EPN-V2

BLH2100 Language, Text and Mathematics Course description

Course name in Norwegian
Språk, tekst og matematikk
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Introduction

Innholdet i fordypningen består av følgende hovedtemaer:

Barnehagelæreren og naturen

  • Arbeid med ledelse av barn og personalet i en barnehage preget av mangfold
  • De yngste barna
  • Barn med særlige behov
  • Barn med ulike erfaringer og forutsetninger
  • Ledelse av demokratiske prosesser knyttet til arbeid med barn i natur
  • Ledelse av endringsarbeid knyttet til arbeid med barn i natur

Naturen og mennesket

  • Menneskets plass i naturen og sentrale emner innen økologisk filosofi knyttet til sammenhengen mellom mennesket, kultur og miljø
  • Naturen som en av barnehagens danningsarenaer
  • Friluftsliv i barnehagen i et kulturhistorisk perspektiv

Natur, lek og læring

  • Mangfold i naturen: sammenheng og variasjoner av biotoper og nøkkelarter
  • Enkelt og sikkert friluftsliv med barn til ulike årstider
  • Spenningsfylt kroppslig lek i balansepunktet mellom sikkerhet og risiko
  • Kjønnsroller knyttet til lek i naturen
  • Tilrettelegging for motorisk læring/utvikling i varierte naturmiljøer

Lover, forskrifter og sikkerhet

  • Enkel førstehjelp og livredning i vann
  • Ulykkesforebyggende tiltak
  • Lover og regler for opphold og ferdsel i natur

Barnehagens naturpregede nærmiljø

  • Kartlegge og vurdere områder i nærmiljøet for lek, utforskning og læring for alle barn
  • Biologisk mangfold i nærmiljøet

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • økt kunnskap og forståelse for den sentrale betydning samspillet de yngste barna har med voksne og med andre barn har for barns utvikling og læring.
  • utvidet sine kunnskaper om hvordan de yngste barna tilegner seg sosial handlingsdyktighet, språk og evne til kommunikasjon.
  • økt kunnskap om og styrket sin innlevelse i rollen som oppdrager, omsorgsperson og kulturformidler for små barn
  • økt kunnskap om foreldresamarbeid, foreldremedvirkning, og om betydningen av samfunnsforhold for småbarnsfamilier i storbyen

Ferdigheter

Studenten viser

  • evne til innlevelse i små barns væremåter, uttrykksformer og opplevelse.
  • bevissthet om egen væremåtes betydning for barns trivsel og selvoppfatning.
  • økt kunnskap om, og reflekterte erfaringer med, arbeid med faginnhold i grupper med barn opp til tre år

Generell kompetanse

Studenten har

  • videreutviklet sin veiledningskompetanse med fokus på samspill og arbeid med de minste barna.
  • økt sin kompetanse innen ledelse, planlegging, gjennomføring og vurdering av ulike barnehagetilbud for små barn i storbyen.
  • økt kunnskap og viser evner til å skape og lede gode tilbud for små barn som er i samsvar med lov og forskrift.

Learning outcomes

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Fordypningsoppgave i gruppe knyttet til observasjoner fra praksis, omfang, 3000 ord +/- 10%
  2. Fagseminar - muntlig framlegg i gruppe knyttet til tema lek, kultur og hverdagsaktivitet

Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i følgende faglige aktiviteter:

  • Forberedelse og etterarbeid knyttet til arbeidskrav 1 - observasjonsarbeid i barnehagen
  • Deltakelse i forberedelser til og gjennomføring av arbeidskrav 2 - fagseminar
  • Forberedelse og etterarbeid knyttet til observasjon, punktpraksis - ulike barnehageformer

Undervisningsplanen angir hvilke faglige aktiviteter som krever deltakelse. Ved fravær må studenten enten ta igjen undervisningen eller gjennomføre et alternativt faglig opplegg.

Utfyllende informasjon om krav til deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Content

The language of all teaching and supervision is English, and the students should therefore

have a working knowledge of both spoken and written English.

Teaching and learning methods

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over syv dager. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.

Skikkethetsvurdering Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

Course requirements

Alle hjelpemidler er tillatte så lenge regler for kildehenvisning følges.

Assessment

The final assessment is based on two parts.

1. Individual oral exam (approx. 30 minutes). Each student has to prepare an individual presentation from one of the listed topics (maximum 12 minutes). The exam is evaluated by two internal examiners.

2. The second part consists of an individual paper on a chosen subject addressed in the course in agreement with the teacher (2,500- 3,000 words).

The individual paper should

  • have an individually chosen topic from the subject areas presented in the course
  • be a more in-depth study of this individually chosen subject
  • focus on the target group relevant to the student’s own educational system.

The paper can

  • be a purely theoretical study/analysis
  • include practical studies
  • test out educational ideas linked to the subject
  • The topic must be approved by the student’s supervisor.

New/rescheduled exam

Resit/rescheduled exams shall take place within reasonable time after the ordinary exam. The regulations on sitting a resit/rescheduled exam are set out in the ‘Regulations relating to studies and examinations at Oslo Metropolitan University’. The student is responsible for registering for a resit/rescheduled exam.

Permitted exam materials and equipment

Part two: All examination suppert materials are permitted. However, Sources musts be stated in accordance with applicable rules for source References.

Grading scale

Part 1 The grade scale will be in accordance with the ECTS grading scale, with A – E as pass grades and F as a fail grade.

Part 2 The grade scale will be pass/fail.

Examiners

Part one: The assessment is evaluated by two internal examiners. Overall examination

procedures will be reviewed and approved by external examiner.

Part two: The assessment is evaluated by two internal examiners.