EPN-V2

BLH2200 Society, Religion, Life-stance and Ethics Course description

Course name in Norwegian
Samfunn, religion, livssyn og etikk
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
Curriculum
FALL 2018
Schedule
  • Introduction

    Kunnskapsområdet samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE) gir en forståelse av barnehagen med utgangspunkt i det samfunnet barnehagen er en del av. Kunnskap om samfunnsmessige forutsetninger samt kulturelle og religiøse utviklingslinjer er en viktig innfallsvinkel. Målet er å gi barnehagelæreren en konkret forståelse av hva det vil si å leve i et flerkulturelt samfunn og pedagogisk kompetanse i arbeid med religiøse, språklige, kulturelle og sosiale forskjeller i barnehagen. Utdanningens plassering i en storby understøtter dette perspektivet. Barnehagelæreren trenger innsikt i og evne til å forholde seg til en barnegruppe med ulike tros- og livssynstradisjoner og ulik sosial og kulturell bakgrunn. Kunnskapsområdets arbeid med grunnleggende verdier i barnehagen gir barnehagelæreren et godt grunnlag for samarbeid med foreldre, samt gir et grunnlag for personalmessig og pedagogisk ledelse i barnehagen.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • kunnskap om det flerkulturelle samfunnet, forholdet mellom fellesskap og forskjeller i samfunnet og sammenhenger mellom religion, kultur og tradisjon
    • kunnskap om ulike religioner og livssyn, om kristen og humanistisk arv og tradisjon og om sammenhengen mellom identitet, livssyn og verdier
    • kunnskap om relasjonen mellom samfunn og individ, kunnskap om barns sosialiseringsprosesser og inkludering i barnehagen
    • kunnskap om velferdsstaten, kunnskap om barns oppvekst og rettigheter, familier og felles velferdsordninger
    • kunnskap om grupper og sosial ulikhet, kunnskap om forskjeller knyttet til kjønn, kultur og etnisitet samt kunnskap om den samiske urbefolkningens status og rettigheter

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan reflektere over og begrunne barnehagens praksis ut fra etisk teori og kunnskap om barns moralske danning
    • kan arbeide med høytider og sentrale fortellinger fra religionene
    • kan samarbeide med foreldre basert på barnehagens samfunnsmandat
    • har handlingskompetanse i møte med barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kan identifisere mulige tegn på vold og seksuelle overgrep

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • arbeide med og reflektere over etikk, livssyn og religion sammen med kolleger, barn og foreldre
    • arbeide med grunnleggende verdier i barnehagen og ta aktivt del i barns danningsprosess
    • utøve personal- og pedagogisk ledelse i barnehagen basert på profesjonsetisk kompetanse og forståelse av maktforhold
  • Content

    Emnet består av følgende ni temaer:

    • Det flerkulturelle samfunnet.
    • Religions- og livssynskunnskap.
    • Profesjonsetikk og etisk teori.
    • Høytids- og fortellingsdidaktikk.
    • Grunnleggende samfunnsteori.
    • Velferdsstaten.
    • Familie, barn og oppvekst.
    • Barn i vanskelige livssituasjoner.
    • Foreldresamarbeid.
    • Profesjonsforståelse
  • Teaching and learning methods

    Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer, som for eksempel individuelt arbeid, gruppearbeid, klasseundervisning, seminarer, ekskursjoner, storforelesninger og veiledning.

    Til emnet ligger også temadagen Refleksjon, profesjon, praksis (RPP2) som bygger på temadag i kunnskapsområdet språk, tekst og matematikk (RPP1) og temadagen Barn i vanskelige livssituasjoner (BIV1) som videreføres i LSU (BIV2).

    Veiledet praksisopplæring

    Praksisopplæringen i andre studieår er veiledet og består av til sammen 35 praksisdager. Fem av disse dagene har fokus på overgangen fra barnehage til skole.

    Praksisoppgaver er nærmere beskrevet i heftet «Informasjon om praksisopplæring».

    Fravær fra praksisopplæringen i emnet må være tatt igjen innen utgangen av vårsemesteret. Praksislærer vurderer praksisopplæringen til bestått eller ikke bestått.

    For mer utfyllende informasjon om praksisopplæringen, se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

    • Prosjekt i grupper som dokumenteres ved et refleksjonsnotat (om lag 1500 ord) og muntlig presentasjon i gruppe for klassen (om lag 20 minutter). I særskilte tilfeller kan det avtales med faglærer at arbeidskravet kan gjennomføres individuelt.
    • Individuell samtale med en faglærer på om lag 20 minutter med utgangspunkt i hovedtemaer fra pensum.

    For utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    • Temadagen Refleksjon, profesjon, praksis 2 (RPP2).
    • Temadagen Barn i vanskelige livssituasjoner 1 (BIV1).

    For utfyllende informasjon om undervisning med krav om deltakelse i finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

  • Assessment

    Avsluttende vurdering er en individuell skriftlig hjemmeeksamen over syv dager med utgangspunkt i oppgitte temaer. Oppgaven har et omfang på 3500 ord +/- ti prosent.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Det gis ny oppgavetekst ved ny og utsatt eksamen.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

    Skikkethetsvurdering

    Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatte.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F

  • Examiners

    Det benyttes to interne sensorer og ekstern tilsynssensor.