods that are relevant to ECEC research
  • has knowledge of different types of data and ethical and practical issues related to data collection in research about children and ECEC

Skills

The student

  • can critically read research of relevance to ECEC in light of philosophy of science, research ethics and methods
  • can carry out an independent, limited research or development project under supervision and in accordance with applicable standards of research ethics

General competence

The student

  • can analyse relevant academic, professional and research ethics issues relating to the field of ECEC
  • can apply their knowledge and skills to carry out research and development projects of relevance to ECEC

Learning outcomes

Teaching activities in this course consist of lectures in large groups comprising students from all programme options. Seminars and group work will also be organised. Seminars, groups work and supervision sessions may also take place online.

Content

Gunhild Ring Olsen

Teaching and learning methods

Det legges opp til stor grad av studentaktiv læring. Undervisningen er organisert med forelesninger og seminarundervisning. Studentene skal løse både gruppeoppgaver og individuelle oppgaver, med gjennomganger og presentasjon.

Course requirements

Studentene skal gjennomføre et gruppeprosjekt. Gruppeprosjektet skal resultere i en medieproduksjon, som er et journalistisk gravearbeid. Det er tre arbeidskrav i tilknytning til gruppeprosjektet:

  • Prosjektskisse, der hensikten er at studentene viser at de har forstått hva undersøkende journalistikk er, samt at de kan anvende denne kunnskapen i et konkret graveprosjekt. Omfang: ca 4 A4-sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5. Gruppeoppgave.
  • Teori-/analyseoppgave, der hensikten er at studentene skal analysere strukturer og økonomiske forhold på feltet de planlegger å undersøke i graveprosjektet. Omfang: ca 5 A4-sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5. Individuell oppgave.
  • En muntlig presentasjon av metodene bak prosjektet, der hensikten er å få praktisk trening i gruppepresentasjon. Omfang: ca 10 minutter. Gruppeoppgave.

Arbeidskravene må være innlevert/gjennomført innen fastsatt frist og godkjent for at studentene skal kunne gå opp til eksamen. Studenter som ikke får oppgaven godkjent på første forsøk, kan levere omarbeidet versjon en gang. Ved sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn kan studenten avtale en egen frist med faglærer.

De journalistiske arbeidene skal kunne publiseres i nettavisa Journalen. Informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene framgår av emnebeskrivelsen, som gjøres elektronisk tilgjengelig for studentene ved emnestart. For utfyllende opplysninger om arbeidskrav, se programplanen.

Assessment

Vurderingsformen er en tredagers hjemmeeksamen, som består av tre deler.

Del 1 er den undersøkende reportasjen som er laget i løpet av emnet (gruppeprosjekt). Grunnstammen i den undersøkende dokumentarreportasjen/temaartikkelen er tekst. Tekstdelen skal ha en lengde på anslagsvis mellom 10.000 og 20.000 tegn, men her er det prosjektets innhold og form som bestemmer lengden. For denne produksjonsoppgaven vil omfanget derfor variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse som benyttes, og avtales nærmere med faglærer.

Del 2 er en individuell metoderapport, der studenten reflekterer over arbeidet med graveprosjektet i lys av pensum.

Del 3 er en individuell teoretisk refleksjonsoppgave knyttet til pensum.

Del 2 og 3 har et samlet omfang på ca. 8 sider, ikke inkludert referanselister. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.

Det gis en samlet karakter. Alle delene av hjemmeeksamen må være vurdert til bestått for at hele emnet skal være bestått. Kandidater som ikke består eksamen eller har gyldig fravær, kan levere en omarbeidet versjon av del 1 og 2 til ny/utsatt eksamen. For del 3 vil det bli gitt en ny oppgave til ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Pass/fail