EPN-V2

BLH2500 Nature, Health and Physical Activity (in-depth) Course description

Course name in Norwegian
Forsterkning i kunnskapsområdet natur, helse og bevegelse
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
  • Introduction

    Emnet er en forsterkning i kunnskapsområdet natur, helse og bevegelse. Undervisningen gis i vårsemesteret i andre studieår. Kunnskapsbase bygger på fagene fysisk fostring, naturfag og pedagogikk.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har utvidet didaktisk kunnskap om hvordan de kan legge til rette for leke- læring- og utforskningsprosesser i ulike læringsarenaer
    • har utvidet kunnskap om fysiske fenomen, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling
    • har kunnskap om hvordan barn lærer om verden og forstår seg selv gjennom kropp og sanser
    • har fordypet kunnskap om bruk av dokumentasjon i synliggjøring av barnehagens pedagogiske arbeid
    • har økt kunnskap om veiledningsmetoder

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan gjennom godt samspill, utnytte spontane læringssituasjoner og planlegge, lede og evaluere formelle læringssituasjoner
    • kan gjennomføre måltider i ulike kontekster og ivareta måltidet som pedagogisk arena
    • kan tilrettelegge for de barns kroppslige lek i ulike kontekster og situasjoner
    • kan reflektere rundt ulike forståelser av natur, friluftsliv, kosthold og helse, og gjennom dette legge til rette for inkludering og deltakelse for alle barn
    • kan bruke dokumentasjon knyttet til barns lek, samt reflektere kritisk rundt bruk av dette
    • kan veilede i gruppe med fokus på en til en veiledning

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan reflektere rundt sammenhenger mellom mat og kosthold, naturopplevelser, fysisk aktivitet, helse og bærekraftig utvikling
    • kan utnytte og se muligheter for kroppslig lek på utelekeplassen for alle barn
    • kan bruke barns undring og utforskning samt naturopplevelse til arbeid med språkutvikling
    • har en begynnende forståelse for hvordan barns motorikk kan observeres og testes
    • kan gjøre etiske vurderinger knyttet til dokumentasjon av barn og barns lek
  • Content

    Innholdet i emnet er organisert i følgende hovedområder:

    • Utelekeplassen og naturen som læringsarena.
    • Helse i relasjon til fysisk aktivitet, mat og måltider.
    • Didaktikk: samspill mellom barn-barn og barn-voksne.
    • Kroppslig lek i ulike situasjoner og sammenhenger.
    • Motorisk utvikling og læring, bruk av observasjon og tester.
    • Eksperimentell lek med fysiske fenomener.
    • Økologi og bærekraftig utvikling.
    • Språkutvikling knyttet til naturopplevelser.
    • Dokumentasjon av barns lek.
    • Veiledning.
  • Teaching and learning methods

    Det vil være teoretiske og praktiske tilnærminger til kunnskapsområdet. Det vil være flere ekskursjoner i nærområdet/regionen og eventuelle kostnader knyttet til dette må dekkes av studenten selv. Studentene skal arrangere en barnefestival i tema sirkus/barns kroppslige lek/fysikklek.

  • Course requirements

    Arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

    Arbeidskrav

    • Individuell artsprøve - praktisk prøve i artskunnskap om stein, planter, dyr og sopp.
    • Individuelt praktisk arbeid knyttet til observasjon i naturfag.
    • Individuelt skriftlig arbeid knyttet til helse, omfang 1000 ord +/- ti prosent.
    • Praktisk og skriftlig gruppearbeid knyttet til barns kroppslige lek på utelekeplassen, omfang 2000 ord +/- ti prosent.

    Mer informasjon om arbeidskrav og undervisning med krav om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    • Deltakelse i barnefestival. De studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta i visningen av gruppens praktiske produksjon til barnefestivalen, skal levere et skriftlig notat, omfang om lag 1000 ord +/- ti prosent.
    • Veiledningsseminar knyttet til dokumentasjon av barns lek. Studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta i veiledningsseminaret, skal levere et skriftlig notat på om lag 1000 ord.
    • Deltagelse i aktiviteter med barnegrupper i skogen. Studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta, skal levere et skriftlig notat på om lag 1000 ord.

    For utfyllende informasjon om deltakelse se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).

  • Assessment

    Avsluttende vurdering er en individuell muntlig eksamen på inntil 30 minutter. Eksamen består av en faglig samtale med utgangspunkt i at eksaminator trekker ut to av emnets hovedområder. Kandidaten redegjøre for trukket hovedområde og knytter dette til relevant litteratur. Eksaminasjonen kan også omfatte de andre hovedområdene.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

    Skikkethetsvurdering

    Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen hjelpemidler.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    Det benyttes to interne sensorer på eksamen. Tilsynssensor utarbeider vurderingskriterier.