Programplaner og emneplaner - Student
BLH2100 Language, Text and Mathematics Course description
- Course name in Norwegian
- Språk, tekst og matematikk
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Kunnskapsområdet tar utgangspunkt i barnehagens verdigrunnlag og skal bidra til den faglige innsikt som er nødvendig for å kunne arbeide pedagogisk med lek, læring, omsorg og danning i et mangfoldig samfunn. Det rettes særlig oppmerksomhet mot ulike teoretiske perspektiver på omsorg, danning, lek og læring og sammenhenger mellom disse. Lek er en livs- og læringsform med egenverdi og er av avgjørende betydning for allsidig utvikling. Syn på barn og barndom sees i lys av historiske og samtidige perspektiver, og ligger til grunn for profesjonsetiske refleksjoner. Samarbeid og dialog med foresatte inngår som en del av kunnskapsområdet. Forskningsbasert undervisning og erfaringer i praksis skal danne grunnlag for kritisk refleksjon over egen profesjonsutøvelse knyttet til individ, relasjoner og system. Kunnskapsområdet omfatter erfaring med planlegging, gjennomføring og vurdering av lærings- og utviklingsprosesser for barn i ulike aldre og med ulike forutsetninger. Undervisningen tydeliggjør barnehagepedagogiske tilnærminger og bygger på aktuell forskning knyttet til kunnskapsområdet. Sammenhengen mellom teori og praksis er integrert i kunnskapsområdet.
Studenten skal i løpet av første studieår få en grunnleggende forståelse av pedagogisk ledelse i barnehagen og tilegne seg kunnskaper om barnehagen som lærende organisasjon.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring, omsorg og danning, og om sammenhenger mellom disse
- lek som fenomen og som en arena for utforsking, vennskap og kontakt mellom barn og mellom barn og voksne
- observasjon og pedagogisk dokumentasjon i barnehagepedagogisk arbeid
- barns væremåter og om hvordan dette har sammenheng med deres erfaringer, interesser og rett til medvirkning
- samiske perspektiver på barndom
- offentlige dokumenter som berører barnehagen
Ferdigheter
Studenten kan
- skape, lede og evaluere pedagogiske prosesser og delta i lek og læring gjennom omsorgsfulle relasjoner ved å inkludere barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning i dette arbeidet
- planlegge, grunngi, samarbeide om og reflektere over pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer og teori
- analysere og reflektere over barnehagens verdigrunnlag, profesjonsetiske utfordringer og barnehagepolitiske dilemmaer
Generell kompetanse
Studenten kan
- utøve pedagogisk kunnskap, kritisk tenkning og begynnende profesjonell dømmekraft og faglig skjønn ved å formulere og formidle dette muntlig og skriftlig
- analysere og reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn, personale og foresatte
- utøve forståelse i profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer i en kompleks barnehagehverdag
- evaluere det pedagogiske miljøet og fysiske rammers betydning for barns muligheter for trivsel, lek og læring
Content
Completion of at least one year of undergraduate studies in a relevant area.
Teaching and learning methods
The learning and teaching approach consists of group work supported by lectures, workshops and self-studies. Groups, consisting of approximately 5 students, focus on assignments facilitated by tutors. Every group member contributes to the creation and presentation of all assignments. Part I includes two assignments, while part II and part III include one assignment each. See the teaching plan for further details.
All parts of the course have a focus on interactivity in promoting knowledge exchange and on inter-professional collaborative dialogue, enhancing self-awareness in the professional role. The students will gain practice in decision-making and problem-solving, related to client-centered and evidence-based practice.
Course requirements
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
Group assignments, part I:
- submit a written interactive lecture in English, including an oral presentation of the lecture in English, max 20 minutes
- submit a written innovation/business plan in English, max 350 words, including an oral presentation of the plan in English, approx. 2 minutes
Group assignment, part II:
- submit a written project plan in English, max 1500 words, including an oral presentation of the plan in English, max 15 minutes
Group assignment, part III:
- submit and present a 3-minutes digital story (approx. 300 words) in English
All group assignments must be published on the course web site in Canvas. The assignments must be signed electronically by all members of the Group.
Assessment
The work requirements must be fulfilled before the student can take the exam.
Examination content: Learning outcomes from part I, II and III.
Examination form: Individual oral exam, 20 min.
The student may choose English or Norwegian as examination Language.
Permitted exam materials and equipment
Prosjekteksamen i form av en prosjektbeskrivelse til masteroppgaven som utføres i gruppe på 2- 3 studenter i henhold til retningslinje for prosjektbeskrivelse til masteroppgave.
Studenter som velger å lage en litteraturstudie i prosjektbeskrivelsen, og planlegger å bruke denne videre i masteroppgaven, må være minimum 2 studenter som skriver oppgaven sammen, på grunn av metodekrav.
Det gis 3 timer veiledning pr. oppgave. Ved stryk gis det tilbud om to nye veiledningstimer.
Omfang: 5000 ord (+/- 20 %).
Grading scale
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Examiners
Gradert skala A-F.
Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven 1 gang.