Programplaner og emneplaner - Student
BLH2300 Language, Text and Mathematics (in-depth) Course description
- Course name in Norwegian
- Forsterkning i kunnskapsområdet språk, tekst og matematikk
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
SPRING 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.
Undervisningen i emnet gis i utdanningens 1. studieår.
Kunnskapsområdet skal gi studentene en særlig forståelse for hvordan ulike miljøer med vekt på naturen kan være en kilde til opplevelser, utforsking, lek, læring og danning hos barn. Kunnskapsområdet skal gi studenten en helhetlig tilnærming til barns helse, kropp og kroppslige væremåte. Undervisningen i vil i stor grad være praktisk rettet der studentene er aktive og undersøkende
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om hvordan barn lærer om verden og forstår seg selv gjennom kropp og sanser
- kunnskaper om natur, kroppslig lek, mat og helse, og hvordan disse inngår i barnehagens ulike læringsmiljøer
- kunnskap om fysiske fenomen, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling
- kunnskap om barns fysiske vekst, motoriske utvikling og kroppslig lek
- didaktisk kunnskap om hvordan legge til rette for leke-, lærings- og utforskningsprosesser
- kjennskap til samisk årstidskalender
Ferdigheter
Studenten kan
- utforske naturen og eksperimentere med fenomen i den fysiske verden og ta i bruk hverdagsteknologi sammen med barn
- reflektere over og forholde seg til ulike kulturelle perspektiv i arbeidet med helse, natur og bevegelse
- initiere, lede og evaluere didaktiske prosesser i barnehagen ute og inne og legge til rette for barns lek og risikomestring
- bruke hensiktsmessige materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn
Generell kompetanse
Studenten
- kan orientere seg i og anvende nærmiljøets muligheter for utforsking, naturopplevelser og bevegelse sammen med barna
- er bevisst pedagogiske praksiser som et grunnlag for bærekraftig utvikling og barns forhold til naturen
Learning outcomes
Det vil være teoretiske og praktiske tilnærminger til kunnskapsområdet. Det vil være flere ekskursjoner i nærområdet/regionen og eventuelle kostnader knyttet til dette må dekkes av studenten selv.
Veiledet praksisopplæring
Det er 15 dager praksisopplæring i 1. semester (del 1) og 25 dager i 2. semester (del 2). Praksisopplæringen i begge perioder er i samarbeid med kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring og Kunst, kultur og kreativitet . Disse praksisperiodene utføres i samme barnehage. Del 1 og del 2 vurderes under ett. Fravær skal tas igjen innen utgangen av høstsemesteret for del 1 og innen utgangen av vårsemesteret for del 2.
Content
Emnet består av følgende temaer:
- Barns språkutvikling,- og atypisk språkutvikling.
- Valg av ulike observasjonsmetoder, kartleggingsverktøy og dokumentasjonsformer av barns språkutvikling og barnehagens språkmiljø.
- Problemløsning, mønster og struktur.
- Den profesjonelle kommunikasjonen, veiledning og foreldresamtale.
- Barnelitteratur, barnemediekultur og fortellerkunst.
- Barns egne tekster.
- Kart, barnetegninger, tallsymboler og skrift.
- Barns matematiske uttrykk, begrepsdanning og forebyggende arbeid.
- Rom og form.
- Dokumentasjon av barns lek.
- Veiledning.
Teaching and learning methods
Arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltagelse
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og faglige aktiviteter med krav om deltakelse.
Arbeidskrav
- Semesteroppgave knyttet til fagområdene fysisk fostring og naturfag. Omfang 2500 ord (+/- ti prosent).
- Individuell oppgave - Multiple choice, omfang inntil to timer.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om deltakelse se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).
Faglige aktiviteter med krav om deltagelse
- Uteaktiviteter
- Praktisk arbeid med barn i gymsal.
- Gruppearbeid og fremlegg knyttet til barn og helse.
For utfyllende informasjon om deltakelse se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuell skriftlig oppgave: Kronikk. Omfang: Om lag 1000 ord. Hver student skal også gi skriftlig medstudentrespons til to andre studenter. Omfang på hver medstudentrespons: 200-350 ord.
- Praktisk arbeid i gruppe knyttet til barnekulturfestival. Det praktiske arbeidet skal dokumenteres gjennom en multimodal tekst. Omfang: for eksempel tre sider tekst med skrift og bilde, innlegg på blogg eller en videosnutt på maksimum fem minutter.
- Skriftlig rapport i gruppe etter barnekulturfestivalen. Omfang: Om lag 1000 ord.
- Presentasjoner i arbeidsgrupper - pedagogisk dokumentasjon knyttet til praksiserfaringer og forsterkningstema. Omfang: Om lag 30 minutter.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Studentene må ha deltatt i følgende faglige aktiviteter før eksamen kan avlegges:
- Seminar om kartlegging.
- Seminar om offentlige tekster i barnehagen (med spesielt fokus på bekymringsmelding og brev til PP-tjenesten).
- Veiledningsseminar knyttet til dokumentasjon av barns lek
- Seminar om rom
- Seminar om form og mønster.
Utfyllende informasjon om undervisning med krav om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.
Assessment
Ingen hjelpemidler.
Permitted exam materials and equipment
Karakterskala : A-F
Grading scale
Det benyttes en intern og en ekstern sensor på eksamen.
Examiners
Innholdet i emnet er organisert i følgende hovedområder, der fagdidaktikk inngår i alle hovedområdene:
- Naturens, nærmiljøets og barnehagens ulike lek - og læringsmiljøer.
- Barns motoriske utvikling og læring.
- Fysiske fenomen.
- Helse, fysisk aktivitet og mat
- Kroppslig lek.
- Økologi og bærekraftig utvikling.