EPN-V2

BLH2320 Language, Text and Mathematics 2 Course description

Course name in Norwegian
Språk, tekst og matematikk 2
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Learning outcomes

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningen i emnet.

Content

Kunnskapsområdet består av følgende temaer:

  • Barnekultur og barnelitteratur
  • Barns egne tekster, barnetegninger og skriftlige uttrykk
  • Antall og mønster
  • Måling og sammenligning
  • Barnehagelærerens rolle i arbeid med litteratur og matematikk

Teaching and learning methods

Undervisningen er forskningsbasert, profesjonsrettet og praksisnær. Studentene vil tilegne seg kunnskaper og utvikle sine ferdigheter i et vekselspill mellom erfaringene de får med seg fra praksisstudiene og fagstoffet som gjennomgås på forelesninger og seminarer på universitetet.

Studiet benytter seg av ulike arbeidsformer, slik som forelesninger, seminarer, selvstudium, skriftlig og muntlig arbeid, gruppearbeid, samt praksisstudier. De ulike læringsarenaene (universitet og barnehage) bidrar til å binde forskning og teori sammen med praksisfeltet. Undervisningen i kunnskapsområdet vil i stor grad basere seg på dialog gjennom seminarer, erfaringsdeling og faglige diskusjoner.

Obligatorisk veiledet og vurdert praksis 2. studieår (3. og 4. semester)

Praksisstudiene har et omfang på totalt 35 dager i 2. studieår. Det er 20 dager praksis i 3. semester, del 1, og 15 dager i 4. semester, del 2. Del 1 og del 2 gjennomføres i samme barnehage, og vurderes under ett.

Egne fraværsregler og krav om tilstedeværelse gjelder i praksisperioder. Studenter må ha gjennomført 35 dager og bestått praksis for å kunne gå videre til 3. studieår.

Mer informasjon om praksisstudiet finnes i «Retningslinjer for praksisstudier ved barnehagelærerutdanningen» og i heftet «Informasjon om praksisoppgaver» som publiseres på OsloMets digitale plattform før oppstart av praksisperioden. Se også programplan for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om praksisstudiene.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisningen.

Arbeidskrav

Arbeidskravet består av to deler:

  • Individuell digital fortelling basert på formidling av en nynorsk bildebok. Omfang: ca. 2 minutter.
  • En skriftlig gruppetekst i grupper på fire til seks studenter, ca. 350 ord. Målform: nynorsk.

Faglige aktiviteter med krav om 100 prosent deltakelse

  • To praktiske seminarer i matematikk
  • Refleksjonsseminar basert på obligatorisk praktisk-didaktisk arbeid med barn, knyttet til matematikk

Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse.

Assessment

Eksamen består av to deler. Hver del teller femti prosent. Begge deler må være bestått for å få samlet karakter.

  • Del 1: Individuell muntlig eksamen, inntil 10 minutter per student.
  • Del 2: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, varighet 3 timer.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått/legeattest ved én eller begge eksamensdeler er det kun den/de gjeldende delen(e) som må tas på nytt. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår avForskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for nærmere informasjon om skikkethet.

Permitted exam materials and equipment

  • Del 1: Ingen hjelpemidler.
  • Del 2: Ingen hjelpemidler.

Grading scale

  • Del 1: Gradert skala A-F.
  • Del 2: Gradert skala A-F.

Examiners

  • Del 1: Eksamen vurderes av to sensorer.
  • Del 2: Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.