EPN-V2

BLH2500 Nature, Health and Physical Activity (in-depth) Course description

Course name in Norwegian
Forsterkning i kunnskapsområdet natur, helse og bevegelse
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
Course history

Introduction

Emnet er en forsterkning i kunnskapsområdet natur, helse og bevegelse. Undervisningen gis i vårsemesteret i andre studieår. Kunnskapsbase bygger på fagene fysisk fostring, naturfag og pedagogikk.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har utvidet didaktisk kunnskap om hvordan de kan legge til rette for leke- læring- og utforskningsprosesser i ulike læringsarenaer
  • har utvidet kunnskap om fysiske fenomen, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling
  • har kunnskap om hvordan barn lærer om verden og forstår seg selv gjennom kropp og sanser
  • har fordypet kunnskap om bruk av dokumentasjon i synliggjøring av barnehagens pedagogiske arbeid
  • har økt kunnskap om veiledningsmetoder

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennom godt samspill, utnytte spontane læringssituasjoner og planlegge, lede og evaluere formelle læringssituasjoner
  • kan gjennomføre måltider i ulike kontekster og ivareta måltidet som pedagogisk arena
  • kan tilrettelegge for de barns kroppslige lek i ulike kontekster og situasjoner
  • kan reflektere rundt ulike forståelser av natur, friluftsliv, kosthold og helse, og gjennom dette legge til rette for inkludering og deltakelse for alle barn
  • kan bruke dokumentasjon knyttet til barns lek, samt reflektere kritisk rundt bruk av dette
  • kan veilede i gruppe med fokus på en til en veiledning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere rundt sammenhenger mellom mat og kosthold, naturopplevelser, fysisk aktivitet, helse og bærekraftig utvikling
  • kan utnytte og se muligheter for kroppslig lek på utelekeplassen for alle barn
  • kan bruke barns undring og utforskning samt naturopplevelse til arbeid med språkutvikling
  • har en begynnende forståelse for hvordan barns motorikk kan observeres og testes
  • kan gjøre etiske vurderinger knyttet til dokumentasjon av barn og barns lek

Content

Lecture notes, textbooks, opensource codes, available Python codes, YouTube online lectures

Teaching and learning methods

This course covers the fundamentals of the Finite Element method and moves on to include advanced topics on the subject. It focuses on displacement-based isoparametric formulation of elements for an arbitrary discretized geometries in n-dimensional space. The course encompasses enough material for analysts and designers but also allows those keen on conducting research in the field to become aware of the methods and obstacles. As a numerical method, it may only be understood when it is used, therefore both Python coding and commercial software (ABAQUS) are treated as tools and several assignments, an individual project, and a group project are defined to ensure the knowledge learnt may be put into practice.

Course requirements

Arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

  • Individuell artsprøve - praktisk prøve i artskunnskap om stein, planter, dyr og sopp.
  • Individuelt praktisk arbeid knyttet til observasjon i naturfag.
  • Individuelt skriftlig arbeid knyttet til helse, omfang 1000 ord +/- ti prosent.
  • Praktisk og skriftlig gruppearbeid knyttet til barns kroppslige lek på utelekeplassen, omfang 2000 ord +/- ti prosent.

Mer informasjon om arbeidskrav og undervisning med krav om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

  • Deltakelse i barnefestival. De studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta i visningen av gruppens praktiske produksjon til barnefestivalen, skal levere et skriftlig notat, omfang om lag 1000 ord +/- ti prosent.
  • Veiledningsseminar knyttet til dokumentasjon av barns lek. Studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta i veiledningsseminaret, skal levere et skriftlig notat på om lag 1000 ord.
  • Deltagelse i aktiviteter med barnegrupper i skogen. Studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta, skal levere et skriftlig notat på om lag 1000 ord.

For utfyllende informasjon om deltakelse se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).

Assessment

Avsluttende vurdering er en individuell muntlig eksamen på inntil 30 minutter. Eksamen består av en faglig samtale med utgangspunkt i at eksaminator trekker ut to av emnets hovedområder. Kandidaten redegjøre for trukket hovedområde og knytter dette til relevant litteratur. Eksaminasjonen kan også omfatte de andre hovedområdene.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

Permitted exam materials and equipment

Physical classroom lectures, individual exercises, and tutorials. Problem solving sessions with guided questions ranked from simple to difficult. Peer-learning though group formation and allowing students to learn from each other while doing the project related tasks.

Grading scale

The following coursework requirements must have been approved for the student to take the exam:

Four individual assignments (3-5 pages each) comprising deriving the governing equations for a system and solving small systems of equations for low degree-of-freedom prototypes using Python codes. The assignments must include an explanation of the problem and the solution procedure. The solutions must be analyzed and correlated with analytical results when possible.

Examiners

The exam consists of two parts: One individual and one group project.

Part one: Individual project report, 20-30-page, which counts 40 % of the final grade.

Individual project includes developing a Python code for a medium sized structural system and solving for the response.

Part two: Group project report, 3-5 students per group, 30-40 page, which counts 60 % of the final grade. The project includes simulating a sophisticated system subjected to static, dynamic, or thermal loads using the commercial software ABAQUS and interpreting the results. Part one and two are complementary in the sense that in part one, students code themselves to understand the underlaying code, while in part two they use sophisticated software, ABAQUS to solve the given problem.

New/postponed exam:

In the event of a postponed examination in this course the exam may be held as an oral exam. Oral exams cannot be appealed.