Programplaner og emneplaner - Student
BLH2100 Language, Text and Mathematics Course description
- Course name in Norwegian
- Språk, tekst og matematikk
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Det er ingen obligatoriske arbeidskrav knyttet til emnet.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte i faget definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskaper
Studenten
- kan gjøre rede for barns muntlige språkutvikling, matematiske begrepsdanning og utforskning av symboler, skrift og digitale medier
- har kunnskap om et tekstlig mangfold, både skjønnlitteratur og sakprosa for barn på begge de norske målformene
- har kjennskap til samisk fortellertradisjon
- har kunnskap om barnekulturens betydning for barn og kan anvende denne til å vurdere kvalitet i barnelitteratur
- har kunnskap om barns tallutvikling, måling og regnestrategier, og har innsikt i hvordan denne kunnskapen kan anvendes i tilrettelegging av barnehagens læringsmiljø
- har kunnskap om lekens betydning for barns språk-, tekst- og matematikkforståelse, og om hva som påvirker disse områdene
Ferdigheter
Studenten
- har erfaringer med å gjennomføre tiltak for å skape et godt miljø for språk, tekst og matematikk og kan skape gode leke- og læringsmiljøer for språklig og matematisk utforskning
- kan drøfte og reflektere kritisk over verdien av observasjon og kartlegging
- kan planlegge, lede og gjennomføre faglige prosesser innenfor språk, tekst og matematikk
- kan gi barn erfaring med ulike sjangre og formidle litteratur for barn i ulike aldersgrupper
- kan legge til rette for medvirkning og skapende prosesser i møte med språk, tekst og matematikk
- kan bruke fagspråk i kommunikasjon med personalet og foresatte
Generell kompetanse
Studenten
- kan dokumentere og evaluere barnehagens arbeid med lek, språk, tekst og matematikk med utgangspunkt i gjeldende rammeplan
- har et helhetlig perspektiv på barns læring
- har kunnskaper om aktuelle faglig-pedagogiske problemstillinger og debatter
- er en kompetent og bevisst språklig formidler, muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk)¿
Content
Kunnskapsområdet består av følgende syv temaer:
- Barns muntlige og skriftlige språkutvikling.
- Barnekultur og barnelitteratur.
- Flerspråklighet
- Måling og sammenlikning.
- Tall og tallforståelse.
- Pedagogens rolle i arbeid med språk, tekst og matematikk.
Teaching and learning methods
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Course requirements
Gradert skala A-F.
Assessment
I bachelorperioden skal studenten videreutvikle kunnskaper om akademisk skriving, samt oppøve begynnende kunnskaper om vitenskapsteori, forskningsetikk og metode. Målet med bacheloroppgaven er at studenten skal dokumentere profesjonskunnskap. Emnets innhold defineres av en selvvalgt problemstilling som skal sees i sammenheng med fremtidig profesjonsutøvelse. Studenten velger selv tema, problemstilling og metode for oppgaven. Bacheloroppgaven kan ta utgangspunkt i temaer studenten har jobbet med i sin fordypning, men må være en videreutvikling av disse temaene. Problemstilling skal godkjennes av veileder, og metoden må henge sammen med valgt problemstilling.
Oppgaven kan dokumenteres og utføres på ulike måter. Alle studenter skal skrive en fagtekst om sitt arbeid. I enkelte temaer kan den skriftlige fagteksten kombineres med et praktisk arbeid. Da vil deler av bacheloroppgaven ha form som for eksempel digitale arbeider, foto, video-/lydopptak, bildebok, installasjoner, egenprodusert utstillinger, forestillinger eller konserter. Andre muligheter er utarbeidelse av opplegg sammen med barn knyttet til spesifikke fagdidaktiske utfordringer. Praktisk arbeid som ikke kan legges ved oppgaven, dokumenteres der det finner sted og legges ved fagteksten. Dersom man velger å gjøre et praktisk arbeid, må fagteksten inneholde diskusjoner om ulike valg og pedagogiske forståelser relatert til det praktiske arbeidet/prosessen man har utført.;
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Grading scale
Gradert A-F
Examiners
Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.