EPN-V2

BLH2400 Arts, Culture and Creativity (in-depth) Course description

Course name in Norwegian
Forsterkning i kunnskapsområdet kunst, kultur og kreativitet
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Arbeids- og undervisningsformer er selvstudier, 3-6 masterseminarer med fremlegg og tilbud til studenten(e) om 20 timer veiledning pr. oppgave, uavhengig av om en skriver oppgaven individuelt eller i gruppe.

Seminarene er arena for deling av erfaringer fra alle ledd i arbeidet med eget prosjekt. Studentene skal delta i faglige diskusjoner ved å øve på å strukturere og formulere faglige resonnementer og formidle konstruktiv kritikk. Presentasjoner av eget arbeid, tilbakemeldinger til medstudenter og tilbakemelding fra medstudenter og lærere er en viktig del av seminarene.

Veiledningsavtale signeres av studenter og veileder ved veiledningens oppstart.

I vedlegg til oppgaven følger oversikt over hva den enkelte har bidratt med når flere studenter skriver sammen.

Required preliminary courses

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • To muntlige fremlegg (inntil 20 minutter) på masterseminar, og gjennomført opponentrolle med kritikk/tilbakemelding av presentasjon fra medstudent(er).

Learning outcomes

Masteroppgave utført av en eller to studenter, ved større, tverrfaglige innovasjonsprosjekter kan inntil 4 studenter etter søknad skrive oppgave sammen. Individuell muntlig eksamen der karakteren kan justeres.

Masteroppgavens innhold og størrelse ved de ulike formene:

  • Monografi: Anbefalt omfang på en monografisk oppgave er 22.000 ord +/- 10%
  • Vitenskapelig artikkel: oppgaven skal omfatte et manuskript i form av minimum én artikkel som er i tråd med forfatterveiledning for et relevant vitenskapelig tidsskrift, samt et fordypningsnotat/kappe som utdyper de teoretiske og metodologiske overveielser som ligger til grunn for artikkelen. Oppsett, struktur og omfang på artikkelen skal følge retningslinjer i det aktuelle tidsskriftet, og kappen skal ha et omfang på inntil 10.000 ord.

Oppgaven kan skrives på engelsk eller skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).

For å kunne framstille seg til muntlig eksamen må den skriftlige oppgaven være vurdert til A-E (foreløpig karakter). Endelig karakter fastsettes etter muntlig eksamen. Ved fastsetting av endelig karakter kan hele karakterskalaen benyttes.

Individuell muntlig eksamen inntil 40 minutter med utgangspunkt i masteroppgaven. I begynnelsen av muntlig eksamen skal kandidaten holde en 10-15 minutters presentasjon av masteroppgaven.

Sensur på den skriftlige delen av eksamen kan påklages i samsvar med universitets- og høgskoleloven.

Content

Innholdet i forsterkningen gjenspeiles i følgende temaer og undertemaer:

1. Barns skapende virksomhet

  • Barns lek, undring, utforskning og eksperimentering i kunstnerisk virksomhet.
  • Barns estetiske væremåter og uttrykksformer.
  • Barns møter med kunst.
  • Barnehagelæreren som kulturformidler gjennom samarbeid, kommunikasjon og samspill.

2. Estetisk teori og kunstdidaktikk

  • Egen skapende virksomhet.
  • Estetisk teori og kunstneriske virkemidler.
  • Nyskapende og kreative prosesser, samt arbeid med digitale verktøy og medier.
  • Kunst og kulturuttrykk fra fortid og nåtid, i lokale, nasjonale og internasjonale perspektiver.
  • Utvikle og arrangere en barnekulturfestival.

Teaching and learning methods

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. Det er anledning til å gjenbruke egenprodusert tekst fra MAVIT4070 i masteroppgaven uten at det egensiteres.

Course requirements

Gradert skala A-F.

Assessment

En intern og en ekstern sensor vurderer hver besvarelse. Studentens veileder kan ikke være sensor på masteroppgaven.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

To interne sensorer og tilsynssensor i henhold til gjeldene retningslinjer for bruk av sensor.