Programplaner og emneplaner - Student
BLH2400 Arts, Culture and Creativity (in-depth) Course description
- Course name in Norwegian
- Forsterkning i kunnskapsområdet kunst, kultur og kreativitet
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
En prosjektplan på 3 - 5 sider må være godkjent før arbeidet med masteroppgaven begynner. Denne prosjektplanen skal omhandle problemstilling og opplegg for oppgaven, og danne grunnlag for tildeling av veileder. Ikke-godkjent prosjektplan kan forbedres en gang. Innleveringsfrist bekjentgjøres tidlig i 3. semester.
Fire av de individuelle veiledningstimene er obligatoriske, i tillegg kommer ett felles veiledningsseminar.
-
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
-
Learning outcomes
Masteroppgaven leveres individuelt eller i gruppe på to studenter, og skal ha et omfang på 16 000 ord +/-10 %. Innholdsfortegnelse og litteraturliste kommer i tillegg.
Dersom masteroppgaven vurderes som bestått, gjennomføres en muntlig presentasjon av hovedpunkter i oppgaven etterfulgt av en individuell muntlig eksamen. Masteroppgaven blir vurdert sammen med presentasjonen og muntlig eksaminasjon. Den muntlige presentasjonen er på 15 minutter for individuelle oppgaver og 20 minutter for gruppeoppgaver. Det blir gitt karakter for masteroppgaven med mulighet for justering av karakteren opp eller ned en karakter, på bakgrunn av den muntlige presentasjonen og muntlig eksamen.
-
Content
Forkunnskaper tilsvarende Organisasjonsteori.
-
Teaching and learning methods
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
-
Course requirements
Det benyttes graderte karakterer. Karakterskalaen går fra A til F. A er beste karakter, F er ikke bestått.
-
Assessment
Ekstern og intern sensor benyttes på alle oppgaver inkludert presentasjon og eksaminasjon.
-
Grading scale
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KUNNSKAP
Kandidaten
- har kunnskap om barnehagelærerrollen, og om barnehagens historie og egenart
- har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning, og om sammenhenger mellom disse
- har kunnskap om lek som fenomen i barndommen og som en arena for utforsking, vennskap og kontakt mellom barn og mellom barn og voksne
- har kunnskap om observasjon og pedagogisk dokumentasjon som forutsetning for barnehagepedagogisk arbeid
- har kunnskap om barns væremåter, leke- og læringslyst og behov for omsorg, og om hvordan dette har sammenheng med deres interesser, forutsetninger og livserfaringer
- har kunnskap om barnehagepedagogisk arbeid med barnegrupper i samfunn preget av mangfold, endring og kompleksitet.
- har kunnskap om barn i forskjellige livsfaser, deriblant overgang til barnehage og overganger innad i barnehagen
- har kunnskap om samiske perspektiver på barndom
FERDIGHETER
Kandidaten
- kan skape, delta i og opprettholde omsorgsfulle relasjoner og vise evne og vilje til innlevelse i og anerkjennelse av hvert enkelt barn
- kan planlegge, grunngi, samarbeide om og reflektere over pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer, teori og forskning, og inkludere barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning i dette arbeidet
- kan analysere og reflektere over barnehagens verdigrunnlag og spørsmål som gjelder mangfold
- kan lede pedagogiske prosesser, delta i lek sammen med barn, støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk, og bidra til trivsel og glede i et trygt og samtidig utfordrende leke- og læringsmiljø
GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten
- kan utøve begynnende profesjonelt skjønn, videreutvikle sin pedagogiske kunnskap og vise evne til å formulere og formidle denne muntlig og skriftlig
- kan vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barn uavhengig av alder, kjønnsidentitet, etnisitet, utseende, funksjonsevne, seksuell orientering, sosial-, kulturell-, religiøs- eller livssynsbasert tilhørighet
- kan analysere og reflektere kritisk over maktforhold som har innvirkning på pedagogisk praksis
- kan analysere og reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn, personale og foresatte
-
Examiners
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
Høst
- Individuelt skriftlig arbeidskrav knyttet til lek og lekens betydning, omfang 2000 ord +/- 10 prosent
Vår
- Muntlig fremlegg i gruppe knyttet til språklig og kulturelt mangfold (om lag 20 minutter)
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Studentene må ha deltatt i følgende aktiviteter før eksamen kan avlegges:
- Deltakelse i Inter1100; Seminar over 2 dager. Se Inter1100
- Veiledning i gruppe på individuelt skriftlig arbeidskrav knyttet til lek og lekens betydning
- Veiledning i gruppe og tilstedeværelse ved muntlig framlegg av arbeidskrav knyttet til språklig og kulturelt mangfold
- Deltakelse i praksisforberedelse og praksisoppsummering
Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.