EPN-V2

BLH2500 Nature, Health and Physical Activity (in-depth) Course description

Course name in Norwegian
Forsterkning i kunnskapsområdet natur, helse og bevegelse
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
Course history

Introduction

Emnet er en forsterkning i kunnskapsområdet natur, helse og bevegelse. Undervisningen gis i vårsemesteret i andre studieår. Kunnskapsbase bygger på fagene fysisk fostring, naturfag og pedagogikk.

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har utvidet didaktisk kunnskap om hvordan de kan legge til rette for leke- læring- og utforskningsprosesser i ulike læringsarenaer
  • har utvidet kunnskap om fysiske fenomen, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling
  • har kunnskap om hvordan barn lærer om verden og forstår seg selv gjennom kropp og sanser
  • har fordypet kunnskap om bruk av dokumentasjon i synliggjøring av barnehagens pedagogiske arbeid
  • har økt kunnskap om veiledningsmetoder

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennom godt samspill, utnytte spontane læringssituasjoner og planlegge, lede og evaluere formelle læringssituasjoner
  • kan gjennomføre måltider i ulike kontekster og ivareta måltidet som pedagogisk arena
  • kan tilrettelegge for de barns kroppslige lek i ulike kontekster og situasjoner
  • kan reflektere rundt ulike forståelser av natur, friluftsliv, kosthold og helse, og gjennom dette legge til rette for inkludering og deltakelse for alle barn
  • kan bruke dokumentasjon knyttet til barns lek, samt reflektere kritisk rundt bruk av dette
  • kan veilede i gruppe med fokus på en til en veiledning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere rundt sammenhenger mellom mat og kosthold, naturopplevelser, fysisk aktivitet, helse og bærekraftig utvikling
  • kan utnytte og se muligheter for kroppslig lek på utelekeplassen for alle barn
  • kan bruke barns undring og utforskning samt naturopplevelse til arbeid med språkutvikling
  • har en begynnende forståelse for hvordan barns motorikk kan observeres og testes
  • kan gjøre etiske vurderinger knyttet til dokumentasjon av barn og barns lek

Learning outcomes

Det vil være teoretiske og praktiske tilnærminger til kunnskapsområdet. Det vil være flere ekskursjoner i nærområdet/regionen og eventuelle kostnader knyttet til dette må dekkes av studenten selv. Studentene skal arrangere en barnefestival i tema sirkus/barns kroppslige lek/fysikklek.

Content

Innholdet i emnet er organisert i følgende hovedområder:

  • Utelekeplassen og naturen som læringsarena.
  • Helse i relasjon til fysisk aktivitet, mat og måltider.
  • Didaktikk: samspill mellom barn-barn og barn-voksne.
  • Kroppslig lek i ulike situasjoner og sammenhenger.
  • Motorisk utvikling og læring, bruk av observasjon og tester.
  • Eksperimentell lek med fysiske fenomener.
  • Økologi og bærekraftig utvikling.
  • Språkutvikling knyttet til naturopplevelser.
  • Dokumentasjon av barns lek.
  • Veiledning.

Teaching and learning methods

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i bestemte faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervsining.

Arbeidskrav

  • Individuell artsprøve i form av praktisk arbeid knyttet til artskunnskap og observasjon i naturfag. Det foretas et uttrekk på om lag 30 arter fra en artsliste på om lag 140 arter.
  • Praktisk og skriftlig gruppearbeid knyttet til barns kroppslige lek på utelekeplassen, omfang 2000 ord +/- ti prosent.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

  • Deltakelse i barnefestival. De studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta i visningen av gruppens praktiske produksjon til barnefestivalen, skal levere et skriftlig notat, omfang om lag 1000 ord +/- ti prosent.
  • Veiledningsseminar knyttet til dokumentasjon av barns lek. Studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta i veiledningsseminaret, skal levere et skriftlig notat på om lag 1000 ord.
  • Deltagelse i aktiviteter med barnegrupper i skogen. Studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta, skal levere et skriftlig notat på om lag 1000 ord.

Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisning se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i bestemte faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervsining.

Arbeidskrav

  • Individuell artsprøve i form av praktisk arbeid knyttet til artskunnskap og observasjon i naturfag. Det foretas et uttrekk på om lag 30 arter fra en artsliste på om lag 140 arter.
  • Praktisk og skriftlig gruppearbeid knyttet til barns kroppslige lek på utelekeplassen, omfang 2000 ord +/- ti prosent.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

  • Deltakelse i barnefestival. De studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta i visningen av gruppens praktiske produksjon til barnefestivalen, skal levere et skriftlig notat, omfang om lag 1000 ord +/- ti prosent.
  • Veiledningsseminar knyttet til dokumentasjon av barns lek. Studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta i veiledningsseminaret, skal levere et skriftlig notat på om lag 1000 ord.
  • Deltagelse i aktiviteter med barnegrupper i skogen. Studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta, skal levere et skriftlig notat på om lag 1000 ord.

Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisning se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.

Assessment

Ingen hjelpemidler.

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A-F.

Grading scale

Det benyttes to interne sensorer på eksamen og tilsynssensor i henhold til gjeldene retningslinjer.

Examiners

Innholdet i emnet er organisert i følgende hovedområder:

  • Utelekeplassen og naturen som læringsarena.
  • Helse i relasjon til fysisk aktivitet, mat og måltider.
  • Didaktikk: samspill mellom barn-barn og barn-voksne.
  • Kroppslig lek i ulike situasjoner og sammenhenger.
  • Motorisk utvikling og læring, bruk av observasjon og tester.
  • Eksperimentell lek med fysiske fenomener.
  • Økologi og bærekraftig utvikling.
  • Språkutvikling knyttet til naturopplevelser.
  • Dokumentasjon av barns lek.
  • Veiledning.