EPN-V2

BLH2100 Language, Text and Mathematics Course description

Course name in Norwegian
Språk, tekst og matematikk
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Kunnskapsområdet skal gi studentene grunnleggende forståelse av hvordan språk, litteratur og matematikk kan brukes som kilder til opplevelse, lek, kommunikasjon, læring og danning. Studentene skal erverve innsikter og ferdigheter i barns kommunikative, språklige, matematiske og litterære kompetanse. Kunnskapsområdet fokuserer på barnehagelærerens rolle og ansvar for å gi barn varierte erfaringer med tilpassede språklige, litterære og matematiske aktiviteter.;Kunnskapsområdet belyser temaer knyttet til overgangen barnehage/skole.;

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte i faget definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskaper

Studenten

  • kan gjøre rede for barns muntlige språkutvikling, matematiske begrepsdanning og utforskning av symboler, skrift og digitale medier
  • har kunnskap om et tekstlig mangfold, både skjønnlitteratur og sakprosa for barn på begge de norske målformene
  • har kjennskap til samisk fortellertradisjon
  • har kunnskap om barnekulturens betydning for barn og kan anvende denne til å vurdere kvalitet i barnelitteratur
  • har kunnskap om barns tallutvikling, måling og regnestrategier, og har innsikt i hvordan denne kunnskapen kan anvendes i tilrettelegging av barnehagens læringsmiljø
  • har kunnskap om lekens betydning for barns språk-, tekst- og matematikkforståelse, og om hva som påvirker disse områdene

Ferdigheter

Studenten

  • har erfaringer med å gjennomføre tiltak for å skape et godt miljø for språk, tekst og matematikk og kan skape gode leke- og læringsmiljøer for språklig og matematisk utforskning
  • kan drøfte og reflektere kritisk over verdien av observasjon og kartlegging
  • kan planlegge, lede og gjennomføre faglige prosesser innenfor språk, tekst og matematikk;;
  • kan gi barn erfaring med ulike sjangre og formidle litteratur for barn i ulike aldersgrupper
  • kan legge til rette for medvirkning og skapende prosesser i møte med språk, tekst og matematikk
  • kan bruke fagspråk i kommunikasjon med personalet og foresatte

;

Generell kompetanse

Studenten

  • kan dokumentere og evaluere barnehagens arbeid med lek, språk, tekst og matematikk med utgangspunkt i gjeldende rammeplan
  • har et helhetlig perspektiv på barns læring
  • har kunnskaper om aktuelle faglig-pedagogiske problemstillinger og debatter
  • er en kompetent og bevisst språklig formidler, muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk)¿

Content

Kunnskapsområdet består av følgende syv temaer:

  • Barns muntlige og skriftlige språkutvikling.
  • Barnekultur og barnelitteratur.
  • Flerspråklighet
  • Måling og sammenlikning.
  • Tall og tallforståelse.
  • Pedagogens rolle i arbeid med språk, tekst og matematikk.

Teaching and learning methods

Gjennom dette emnet vil studenten tilegne seg grunnleggende kunnskap om inneklima i bygninger. De skal kunne vurdere inneklimakvalitet i et bygg og foreslå tiltak for å oppnå et godt inneklima. De vil også lære prinsipper for måleteori, gjennom forelesninger og praktisk måling av inneklimaparametere, samt måling i ventilasjonsanlegg.

Course requirements

Ingen ut over opptakskrav, men en fordel med grunnleggende kunnskaper i kjemi og fysikk

Assessment

;Skriftlig eksamen under tilsyn, fem timer.

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.;

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Permitted exam materials and equipment

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • forstå grunnleggende måleteori
  • kjenne til ulike typer epidemiologiske spørreundersøkelser
  • gjøre rede for myndighetenes krav, forskrifter, regler og bransjenormer for inneklima
  • beskrive termisk, atmosfærisk, akustisk, aktinisk, og mekanisk miljø i inneklima
  • kjenne sammenhengen mellom temperatur, luftbevegelser, metabolisme, bekledning og menneskets komforttilstand i et bygg
  • forstå betydningen av fuktig luft i inneklima
  • forstå grunnleggende massebalanser for luftmengder og forurensninger i bygninger
  • gjøre rede for inneklimaforhold som påvirker vekst av helseskadelige mikroorganismer.
  • forstå bakgrunnen for valg av miljøriktige byggematerialer
  • forstå forhold rundt renhold ved bygging og drift
  • gjøre rede for risiko for legionellavekst i varmtvannssystemer og kjøletårn

Ferdigheter

Studenten kan

  • vurdere usikkerhet i alle typer målinger av inneklimaparametere og sette opp et usikkerhetsbudsjett
  • lage spørreundersøkelser om inneklima ved hjelp av «Ørebroskjemaet» og tolke resultatet.
  • utføre målinger av inneklimaparametere som luftskifte, luftkvalitet, termiske, akustiske og aktiniske forhold inkludert radon og sammenlikne dem med myndighetskrav
  • bruke Mollierediagram for å beregne duggpunkt og andre termodynamiske data for fuktig luft
  • beregne nødvendige luftmengder ut ifra massebalanser basert på forurensningskilder og varme/kjølebehov.
  • anvende programvare for inneklimasimuleringer
  • vurdere materialbruken med hensyn på inneklimakvalitet og miljøbelastning
  • foreta en mikrobiologisk analyse av en bygning, med hensyn på muggsopp og bakterier
  • designe for optimalt vedlikehold for å unngå Legionellavekst i varmtvannssystemer og kjøletårn

Generell kompetanse

Studenten kan

  • planlegge og utføre inneklimaanalyser
  • vurdere og presentere resultater av en inneklimaundersøkelse skriftlig og muntlig

Grading scale

Forelesninger, øvinger, laboratoriearbeid, prosjektarbeid

Examiners

Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.