EPN-V2

BLH2310 Language, Text and Mathematics 1 Course description

Course name in Norwegian
Språk, tekst og matematikk 1
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012 med endringer 2023 og programplan for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Kunnskapsområdet Språk, tekst og matematikk består av fagene norsk og matematikk. Kunnskapsområdet er delt i to emner i 2. studieår; Språk, tekst og matematikk 1 (3. semester) og Språk, tekst og matematikk 2 (4. semester). Kunnskapsområdet har en helhetlig pedagogisk tilnærming til lek, omsorg, læring og danning.

Emnet Språk, tekst og matematikk 1 skal gi studentene grunnleggende forståelse av hvordan språk og matematikk kan brukes som kilder til opplevelse, lek, kommunikasjon, læring og danning. Studentene skal få kunnskap om barns kommunikative, språklige og matematiske kompetanse, og ferdigheter som setter dem i stand til å gi barn varierte erfaringer med språk og matematikk.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om barns muntlige språkutvikling
  • har kunnskap om barns tidlige skriftspråklige utforskning
  • har kunnskap om lekens betydning for barns erfaringer med språk og matematikk
  • har kunnskap om estetiske og kroppslige sider ved barns språklige og matematiske utforskning og utvikling
  • har kunnskap om begrepsdanning i språk og matematikk
  • har kunnskap om barns utvikling av rom- og formforståelse
  • har kunnskap om flerspråklige perspektiver, herunder samisk
  • har kjennskap til aktuelle faglig-pedagogiske problemstillinger og debatter

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, lede og gjennomføre faglige og pedagogiske prosesser innenfor språk og matematikk
  • kan legge til rette for barns medvirkning og skapende prosesser i møte med språk og matematikk
  • kan skape et godt leke- og læringsmiljø for språklig og matematisk utforskning
  • kan ha meningsfullt samspill med barn om rom og form
  • kan bruke fagspråk i kommunikasjon med personale, foresatte og eksterne samarbeidspartnere

Generell kompetanse

Studenten

  • kan dokumentere og evaluere barnehagens arbeid med språk og matematikk med utgangspunkt i gjeldende rammeplan
  • kan ivareta positive holdninger til språk, tekst og matematikk
  • er en bevisst språkbruker og mestrer norsk muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk)

Content

Kunnskapsområdet består av følgende temaer:

  • Barns muntlige språkutvikling og skriftspråklige utforskning
  • Flerspråklig utvikling
  • Barnehagens språkmiljø og matematikkmiljø
  • Klassifisering og begrepsdannelse
  • Rom og form
  • Barnehagelærerens rolle som tilrettelegger for gode prosesser med språk og matematikk

Teaching and learning methods

Undervisningen er forskningsbasert, profesjonsrettet og praksisnær. Studentene vil tilegne seg kunnskaper og utvikle sine ferdigheter i et vekselspill mellom erfaringene de får med seg fra praksisstudiene og fagstoffet som gjennomgås på forelesninger og seminarer på universitetet.

Studiet benytter seg av ulike arbeidsformer, slik som forelesninger, seminarer, selvstudium, skriftlig og muntlig arbeid, gruppearbeid, samt praksisstudier. De ulike læringsarenaene (universitet og barnehage) bidrar til å binde forskning og teori sammen med praksisfeltet.

Undervisningen i kunnskapsområdet vil i stor grad basere seg på dialog gjennom seminarer, erfaringsdeling og faglige diskusjoner.

Obligatorisk veiledet og vurdert praksis 2. studieår (3. og 4. semester)

Praksisstudiene har et omfang på totalt 35 dager i 2. studieår. Det er 20 dager praksis i 3. semester, del 1, og 15 dager i 4. semester, del 2. Del 1 og del 2 gjennomføres i samme barnehage, og vurderes under ett.

Egne fraværsregler og krav om tilstedeværelse gjelder i praksisperioder. Studenter må ha gjennomført 35 dager og bestått praksis for å kunne gå videre til 3. studieår.

Mer informasjon om praksisstudiet finnes i «Retningslinjer for praksisstudier ved barnehagelærerutdanningen» og i heftet «Informasjon om praksisoppgaver» som publiseres på OsloMets digitale plattform før oppstart av praksisperioden. Se også programplan for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om praksisstudiene.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisningen.

Arbeidskrav

  • Individuell fagsamtale med faglærer om norskfaglige temaer (inntil 10 minutter).

Faglige aktiviteter med krav om 100 prosent deltakelse

  • Seminar om form og formforståelse
  • Seminar om rom og romforståelse
  • Individuell digital test om matematikk, varighet 30 minutter

Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse.

Assessment

Eksamen består av to deler. Den skriftlige delen teller 60 prosent og den muntlige delen teller 40 prosent. Begge deler må være bestått for å få samlet karakter.

  • Del 1: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer.
  • Del 2: Muntlig gruppeeksamen med individuell vurdering i grupper på 4-6 studenter. Eksamen består av en forberedt presentasjon (10 minutter) etterfulgt av en faglig samtale (15 minutter).

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Om det ikke blir mulig å danne en ny gruppe til del 2, vil studenten gjennomføre eksamen individuelt med samlet tid på 15 minutter. Ved ikke bestått/legeattest ved én eller begge eksamensdeler er det kun den/de gjeldende delen(e) som må tas på nytt. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for nærmere informasjon om skikkethet.

Permitted exam materials and equipment

  • Del 1: Ingen hjelpemidler.
  • Del 2: I forberedelsen til muntlig eksamen er alle hjelpemidler tillatt. Den muntlige samtalen gjennomføres uten hjelpemidler.

Grading scale

  • Del 1: Gradert skala A-F.
  • Del 2: Bestått/ikke bestått.

Examiners

  • Del 1: Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
  • Del 2: Eksamen vurderes av to sensorer.