Programplaner og emneplaner - Student
BLH2100 Language, Text and Mathematics Course description
- Course name in Norwegian
- Språk, tekst og matematikk
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Kunnskapsområdet skal gi studentene grunnleggende forståelse av hvordan språk, litteratur og matematikk kan brukes som kilder til opplevelse, lek, kommunikasjon, læring og danning. Studentene skal erverve innsikter og ferdigheter i barns kommunikative, språklige, matematiske og litterære kompetanse. Kunnskapsområdet fokuserer på barnehagelærerens rolle og ansvar for å gi barn varierte erfaringer med tilpassede språklige, litterære og matematiske aktiviteter.;Kunnskapsområdet belyser temaer knyttet til overgangen barnehage/skole.;
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte i faget definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskaper
Studenten
- kan gjøre rede for barns muntlige språkutvikling, matematiske begrepsdanning og utforskning av symboler, skrift og digitale medier
- har kunnskap om et tekstlig mangfold, både skjønnlitteratur og sakprosa for barn på begge de norske målformene
- har kjennskap til samisk fortellertradisjon
- har kunnskap om barnekulturens betydning for barn og kan anvende denne til å vurdere kvalitet i barnelitteratur
- har kunnskap om barns tallutvikling, måling og regnestrategier, og har innsikt i hvordan denne kunnskapen kan anvendes i tilrettelegging av barnehagens læringsmiljø
- har kunnskap om lekens betydning for barns språk-, tekst- og matematikkforståelse, og om hva som påvirker disse områdene
Ferdigheter
Studenten
- har erfaringer med å gjennomføre tiltak for å skape et godt miljø for språk, tekst og matematikk og kan skape gode leke- og læringsmiljøer for språklig og matematisk utforskning
- kan drøfte og reflektere kritisk over verdien av observasjon og kartlegging
- kan planlegge, lede og gjennomføre faglige prosesser innenfor språk, tekst og matematikk;;
- kan gi barn erfaring med ulike sjangre og formidle litteratur for barn i ulike aldersgrupper
- kan legge til rette for medvirkning og skapende prosesser i møte med språk, tekst og matematikk
- kan bruke fagspråk i kommunikasjon med personalet og foresatte
;
Generell kompetanse
Studenten
- kan dokumentere og evaluere barnehagens arbeid med lek, språk, tekst og matematikk med utgangspunkt i gjeldende rammeplan
- har et helhetlig perspektiv på barns læring
- har kunnskaper om aktuelle faglig-pedagogiske problemstillinger og debatter
- er en kompetent og bevisst språklig formidler, muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk)¿
Content
Kunnskapsområdet består av følgende syv temaer:
- Barns muntlige og skriftlige språkutvikling.
- Barnekultur og barnelitteratur.
- Flerspråklighet
- Måling og sammenlikning.
- Tall og tallforståelse.
- Pedagogens rolle i arbeid med språk, tekst og matematikk.
Teaching and learning methods
Gjennom dette emnet vil studenten tilegne seg grunnleggende kunnskap om inneklima i bygninger. De skal kunne vurdere inneklimakvalitet i et bygg og foreslå tiltak for å oppnå et godt inneklima. De vil også lære prinsipper for måleteori, gjennom forelesninger og praktisk måling av inneklimaparametere, samt måling i ventilasjonsanlegg.
Course requirements
Ingen ut over opptakskrav, men en fordel med grunnleggende kunnskaper i kjemi og fysikk
Assessment
;Skriftlig eksamen under tilsyn, fem timer.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.;
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Permitted exam materials and equipment
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- forstå grunnleggende måleteori
- kjenne til ulike typer epidemiologiske spørreundersøkelser
- gjøre rede for myndighetenes krav, forskrifter, regler og bransjenormer for inneklima
- beskrive termisk, atmosfærisk, akustisk, aktinisk, og mekanisk miljø i inneklima
- kjenne sammenhengen mellom temperatur, luftbevegelser, metabolisme, bekledning og menneskets komforttilstand i et bygg
- forstå betydningen av fuktig luft i inneklima
- forstå grunnleggende massebalanser for luftmengder og forurensninger i bygninger
- gjøre rede for inneklimaforhold som påvirker vekst av helseskadelige mikroorganismer.
- forstå bakgrunnen for valg av miljøriktige byggematerialer
- forstå forhold rundt renhold ved bygging og drift
- gjøre rede for risiko for legionellavekst i varmtvannssystemer og kjøletårn
Ferdigheter
Studenten kan
- vurdere usikkerhet i alle typer målinger av inneklimaparametere og sette opp et usikkerhetsbudsjett
- lage spørreundersøkelser om inneklima ved hjelp av «Ørebroskjemaet» og tolke resultatet.
- utføre målinger av inneklimaparametere som luftskifte, luftkvalitet, termiske, akustiske og aktiniske forhold inkludert radon og sammenlikne dem med myndighetskrav
- bruke Mollierediagram for å beregne duggpunkt og andre termodynamiske data for fuktig luft
- beregne nødvendige luftmengder ut ifra massebalanser basert på forurensningskilder og varme/kjølebehov.
- anvende programvare for inneklimasimuleringer
- vurdere materialbruken med hensyn på inneklimakvalitet og miljøbelastning
- foreta en mikrobiologisk analyse av en bygning, med hensyn på muggsopp og bakterier
- designe for optimalt vedlikehold for å unngå Legionellavekst i varmtvannssystemer og kjøletårn
Generell kompetanse
Studenten kan
- planlegge og utføre inneklimaanalyser
- vurdere og presentere resultater av en inneklimaundersøkelse skriftlig og muntlig
Grading scale
Forelesninger, øvinger, laboratoriearbeid, prosjektarbeid
Examiners
Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.