Programplaner og emneplaner - Student
BLH2400 Arts, Culture and Creativity (in-depth) Course description
- Course name in Norwegian
- Forsterkning i kunnskapsområdet kunst, kultur og kreativitet
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
No requirements over and above the admission requirements.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som bygger videre på studentens læringsutbytte fra studier, undervisning og pensum i kunnskapsområdet kunst, kultur og kreativitet i første studieår.
Kunnskap
Studenten
- har videreutviklet sin kunnskap om improvisasjon, kommunikasjon, lek og læring knyttet til estetiske prosesser, og med særlig fokus på aldersgruppen 0-3 år
- har kunnskap om hvordan barns møter med kunst og kultur, både i og utenfor barnehagen, bidrar til varierte erfaringer, fellesskapsopplevelser og danner grunnlag for barns egne estetiske uttrykk
- har kunnskap om skapende virksomhet, verkstedsforståelse og skapende prosesser fra ide til helhetlige uttrykk i drama, forming og musikk
- har kunnskap om estetiske lærings -og danningsprosesser hos barn i barnehage
- har fordypet kunnskap om bruk av dokumentasjon i synliggjøring av barnehagens pedagogiske arbeid
- har økt kunnskap om veiledningsmetoder
Ferdigheter
Studenten
- kan initiere, tilrettelegge og lede varierte kunstdidaktiske prosjekter og estetiske prosesser for og med barn i aldersgruppen 0-3 år
- kan dokumentere og formidle erfaringer knyttet til kunstdidaktisk arbeid
- kan improvisere og eksperimentere i samspill med barn og fremme barns skaperglede, estetiske utvikling, utforskning, undring og lek
- kan utforske og anvende ulike kunstneriske uttrykksformer, instrumenter, verktøy, teknikker, materialer og digitale medier
- kan bruke dokumentasjon knyttet til barns lek, samt reflektere kritisk rundt bruk av dette
- kan veilede i gruppe, med fokus på en-til en veiledning
Generell kompetanse
Studenten
- viser reflektert faglig, didaktisk og pedagogisk forståelse, og møter barn som kompetente aktører på barnehagens ulike kunst- og kulturarenaer
- har en reflektert holdning til, følsomhet for og innlevelse i barns forskjelligartede estetiske uttrykksformer, og kan bidra til at barn tilegner seg forståelse for hverandres ulike kulturelle kontekster
- har grunnleggende forståelse og innsikt i de estetiske fagenes betydning for bærekraftige praksiser i globale, nasjonale og lokale sammenhenger
- reflekterer over sin egen betydning og posisjon som kulturformidler, medskaper, aktør og rollemodell i barns lek, utforsking og kunstneriske virksomhet
- kan gjøre etiske vurderinger knyttet til dokumentasjon av barn og barns lek
Content
Students are required to have good programming skills, for example by having completed the course Programming.
Teaching and learning methods
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:
- 3 group assignments
- 3 multiple choice tests
Course requirements
Individual written exam, 3 hours
The exam result can be appealed.
Assessment
Avsluttende vurdering består av to eksamensdeler:
- Individuell skriftlig hjemmeeksamen over syv dager. Omfang inntil 3500 ord (+/- ti prosent).
- Muntlig eksamen i gruppe. Gruppen skal bestå av om lag fem studenter. Det gis individuell karakter. Eksamen er praktisk kunstnerisk prosjekteksamen. Eksamensperiodens varighet er på ca. to uker. Gruppene trekker et kunstnerisk og tematisk utgangspunkt for sin prosjekteksamen. Hver gruppe får 40 minutter til fremlegg av sitt prosjekt og faglig samtale.
De to eksamensdelene vektes likt. Begge eksamensdelene må være bestått for at samlet karakter skal kunne settes. Det gis én samlet karakter på avsluttende vurdering.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Det er kun eksamensdelen som ikke er bestått, som må tas om igjen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe gjennomføres individuell muntlig eksamen. Ved ny og utsatt hjemmeeksamen gis ny oppgavetekst.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.
Grading scale
Grade scale A-F.
Examiners
One internal examiner. External examiners are used regularly.